2026-09-06, 15:51
Medlem
KaptenDilberts avatar
Itmar BenGvir publicerar AI-video med palestinier i koncentrationsläger
https://www.youtube.com/watch?v=VqsSCAM8kdM
Ben Gvir Posts INSANE AI Concentration Camp Video
(själva AI-videon 1:00 min till 1min20sekunder in i klippet)

regeringsmedlem och minister i Netanyahus regering Itmar BenGvir publicerar (inför valet november i Israel) en video på nätet där tjocka palestinier åker in på ett flygplans-bagage-bälte in i ett israeliskt koncentrationsläger (hebreiska skyltar i AI-videon) och kommer ut utmärglade och håglösa, inte olikt förintelseöverlevarna från kända bilder och filmer från 1945.

Det verkar som att problemet var inte att Hitler gjorde massmord och folkmord, utan att han gjorde det mot judar, för BenGvir iallafall.

Kommer detta bli en valvinnare för BenGvir? Är det detta israliska tittare/röstberättigade (de är målgruppen, hans röstboskap) går igång på?
Citera
2026-09-06, 16:44
Medlem
Wyrdkins avatar
Helt OK. Behöver judar också så är världen fin och bra.
Citera
2026-09-07, 03:44
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Israeler hatar palestinier så det blir nog bara ett gott skratt.
Citera
2026-09-07, 12:02
Medlem
Stark-Senaps avatar
Vad är det som är nyhet eller skall diskuteras?

Så är judar! Detta vet vi alla redan.
Citera
2026-09-07, 16:56
Medlem
.nattramn.s avatar
Hans parti får ca 6-7% av rösterna i opionsmätningar. Deras gräns ligger 3,25%.

Så det ser ut som om han och hans parti blir kvar.

Min personliga åsikt är att jag hoppas att han gör ett fiasko och åker ur.

Det är lite intressant att se om dessa utspel han upprepat kommer med kommer få partiet att öka eller minska i opionen. Att han syns och skapar sig uppmärksamhet är dok klart, även utrikes. Han är en provokatör och ev. förståndshandikappad.

Som jag förstår det har han tagit bort den, men alvarligt förstod han inte själv att den var väldigt mycket på kant. De åker ju på ett rullband, som i en fabrik, grannfolket. Hur tänkte han att det skulle uppfattas.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-07 kl. 17:11.
Citera
2026-09-09, 04:14
Medlem
KaptenDilberts avatar
Itmar BenGvir publicerar AI-video med palestinier i koncentrationsläger :

"han är en provokatör" skrev .nattramn. och det tror jag är den allmänna uppfattningen.

vi har provokatörer i Sverige också, konstnärer som Lars Vilks eller debattörer som Alexander Bard, Lena Andersson , från vänster också kanske Kajsa Ekis Ekman eller så.

Vad vi inte har - eller något annat västland nu - är politiker som har koncentrationsläger som valfilm och får 6-7 %.
Inte ens Hitler gick till val på koncentrationsläger. De upprättades under krig och marknadsfördes knappast utåt eller ens inom Tyskland.

Att Itmar kan hållas utan att övriga Israel tar mer avstånd är signifikativt för den normaliserade rasism som helt enkelt följer med formuleringen "vi är Guds utvalda folk" som är själva judendomen, an etnisk "religion" där man kan sätta religion inom citationstecken eftersom det är en primitiv sådan, från före axialåldern, innan de universella kosmopolitiska allmänmänskliga religionerna utvecklades: islam, kristendom, buddism, zoroastrim med flera.
Även om hinduismen har flera lokala gudar så finns där ett kosmiskt brahman.

Men inte judarnas Gud. Judarnas Gud är upptagen med ett (1) folk. Och det måste definieras och urskiljas från andra, således är BenGvirs "politik" i linje med berättelserna om erövringen av Jeriko där man slaktar alla kvinnor och barn och tar inte hänsyn till t ex Libanon som stat eller att ha ihjäl 23000 palestinska människobarn.

Det här kan ursäktas med vilken hasbara som helst, men Itmar är en logisk förlängning av sionismen och det vora bra om hans exempel kunde diskuteras mer i västerländsk media, eftersom det finns så mycket stöd från väst till Israel (som inte borde finnas). Han är ju en väldigt dålig posterboy för dels alla anständiga moraliska människor, dels för alla som är rasister men inte judar utan bryr sig om sin egen ras. så de flesta på jorden alltså.
Citera
2026-09-09, 04:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Vad är det som är nyhet eller skall diskuteras?

Så är judar! Detta vet vi alla redan.

De har en faiblesse för utrotning olika former. Men torgföra sin politik i den formen visar möjligtvis varför den misslyckade konstnären från Österrike hade en poäng.

Ränderna verkar aldrig gå ur.
Citera
2026-09-09, 08:57
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De har en faiblesse för utrotning olika former. Men torgföra sin politik i den formen visar möjligtvis varför den misslyckade konstnären från Österrike hade en poäng.

Ränderna verkar aldrig gå ur.

Ja det är intressant att ett folk vars enda claim-to-fame är att Hitler skall ha varit taskig, samtidigt är laserfokuserade på att hela tiden vara värre än Hitler.
Hitler bombade inte sina kc-läger. Judarna nöjesbombar Gaza nästan dagligen.
Hitler dödade ”humant” genom snabb gasning. Judarna föredrar långt utdragen svält och törst när palestinska barn skall utrotad. Eller så spränger man deras skola i luften samtidigt som de har lektion.
Osv
Citera
2026-09-09, 09:06
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Itmar BenGvir publicerar AI-video med palestinier i koncentrationsläger :

"han är en provokatör" skrev .nattramn. och det tror jag är den allmänna uppfattningen.

vi har provokatörer i Sverige också, konstnärer som Lars Vilks eller debattörer som Alexander Bard, Lena Andersson , från vänster också kanske Kajsa Ekis Ekman eller så.

Vad vi inte har - eller något annat västland nu - är politiker som har koncentrationsläger som valfilm och får 6-7 %.
Inte ens Hitler gick till val på koncentrationsläger. De upprättades i under krig och marknadsfördes knappast utåt eller ens inom Tyskland.
Hur vet du att det är ett konsentrations läger?

Ben-gevir ska ju vara väldigt stolt över att han sett till att inte pizza serveras på fängelser. Han har ju jobbat för att de ska bli så eländigt som möjligt för fängslade Palestinier. Dessa personer har ju tankebubblor med mat och utbildning. Ben-gevir är ju där och förstör dessa.

Filmen handlar ju uppenbart om att han vill visa att han levt upp till löftet att försämra villkoren för Palestinier som är dömda och sitter i fängelse.

Videon avslutades med texten "Vi lovade – vi levererade".

I konsentrationsläger fängslar man ju oskyldiga människor, utan att ha blivit dömda. Ett fängelse är en del av ett rättssystem, medans ett koncentrationsläger är alltså ett verktyg för politiskt förtryck.

Ben-gevir har inte lovat konsentrations läger, men han har lovat att dra ner på vad dömda får i fängelser. Han har även genomfört en del av detta.

Du skriver att det är ett koncentration läger men det är din uppfattning, inte fakta. Videon ger visuella intryck. Mitt är mer fabrik en koncentrationläger, g.g a. rullbandet. Vilker jag tycker nästan är värre.

Den är ju fruktansvärd, det tror jag 90% tycker som ser den. Jag har svårt att se att den eller han också för den delen tillför något posetivt till situationen snarare tvärt om. Han spär på och väcker mycket dåliga känslor som också kan skapa verkliga situationer. Samt att han även om partiet är litet så är block skillnaderna små i Israel så hans mandat har behövts, vilket ger honom ett inflytande. Så att han kan genomföra en del av vad han vill.

Jag tror det bästa för hela situationen var om han åkte ur eller att man kan bilda regering utan hans mandat. För han är vidrig, och skapar problem för israel och Palestina och förstör möjlighet för det kanske lilla hopp som kan finnas för samexistens och vänskap.

Citat:
Att Itmar kan hållas utan att övriga Israel tar mer avstånd är signifikativt för den normaliserade rasism som helt enkelt följer med formuleringen "vi är Guds utvalda folk" som är själva judendomen, an etnisk "religion" där man kan sätta religion inom citationstecken eftersom det är en primitiv sådan, från före axialåldern, innan de universella kosmopolitiska allmänmänskliga religionerna utvecklades: islam, kristendom, buddism, zoroastrim med flera.
Även om hinduismen har flera lokala gudar så finns där ett kosmiskt brahman.

Men inte judarnas Gud. Judarnas Gud är upptagen med ett (1) folk. Och det måste definieras och urskiljas från andra, således är BenGvirs "politik" i linje med berättelserna om erövringen av Jeriko där man slaktar alla kvinnor och barn och tar inte hänsyn till t ex Libanon som stat eller att ha ihjäl 23000 palestinska människobarn.

Det här kan ursäktas med vilken hasbara som helst, men Itmar är en logisk förlängning av sionismen och det vora bra om hans exempel kunde diskuteras mer i västerländsk media, eftersom det finns så mycket stöd från väst till Israel (som inte borde finnas). Han är ju en väldigt dålig posterboy för dels alla anständiga moraliska människor, dels för alla som är rasister men inte judar utan bryr sig om sin egen ras. så de flesta på jorden alltså.
Religion och ras. Hur kan det hela tiden komma upp?

Nej, judarnas gud är inte upptagen med bara ett folk. Däremot har JHWH en specifik plan med judarna, vilket han även har med andra folk.

Jag kan ge dig ett exempel på detta. I Zohar skriven 1280-1286 finns det en text som diskuterar Ismaels omskärelse, att den gav han och hans ättlingar en del av den andliga världen och rätt till det heliga landet innan Isaks efterkommande slulle återvända.

Ismael var faktiskt 13 år när han omskars och (slumpmässigt?) det blev 1300 år ättlingarna fick landet.

Innan JHWH sluter ett förbund med Abraham, sluter JHWH ett evigt förbund med Noa och hans söner – det vill säga hela den mänskliga rasen, detta efter floden, 1 Mosebok 9.
Sedan har JHWH en väg och en självklar plats i den kommande världen för alla människor genom de sju Noakidiska lagarna.

Min egen uppfattning är om JHWH skapade världen är han minst lika gammal som den och har troligtvis då också haft många förbund med olika grupper och med noak slöt han också ett förbund med alla människor. JHWH har slutit förbund efter det och kan säkert sluta en hel del till. Men de är inte kopior av varandra och olika folk har tydligen fått olika uppgifter.

Ser mer ut som om du målat upp en bild för dig själv och stenhårt tror på den en vad du är intresserad att ta reda på vad som faktiskt är sant.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-09 kl. 09:25.
Citera
2026-09-11, 03:39
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Hur vet du att det är ett konsentrations läger?
jag "vet" inget, det är en AIvideo . andra rubricerade det som "koncentrationsläger" i headlines till återgivanden av videon så jag hann tänka ordet innan jag såg videon.
MEN - även om jag inte hade gjort det, så hade jag tänkt "koncentrationsläger" när jag såg videon.
Och det är inte konstigt att 99,99 % av fokusgrupper som ser videon gör det.

Bad hasbara typiskt sionistiskt låtsas-hårklyveri

fånigt att du försvarar BenGvir

spela in videon med skärmspelare. gör en fil utan rubrik eller med rubriken "film"

fråga 3 random vänner , ( låt några av dem inte vara sionister) vad de tycker att de ser när de ser videon, notera hur många som säger "det liknar ett koncentrationsläger".
Jag tror du får 100 %

man kan inte bifoga bilde i Flashback, men jag tror jag kan göra den här poängen, orkar dock inte beskriva mer i ord än så här:

"
Palestinier visas på ett slags industriellt transportband/bagageband.
De förs in i en betongliknande anläggning, omgiven av höga murar och taggtråd med hebreiska bokstäver på.
De ser först relativt kraftiga ut.
Transportbandet för dem genom anläggningen.
När de kommer ut på andra sidan framställs de som extremt avmagrade och utmärglade och håglösa, deras ansikten utstrålar en knäckt livsvilja.
Budskapet är alltså att palestinier ska utsättas för så hårda förhållanden att de kommer ut kraftigt undernärda och psykiskt knäckta.
"

men kolla på länken

"koncentrationsläger" är inte synonymt med "dödsläger" (liknande Hitlers Auschwitz) och fångarna åker heller inte i gasugn,
eftersom de kommer ut (knappt) levande
och något annat har ingen heller påstått
Citera
2026-09-11, 07:14
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
jag "vet" inget, det är en AIvideo . andra rubricerade det som "koncentrationsläger" i headlines till återgivanden av videon så jag hann tänka ordet innan jag såg videon.
MEN - även om jag inte hade gjort det, så hade jag tänkt "koncentrationsläger" när jag såg videon.
Och det är inte konstigt att 99,99 % av fokusgrupper som ser videon gör det.

Bad hasbara typiskt sionistiskt låtsas-hårklyveri

fånigt att du försvarar BenGvir

spela in videon med skärmspelare. gör en fil utan rubrik eller med rubriken "film"

fråga 3 random vänner , ( låt några av dem inte vara sionister) vad de tycker att de ser när de ser videon, notera hur många som säger "det liknar ett koncentrationsläger".
Jag tror du får 100 %

man kan inte bifoga bilde i Flashback, men jag tror jag kan göra den här poängen, orkar dock inte beskriva mer i ord än så här:

"
Palestinier visas på ett slags industriellt transportband/bagageband.
De förs in i en betongliknande anläggning, omgiven av höga murar och taggtråd med hebreiska bokstäver på.
De ser först relativt kraftiga ut.
Transportbandet för dem genom anläggningen.
När de kommer ut på andra sidan framställs de som extremt avmagrade och utmärglade och håglösa, deras ansikten utstrålar en knäckt livsvilja.
Budskapet är alltså att palestinier ska utsättas för så hårda förhållanden att de kommer ut kraftigt undernärda och psykiskt knäckta.
"

men kolla på länken

"koncentrationsläger" är inte synonymt med "dödsläger" (liknande Hitlers Auschwitz) och fångarna åker heller inte i gasugn,
eftersom de kommer ut (knappt) levande
och något annat har ingen heller påstått
Jag har sett den, naturligtvis. Man kan hitta den lite överallt.

Jag försvarar inte Ben-gevir. Han är vidrig. Vilket jag skrivit vid många tillfällen. Och att videon är skadlig speciellt för en möjlig väg till vänskap och samexistens mellan folken. Är det alltså det du har att komma med, att säga att jag försvarar honom?

Däremot kan man ta saker för vad de är. Samt försöka hitta sanningen. För mig är att diskutera dina rena fantasier ointressant. Jag vill veta vad saker verkligen betyder. Har man följt Israelisk politik. Vet man att den handlar om att han vill göra livet så surt han kan för dömda palestinier i fängelser. Han har lovat att göra detta och han har också gjort det. Vilket också sägs i videon.

Jag tror han har minskat mängden el de kan använda, minskat vattnet, så de inte kan ducha så mycket. Minskat mängden mat. De palestinska fångarna ska ha haft egna bagerier, dessa ha han tagit bort samt tillgången till affär på fängelser. Även minskat möjligheten för fångarna att få besök och insynen i fängelserna.

Detta var ett löfte han gav och han är stolt för att åstadkomma detta. Jag kan köpa att i stundens hetta man kan hysa dessa önskningar. Men gör man det några år senare också är det något fel på en.

Som jag skrev får rullbandet mig att tänka på fabrik. Det är ju aldrig arbetarna som står på bandet, utan är det levande varelser är de produkten som ska styckas och paketeras i plast. För mig visuellt läser jag kött fabrik. Vilket är enligt mig värre en koncentrationsläger. Innehållsmässigt är det inte svårt att gissa vad det handlar om. Eftersom han har drivit denna politik att göra livet surt för fångarna och videon avslutades med texten "Vi lovade – vi levererade". Samt att han förstör tankebublorna med mat och utbildning fångarna har.

Men sedan har han valt att visa det i en video som drar visuellt tankarna till koncentrationslägren eller kött fabrik. Det är ett val han tog. Det är ju uppenbart att det är något fel på honom. För även om man skulle vara hård är det ett tecken på bristande interlekt att göra detta. Som jag förstår det har han plockat bort den. Kunde han alltså inte förutse reaktionen den skulle skapa? Han är ju olämplig på alla tänkbara vis. Negativa känslor får vi alla men han verkar oförmögen att lägga bort dåliga och låter sig konsumeras av dem. Han ser ut att vilja försämra situationen mellan folken och saknar förmåga att förutse reaktioner av handlingar. Han har alltså 0 i lämplighet att vara politiker.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-11 kl. 07:21.
Citera
2026-09-11, 15:05
Medlem
KaptenDilberts avatar
BenGvir blir regelbundet inbjuden till olika amerikanska organisationer.
Vet du vilka?
det är ett gäng
de har en gemensam nämnare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in