Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
1. Syftet med att ta en examen på universitetet är inte främst att "lära sig att resonera" eller att "visa hur smart man är" utan att läsa X antal böcker och visa att man har läst dem genom att källhänvisa.
Jag läser mellan raderna att du har studerat filosofi. Det kan bli tokigt. Exempel: när min filosofi-lektor började babbla om "sanningen" och jag frågade vad han menade med det. Det framkom då att han var helt övertygad om att det fanns en "sanning" som vi människor gemensamt hade hittat för några hundra år sedan (han kunde dock ej precisera när detta skedde) och detta slarviga antagande lade han alltså till grund för hela sin undervisning.
Där hade jag nog föredragit en källhänvisning: t ex, "Enligt Aristoteles finns en allmängiltig sanning..."
2. Du pratar mycket om resonemang, och jag kan delvis hålla med om att egna tankar är mer värdefulla än källor, men hur är det med fakta?
Exempel: det klipp som just nu cirkulerar i sociala medier, där det påstås att 163 försvunna barn har hittats på kort tid av polis i USA? Hur ska man kunna veta om det stämmer, om man inte hittar en trovärdig källa? Menar du då att man ska chansa och tänka "Det borde vara sant, jag såg ju det på Tiktok..."?
Nja jag tycker att syftet med studier bör vara att man ska förstå och bli bra på det man läser. Läser man till exempel journalistik ska man bli en bra journalist. Det hjälper säkert att veta vad stora namn inom ämnet har sagt men man blir inte automatiskt bra bara för att man har läst deras texter. Det är inte heller omöjligt för någon att bli en journalist i världsklass utan att ha läst vad andra har sagt. Och ungefär där tycker jag att man måste skilja mellan olika sorters kunskap.
Jag tror att det finns en viktig skillnad mellan studier, allmänbildning eller vad man nu vill kalla det å ena sidan, och specifik information å den andra.
Om exempelvis två personer dör i ett attentat i Tyskland 2026, olika siffror först börjar cirkulera och polisens talesperson sedan bekräftar att två personer har dött, då köper man naturligtvis det. Förutsatt att talespersonen förstår sin roll och har tillgång till informationen vilket han rimligtvis bör ha.
Men om någon skrev något för 400 år sedan, och det dessutom inte rör sig om fakta som vi kan kontrollera utan bara någon random rad i någon random bok blir det inte automatiskt sant bara för att texten är gammal eller går att ange som källa.
Om jag inte minns fel sa en lektor en gång att man förväntas läsa omkring 200 sidor för varje högskolepoäng. Det blir alltså enorma mängder text men mängden man har läst säger fortfarande inte nödvändigtvis hur väl man har förstått ämnet eller hur sant det som står faktiskt är.