2026-09-06, 13:54
Medlem
Min granne har haft sitt hus ute till försäljning i över 2 månader nu. Han får inte sitt hus sålt pga överpris enligt mig. Hur som helst så förnyar han annonsen regelbundet och var gång ändras antal dagar huset varit ute för försäljning på bosajterna.

Detta lurar ju eventuella köpare som tror att objektet är nytt och ej gammalt och svårsålt. Är det lagligt att göra så? Moraliskt är det knappast.
Citera
2026-09-06, 14:17
Medlem
Polisanmäl aset för bedrägeri
Citera
2026-09-06, 14:19
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Min granne har haft sitt hus ute till försäljning i över 2 månader nu. Han får inte sitt hus sålt pga överpris enligt mig. Hur som helst så förnyar han annonsen regelbundet och var gång ändras antal dagar huset varit ute för försäljning på bosajterna.

Detta lurar ju eventuella köpare som tror att objektet är nytt och ej gammalt och svårsålt. Är det lagligt att göra så? Moraliskt är det knappast.

Varför skulle det vara olagligt? Ligger det ute till överpris så kan han fortsätta förnya annonsen till döddagar och ändå inte få det sålt!
Citera
2026-09-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Varför skulle det vara olagligt? Ligger det ute till överpris så kan han fortsätta förnya annonsen till döddagar och ändå inte få det sålt!
Han och hans sambo köpte huset för tre år sedan till absolut överpris. Renoverade köket och vill nu sälja en halv miljon över taxeringsvärde.
Citera
2026-09-06, 14:53
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Han och hans sambo köpte huset för tre år sedan till absolut överpris. Renoverade köket och vill nu sälja en halv miljon över taxeringsvärde.

Som regel ska taxeringsvärdet motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet i området. Så din granne sötter i så fall ett för lågt pris om han bara vill ha en halv mille över taxeringsvärdet. Detta förutsatt att han satt önskat pris på över 2 miljoner.
Citera
2026-09-06, 14:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

De flesta som är intresserade av hus i ett visst område har ju koll på Booli/Hemnet och ser antagligen hans försök med att förnya annonsen.

Citat:

Det måste vara ett väldigt billigt hus om en halvmiljon över taxeringsvärde anses vara ett överpris.
Citera
2026-09-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
De flesta som är intresserade av hus i ett visst område har ju koll på Booli/Hemnet och ser antagligen hans försök med att förnya annonsen.

Det måste vara ett väldigt billigt hus om en halvmiljon över taxeringsvärde anses vara ett överpris.
Jag menar förstås en halv miljon över marknadsvärdet. Bor i en liten ort så husen är inte jättedyra. Saken är den att snubben måste få in kulorna eftersom han lagt ned en hel del i huset. Nu vet ju alla här att ingen lokalbo betalar dessa summor för ett hus här.
Citera
2026-09-06, 15:08
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Det är helt ok att göra det.
Citera
2026-09-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Det är helt ok att göra det.
Men är det moraliskt?
Citera
2026-09-06, 15:22
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Men är det moraliskt?
Det handlar om att sälja sitt hus för så mycket pengar som möjligt och har inget med moral att göra.
Citera
2026-09-06, 15:22
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Men är det moraliskt?

Det avgör du själv, då moral är en mänsklig konstruktion som inte återfinns i vårt fysiska universum; alltså existerar den inte.
Citera
2026-09-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Det avgör du själv, då moral är en mänsklig konstruktion som inte återfinns i vårt fysiska universum; alltså existerar den inte.
Nä jag anser inte det. Snubben är 28 år hans sambo 25 år.Inga barn, hälsar inte på folk. Tillhör själv en generation där man lärde sig att vara ärlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in