2026-09-06, 12:12
Medlem
0Z8Ss avatar
Om du närmar dig en kornings vari du skall svänga vänster och det kommer mötande trafik på den väg du behöver korsa, vem har väjningsplikt i denna situation? Ty i första lägret så har du FÖRETRÄDE tillföljd av HÖGERREGELN (trafik på korsande väg har väjningsplikt), men å andra sidan skall du utföra en vänstersväng vilket enligt SVÄNGREGELN innebär att du skall lämna FÖRETRÄDE åt trafik på korsande väg (trafik på korsande väg har företräde).

Trumfar högerregeln svängregeln? Vilket innebär att trots att du skall utföra en vänstersväng så skall du ända köra först eftersom du kommer från höger.

Enkel bild som illustrerar vad jag frågar efter:
https://i.postimg.cc/MHzZfJg6/Vem-Har-Foretrade.jpg

Har den gula bilen företräde i enlighet med högerregeln, eller har den väjningsplikt i enlighet med svängregeln gentemot den blå bilen?
Citera
2026-09-06, 12:18
Medlem
vemsfels avatar
Vänstersvängen i bilden har företräde
Citera
2026-09-06, 12:22
Medlem
mikaelss avatar
Svängregeln är en variant av högerregeln.
Svänger du vänster och korsar mötande körbana ska du lämna företräde för mötande trafik. Du har väjningsplikt mot de du ser genom fönstret på passagerardörren, det är högerregeln (och svängregeln).
Du verkar inte riktigt ha koll på vad du kallar ’svängregeln’ som bara är ett specialfall av högerregeln och något som introducerats för att göra det enklare att förstå högerregeln när man svänger i en korsning. När jag tog kk hette det högerregeln.

https://korkortonline.se/teori/ordlista/svangningsregeln/

Såg din bild, det gäller alltså en t-korsning. Om inga skyltar finns och ingen av vägarna är huvudled gäller högerregeln och den blå bilen ska lämna företräde till den gula (oavsett åt vilket håll den tänker svänga).
Citera
2026-09-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Ty i första lägret så har du FÖRETRÄDE tillföljd av HÖGERREGELN (trafik på korsande väg har väjningsplikt),
Ursäkta, men vad tror du högerregeln betyder egentligen? Högerregeln betyder att du har väjningsplikt för trafik som kommer från höger.

Den blå bilen har väjningsplikt.
Citera
2026-09-06, 12:31
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Svängregeln är en variant av högerregeln.
Svänger du vänster och korsar mötande körbana ska du lämna företräde för mötande trafik. Du har väjningsplikt mot de du ser genom fönstret på passagerardörren, det är högerregeln (och svängregeln).
Du verkar inte riktigt ha koll på vad du kallar ’svängregeln’ som bara är ett specialfall av högerregeln och något som introducerats för att göra det enklare att förstå högerregeln när man svänger i en korsning. När jag tog kk hette det högerregeln.

https://korkortonline.se/teori/ordlista/svangningsregeln/

Såg din bild, det gäller alltså en t-korsning. Om inga skyltar finns och ingen av vägarna är huvudled gäller högerregeln och den blå bilen ska lämna företräde till den gula (oavsett åt vilket håll den tänker svänga).
Svängningsregeln enligt trafiko :
"När du svänger i en korsning får du inte hindra trafiken som befinner sig på vägen du svänger in på.

När du svänger vänster i en korsning får du heller inte störa eller utgöra ett hinder för mötande fordon."

Det är detta som gör mig förvirrad ty inget nämns sedan huruvida detta funkar i samband med att man kommer från höger.
Citera
2026-09-06, 12:31
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Om du närmar dig en kornings vari du skall svänga vänster och det kommer mötande trafik på den väg du behöver korsa, vem har väjningsplikt i denna situation? Ty i första lägret så har du FÖRETRÄDE tillföljd av HÖGERREGELN (trafik på korsande väg har väjningsplikt), men å andra sidan skall du utföra en vänstersväng vilket enligt SVÄNGREGELN innebär att du skall lämna FÖRETRÄDE åt trafik på korsande väg (trafik på korsande väg har företräde).

Trumfar högerregeln svängregeln? Vilket innebär att trots att du skall utföra en vänstersväng så skall du ända köra först eftersom du kommer från höger.

Enkel bild som illustrerar vad jag frågar efter:
https://i.postimg.cc/MHzZfJg6/Vem-Har-Foretrade.jpg

Har den gula bilen företräde i enlighet med högerregeln, eller har den väjningsplikt i enlighet med svängregeln gentemot den blå bilen?
Det fetade: Precis så.
Citera
2026-09-06, 12:33
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ursäkta, men vad tror du högerregeln betyder egentligen? Högerregeln betyder att du har väjningsplikt för trafik som kommer från höger.

Den blå bilen har väjningsplikt.
Jo och när man själv kommer från höger så har man företräde? Asså jag kan vänta mig att folk som befinenr sig till min vänster lämnar mig företräde ty jag är den som kommer från höger
Citera
2026-09-06, 12:34
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det fetade: Precis så.
Ja, det var det jag anade men jag ville bara få otvivelaktig klarhet i det
Citera
2026-09-06, 12:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Svängningsregeln enligt trafiko :
"När du svänger i en korsning får du inte hindra trafiken som befinner sig på vägen du svänger in på.

När du svänger vänster i en korsning får du heller inte störa eller utgöra ett hinder för mötande fordon."

Det är detta som gör mig förvirrad ty inget nämns sedan huruvida detta funkar i samband med att man kommer från höger.
Mötande fordon är de som kommer mot dig på samma väg som du i en fyrvägskorsning, som min länk visade. Du får inte blockera deras väg när du ska svänga vänster och korsar deras väg.

Förstår inte hur detta kan vara knepigt.
Och högerregeln säger att du ska lämna företräde till de som kommer från höger, dvs de du ser genom fönstret i passagerardörren.
Citera
2026-09-06, 12:37
Medlem
Citat:
Jo och när man själv kommer från höger så har man företräde? Asså jag kan vänta mig att folk som befinenr sig till min vänster lämnar mig företräde ty jag är den som kommer från höger
Ah, jag tänkte nog fel på hur du menade ser jag nu.

Men ja, självklart. Om någon kommer till vänster och har väjningsplikt enligt högerregeln så innebär det naturligtvis att du kör först.
Citera
2026-09-06, 12:38
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Mötande fordon är de som kommer mot dig på samma väg som du i en fyrvägskorsning, som min länk visade. Du får inte blockera deras väg när du ska svänga vänster och korsar deras väg.

Förstår inte hur detta kan vara knepigt.
Och högerregeln säger att du ska lämna företräde till de som kommer från höger, dvs de du ser genom fönstret i passagerardörren.
Det är säkert enklare än vad min lilla hjärna begriper. Men vad jag med högerregeln syftar på i detta sammanhang är mer från mötande trafiks perspektiv, ty för dem är jag den som kommer från höger, vilket vidare innebär att jag kan vänta mig att de väjer för mig.
Citera
2026-09-06, 12:41
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ah, jag tänkte nog fel på hur du menade ser jag nu.

Men ja, självklart. Om någon kommer till vänster och har väjningsplikt enligt högerregeln så innebär det naturligtvis att du kör först.
yes, och kruckset jag försöker reda ut är sedan vad som gäller när jag i samband med det skall svänga vänster, ty enligt svängningsregeln så skall man vid en vänstersväng lämna företräde åt trafik på de körfält man korsar.

Men som någon nämnde tidigare så är det högerregeln från mötande trafiks perspektiv som vinner, vilket innebär att jag har företräde och sålunda inte behöver väja vid vänstersvängen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in