2026-09-09, 10:10
Medlem
Dobbelss avatar
Det finns många variabler som orsakar att slutresultatet inte blir såsom man hade önskat, men jag har noterat vissa faktorer som mer vanliga på sista tiden jämfört med tidigare.

Mer och mer offlineljud används för dialog. Om man inte spelar in i studiomiljö kan det snabbt bli svårt att få bukt på i efterhand.

I sin tur sker produktion mer löpande idag än tidigare och ibland med mindre tid eller resurser. Det blir tighta scheman, mindre tid för ljudteknikern att fixa allt, någon klippbild tvingas göras med något bakgrundsbrus vilket sabbar ljudet i hela scenen etc. Det märks ännu tydligare i serier än film - Faktiskt inte ovanligt att en SVT-produktion har så begränsade resurser att man inte kan ha en mygga per skådespelare utan kanske får nöja sig med 2-3 stycken fördelade på fem skådespelare...

Sedan är det svårt att jämföra olika produktioner. En amerikansk blockbuster har kanske haft tio ljudingenjörer som arbetat heltid på att ljudlägga och mixa en film i 1,5 år. En svensk produktion av hyfsat hög nivå har oftast bara en ljudingenjör som gör allt jobb och kanske har 6-8 veckor på sig att slutföra jobbet. Allt bli en kompromiss och då är det extra viktigt att man gör så få fel som möjligt vid inspelning.

Vad som gäller surroundljud vet jag att vissa TV-produktioner har så pass låg budget att man mixar i surround och sedan gör en matrixkonvertering a la Dolby SR till surround och kör ut det som diskreta kanaler. Det kan bli väldigt mycket knas, men jag känner inte till någon långfilm där man har gjort så.

Oavsett vad kan jag hålla med TS om att den kvalitativa nivån på ljud i film har sjunkit de sista åren. Det betyder dock inte att personerna bakom spakarna inte vet vad de gör, utan det är oftast faktorer som ligger bortom deras kontroll som orsakar felen.
Citera
2026-09-09, 10:33
Medlem
Bartman777s avatar
En annan sak med 5.1 som låter knepigt är att det är just 5(+1) punkter som ljudet kommer ifrån. Det låter då aldrig naturligt nog för att det ska vara att föredra framför vanligt stereoljud i mitt tycke.

I ett 5.1-system kommer ljuden från just de där 5 punkterna och det blir både ett väldigt ojämnt flow och volym i ljudbilden.
I stereo så kommer allt ljud någorlunda framifrån istället, vilket man såklart kan argumentera emot att det skulle låta mer realistiskt, men det blir ändå skönare att lyssna på under en filmvisning än att det ploppar upp vissa ljud lite "här och där" från bestämda punkter utplacerade i rummet vars syfte är att få det att låta just realistiskt.

T.ex. när en bil passerar precis bredvid en så håller man på att få tinnitus, men när samma bil åkt två meter till så hörs den knappt, utan det låter som den åkt en kilometer. Detta märks såklart främst via rear-högtalarna. Nej, det blir sjukt konstigt tycker jag. Men det är väl en smaksak.

Mina två studiomonitorer slår alla surroundsystem jag hört, både hemma hos folk och på bio, vad gäller att ge en skön och bra filmupplevelse.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in