Citat:
Ursprungligen postat av
Gaul
1990 slutade jag läsa textning på filmer som var på engelska då jag kunde språket tillräckligt bra. När DVD kom så spelade jag alltid dem utan undertexter. Idag så har till och med folk som har engelska som modersmål börjat sätta på textningen, och det är inte för att de glömt sitt eget språk, utan för att dialog dränks av andra ljud.
Problemet är väl också att förr så eftersynkade man nästan alltid all dialog vilket ökade tydligheten. Nu kan man ju gömma små mikrofoner på skådisarna och kan nöja sig med dialogen från själva inspelningen. Priset blir att dialogen ofta blir otydlig.
Ett liknande problem har ju uppkommit med bilden. Förr var man tvungen att ha ordentlig belysning under inspelningen även när man spelade in nattscener vilket gjorde att det blev tydligt vad som hände. Moderna digitala kameror är inte lika beroende av starka externa ljuskällor vilket gör att de låter även bilden var orimligt mörk.
Så modern film och teve känns ibland som att titta och lyssna på mumlade gestalter i en mörk garderob.