2026-09-06, 09:25
Medlem
Gauls avatar
1990 slutade jag läsa textning på filmer som var på engelska då jag kunde språket tillräckligt bra. När DVD kom så spelade jag alltid dem utan undertexter. Idag så har till och med folk som har engelska som modersmål börjat sätta på textningen, och det är inte för att de glömt sitt eget språk, utan för att dialog dränks av andra ljud.

När 5.1 ljud först kom till biografer och sedan hemmabio så använde man det på ett optimalt sätt. Höger och vänster kanal var för ljudeffekter. Centerkanalen var helt för dialog. Höger och och vänster bakhögtare var för att skapa en större rymd i ljudet, och ibland för någon häftig effekt där en helikopter flög bakom tittaren tillsammans med subwoofern.

Förutom detta med att dialogen dränks i annat ljud så man inte hör vad folk säger så stör det mig att de ökat det dynamiska omfånget så att om du skruvar upp volymen så att du hör filmen och något högljutt händer, t.ex. en explosion, så blir det helt befängt högt. Allt detta görs för att få filmen att låta mer verklig, men man glömmer att en film är ett drama, och inte att sitta och titta på vanliga verkliga människor. Man gör inte så i teaterns värld, alltså att skådespelarna sitter och mumlar som om de satt i kafferummet på jobbet.
Citera
2026-09-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
1990 slutade jag läsa textning på filmer som var på engelska då jag kunde språket tillräckligt bra. När DVD kom så spelade jag alltid dem utan undertexter. Idag så har till och med folk som har engelska som modersmål börjat sätta på textningen, och det är inte för att de glömt sitt eget språk, utan för att dialog dränks av andra ljud.

När 5.1 ljud först kom till biografer och sedan hemmabio så använde man det på ett optimalt sätt. Höger och vänster kanal var för ljudeffekter. Centerkanalen var helt för dialog. Höger och och vänster bakhögtare var för att skapa en större rymd i ljudet, och ibland för någon häftig effekt där en helikopter flög bakom tittaren tillsammans med subwoofern.

Förutom detta med att dialogen dränks i annat ljud så man inte hör vad folk säger så stör det mig att de ökat det dynamiska omfånget så att om du skruvar upp volymen så att du hör filmen och något högljutt händer, t.ex. en explosion, så blir det helt befängt högt. Allt detta görs för att få filmen att låta mer verklig, men man glömmer att en film är ett drama, och inte att sitta och titta på vanliga verkliga människor. Man gör inte så i teaterns värld, alltså att skådespelarna sitter och mumlar som om de satt i kafferummet på jobbet.

Jag använder enbart en soundbar (Sonos beam 2) utan extra högtalare och det är sjukt störande att behöva sitta med fjärrkontrollen och höja/sänka ljudet beroende på om de bara pratar eller om det pangas och sprängs.

Har inte kollat djupare men det finns säkert inställningar för det, men jag har svårt att se att det går att ställa in perfekt.
Citera
2026-09-06, 10:32
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Problemet är väl också att förr så eftersynkade man nästan alltid all dialog vilket ökade tydligheten. Nu kan man ju gömma små mikrofoner på skådisarna och kan nöja sig med dialogen från själva inspelningen. Priset blir att dialogen ofta blir otydlig.

Ett liknande problem har ju uppkommit med bilden. Förr var man tvungen att ha ordentlig belysning under inspelningen även när man spelade in nattscener vilket gjorde att det blev tydligt vad som hände. Moderna digitala kameror är inte lika beroende av starka externa ljuskällor vilket gör att de låter även bilden var orimligt mörk.

Så modern film och teve känns ibland som att titta och lyssna på mumlade gestalter i en mörk garderob.
Citera
2026-09-06, 11:08
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag använder enbart en soundbar (Sonos beam 2) utan extra högtalare och det är sjukt störande att behöva sitta med fjärrkontrollen och höja/sänka ljudet beroende på om de bara pratar eller om det pangas och sprängs.

Har inte kollat djupare men det finns säkert inställningar för det, men jag har svårt att se att det går att ställa in perfekt.

Tyvärr är det hur ljudet spelats in, så man kan inte ändra det med någon inställning. Allt inspelat 2005 och tidigare verkar förskonat från detta.

Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Problemet är väl också att förr så eftersynkade man nästan alltid all dialog vilket ökade tydligheten. Nu kan man ju gömma små mikrofoner på skådisarna och kan nöja sig med dialogen från själva inspelningen. Priset blir att dialogen ofta blir otydlig.

Ett liknande problem har ju uppkommit med bilden. Förr var man tvungen att ha ordentlig belysning under inspelningen även när man spelade in nattscener vilket gjorde att det blev tydligt vad som hände. Moderna digitala kameror är inte lika beroende av starka externa ljuskällor vilket gör att de låter även bilden var orimligt mörk.

Så modern film och teve känns ibland som att titta och lyssna på mumlade gestalter i en mörk garderob.

Ja, det är också ett stort problem i modern film att de är för mörka. I gamla serietidningar insåg man att det var viktigare att läsaren kunde hänga med än att det skulle se ut som riktigt mörker, så man målade ofta allt blått istället ifall det skulle vara natten som avbildades.
Citera
2026-09-06, 11:13
Medlem
Citat:
Tyvärr är det hur ljudet spelats in, så man kan inte ändra det med någon inställning. Allt inspelat 2005 och tidigare verkar förskonat från detta.

Ja, det är också ett stort problem i modern film att de är för mörka. I gamla serietidningar insåg man att det var viktigare att läsaren kunde hänga med än att det skulle se ut som riktigt mörker, så man målade ofta allt blått istället ifall det skulle vara natten som avbildades.

Hur fan kunde det här bli någon slags standard?

Jag stör mig även på filmer/serier som använder ”porrfilmsbelysning”, dvs väldigt skarpt ljus. Det kan förstöra en hel film ibland.
Citera
2026-09-06, 11:19
Medlem
busy-signals avatar
Jaså är det så. Tittar knappt på film längre, dock av andra anledningar, men föredrar att köra engelskspråkiga grejer med engelsk textning om det finns.

För jag håller med att det brukar vara svårt att höra exakt vad som sägs. Och fördelen med engelsk textning blir då att man slipper översättningsförbistringar, som annars kan vara distraherande och störande i sig.
Citera
2026-09-06, 11:23
Medlem
Borasare1980s avatar
På bio är det jobbigt när ljudmixen är helt kass men hemma kan man ju oftast ställa in ljudinställningarna. Bara att höja ljudvolymen på centerhögtalaren och sänka ljudet på övriga. Eventuellt justera diskant och bas, kanske justera högtalarnas position. Sedan brukar det ofta finnas ett särskilt ljudläge för "clear voice".

Men ja, nya filmer på bio är oftast kass ljudupplevelse numera, särskilt Christopher Nolans filmer.
Citera
2026-09-06, 11:26
Medlem
Ja har alltid engelsk subitle på, alltd funderat på om et är bara jag som hör dåligt? :P
Märker också att alla filmer man tanka ner har engelska subitle med som default, förrut fick man alltid tanka ner så är nog vanligare änn man tro, tro tom min plex automatiskt har på dem
Citera
2026-09-06, 11:57
Medlem
bl-gr-ns avatar
Det som stör mest är att vill man höra dialoger tydligt så blir specialeffekternas ljus alldeles för högt vice versa vill man höra specialeffekternas ljud på angelägen styrka så hör man inte dialogerna.
Citera
2026-09-06, 12:49
Medlem
Ilimitados avatar
Regissörerna är mycket mycket latare idag. Det jobb som lades ner på en film förr görs inte idag. Det ska gå fort och så förlitar man sig 100% på CGI. Finns undantag fortfarande men de är väldigt få. Och de regissörer som fortfarande är kliniskt noggranna gör inte många filmer.
Citera
2026-09-06, 14:00
Medlem
Hannitys avatar
Har noterat att det är ofta mycket bättre ljud på gamla VHS köpfilmer med HiFi ljud än samma film i bluray utgåva.

Citat:

Så gjorde man ju faktiskt ofta förr på film också. Ibland ser man ju skuggor i nattscener för att man filmat i dagsljus och lagt på ett filter.
Citera
2026-09-06, 15:24
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Har noterat att det är ofta mycket bättre ljud på gamla VHS köpfilmer med HiFi ljud än samma film i bluray utgåva.

Blurayformatet har varit en jättestor besvikelse. Var och varannan film har något konstigt färgfilter som gör att man hellre kollar på DVDn av filmen. Det märks också hur dåligt det är när ett företag får för stor kontroll över ett helt videoformat, speciellt som ingen konkurrent finns.

Citat:
Så gjorde man ju faktiskt ofta förr på film också. Ibland ser man ju skuggor i nattscener för att man filmat i dagsljus och lagt på ett filter.

Nattscenerna i Mad Max: Fury Road är filmade på detta vis. Synd att inte fler går tillbaka till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in