2026-09-05, 15:29
Avstängd
Sitter och kollar på youtube och en intressant film om rennäringen/samerna i västerbotten och jag har helt ändrat åsikt.
(varning för en jävla massa reklam i filmen också förässten, nästan så den int går att se pga det)

https://www.youtube.com/watch?v=q6W7oVxjI74

Nytt för mig var att det är och varit sådan diskriminering mot sydsamer, hade ingen koll på att samer från norra sverige frivilligt drog söderöver och sedan trängde bort sydsamer dels genom statens beslut men också av egen fri vilja, att nordsamer inte ville ha med sydsamer att göra.

Detta har resulterat i att många sydsamer i västerbotten förlorat mark och rättigheter och kultur vilket jag tycker är helt fel.
Verkar också som att inte så många av de styrande vill ta tag i denna fråga eller besvara frågor som reportern ställer.

Också att det är skoterförbud i typ mars-april för att man stör renarna i området men ändå är det ingen som ser renar där vid den tiden på året, låter som en bortförklaring för att slippa ha folk på sin mark.
Mycket intressant film men som sagt, överjävligt med reklam så använd reklamblockerare annars kommer ni fan bli galen.
Citera
2026-09-05, 15:54
Medlem
Ja de där fjällmongolerna borde för länge sedan ha deporteras till Sibirien där de hör hemma. Men staten ser de som gulliga indianer och tror på allvar att de är någon slags ursprungsbefolkning. Varför man nu ens skulle kasta pengar och särrättigheter på dem även om det stämde
Citera
2026-09-05, 16:10
Medlem
I filmen beskriver en av männen nordsamer som mer agresiva, kanske dom fått det från sina finska gener?

Har verkligen ingen koll på hur samekonflikten i just västerbotten ser ut men visst är det löjligt att samer ska ha enskild rättighet till tusentals kvadratkilomter skog och vatten.

Staten borde satt ner foten för länge sen och sagt "nu får ni denna mark på 100 kvadratkilometer här i fjällen där ni får ha era renar och inga motorfordon ska användas i området, ni får även renbetesmarker längre mot kusten men sen jävlar får ni inget mer".
Exakt så borde man gjort.

Idag äger väl samerna nästan hela fjällkedjan från jämtland till torneträsk.
När jag har fjällvandrat har jag då fiskat utan fiskekort men då har jag aldrig stött på nån elak same heller som kommit och sagt jag inte får fiska där.

Utvärdera hur många samer det finns i fjällregionerna och ge varje sameby en viss andel mark, på så sätt kommer dom få hålla sig där bäst fan dom vill och överfiskar dom på sitt eget området kommer dom itne kunna dra på nåt annat ställe och fiska.
Citera
2026-09-05, 16:25
Medlem
Samerna är smutsiga rasister ja. Bakom stängda dörrar snackar de våldsamt mycket skit om Jon Henrik Fjällgren (sångaren) tex.

Ge inte samerna en tum till och köp inte deras överprisade kött. Samerna är inte alls speciellt trevliga typer. Fascister
Citera
2026-09-05, 17:01
Medlem
Bra film med fakta som aldrig annars kommer ut i media.

Verkar som vissa samer har alldeles för mycket makt och att dom då kör bort samer från andra samebyar.

Det mest slående tycker jag är hur ingen av de styrande vill medverka i intervjuer.
Luktar korruption och kompisanda lång väg.
Har min morfar i fjällen och han och andra har alltid avskytt samer för dom tror dom äger allt.
Att vissa samer är hatade är nog befogat precis som att invandrare är hatade.

Verkar också som det är skillnad på renskötande samer och samer som inte har renar alls och att endast de renskötande samerna har enorma rättigheter till jakt och fiske.
Senast redigerad av herrmojd51 2026-09-05 kl. 17:05.
Citera
2026-09-05, 17:05
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nytt för mig var att det är och varit sådan diskriminering ....

Samer är en skyddad minoritetsgrupp med ungefär samma sorts problematik som våra andra skyddade minoritetsgrupper - och av någon anledning verkar obekväm forskning om samer intressera media lika lite som obekväm forskning om de andra minoriteterna som får bete sig hur fan de vill i Sverige:

• Över hälften av de samiska kvinnorna har utsatts för sexuellt våld (55,5 procent), sju av tio har utsatts för psykiskt våld (68,5 procent) och nästan var tredje för fysiskt våld (27,9 procent).

• En större andel samiska kvinnor än kvinnor i Sverige i stort uppger utsatthet för de grövsta formerna av sexuellt våld, såsom våldtäktsförsök (14,1 jämfört med 10,6 procent) och våldtäkt (10,3 jämfört med 7,0 procent).

https://www.umu.se/nyheter/ny-rapport-om-vald-mot-samiska-kvinnor-i-sverige_11905200/

https://www.umu.se/nyheter/prisas-for-forskning-om-samiska-kvinnors-utsatthet_12006687/
Citera
2026-09-05, 17:37
Medlem
Citat:
... för att slippa ha folk på sin mark.
Det är inte deras mark, det är andras mark där de tillåts ha sina renar och tillåts att bestämma över. 30% av Sverige, eller mer.

Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Samer är en skyddad minoritetsgrupp ...
Hur många undergrupper finns det? Rensamer, jaktsamer, fiskesamer, sydsamer, nordsamer, västsamer, östsamer, pitesamer, lulesamer, skoltsamer etc. etc. Och alla ska de ha sina särskilda rättigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av 3munkar
Är du en antisamit
Den var faktiskt bra!
Citera
2026-09-05, 18:01
Medlem
Samerna är Europas negrer. Sverige skulle må bättre utan att behöva ge dom en massa bidrag och skit, låt dom klara sig själva eftersom de inte har någon ambition att integreras i samhället
Citera
2026-09-05, 18:14
Medlem
Tänker med växthuseffekten så behöver dom inte flytta renarna till sommar bete nere vid kusten.
Citera
2026-09-05, 18:59
Medlem
Det enda jag känner är galet är alla de bidrag de får av staten. 132 miljoner år 2026...
Citera
2026-09-05, 19:24
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Sitter och kollar på youtube och en intressant film om rennäringen/samerna i västerbotten och jag har helt ändrat åsikt.
(varning för en jävla massa reklam i filmen också förässten, nästan så den int går att se pga det)

https://www.youtube.com/watch?v=q6W7oVxjI74

Nytt för mig var att det är och varit sådan diskriminering mot sydsamer, hade ingen koll på att samer från norra sverige frivilligt drog söderöver och sedan trängde bort sydsamer dels genom statens beslut men också av egen fri vilja, att nordsamer inte ville ha med sydsamer att göra.

Detta har resulterat i att många sydsamer i västerbotten förlorat mark och rättigheter och kultur vilket jag tycker är helt fel.
Verkar också som att inte så många av de styrande vill ta tag i denna fråga eller besvara frågor som reportern ställer.

Också att det är skoterförbud i typ mars-april för att man stör renarna i området men ändå är det ingen som ser renar där vid den tiden på året, låter som en bortförklaring för att slippa ha folk på sin mark.
Mycket intressant film men som sagt, överjävligt med reklam så använd reklamblockerare annars kommer ni fan bli galen.

Problemet är inte samerna, utan hur man från statens sida har velat låtsasstödja samisk kultur, genom att ensidigt stödja den storskaliga renhållningen via den nyadel, som utgörs av samebyarna.

Detta leder i sin tur till att inte bara befolkningsmajoriteten, utan även den stora majoriteten av samerna, diskrimineras.
Citera
2026-09-05, 19:30
Medlem
Är väl inte många i sydsverige som ens sett en same. Det enda man hör på TV ibland är att de gnäller över något. De är norrlands problem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in