Sitter och kollar på youtube och en intressant film om rennäringen/samerna i västerbotten och jag har helt ändrat åsikt.
(varning för en jävla massa reklam i filmen också förässten, nästan så den int går att se pga det)
https://www.youtube.com/watch?v=q6W7oVxjI74
Nytt för mig var att det är och varit sådan diskriminering mot sydsamer, hade ingen koll på att samer från norra sverige frivilligt drog söderöver och sedan trängde bort sydsamer dels genom statens beslut men också av egen fri vilja, att nordsamer inte ville ha med sydsamer att göra.
Detta har resulterat i att många sydsamer i västerbotten förlorat mark och rättigheter och kultur vilket jag tycker är helt fel.
Verkar också som att inte så många av de styrande vill ta tag i denna fråga eller besvara frågor som reportern ställer.
Också att det är skoterförbud i typ mars-april för att man stör renarna i området men ändå är det ingen som ser renar där vid den tiden på året, låter som en bortförklaring för att slippa ha folk på sin mark.
Mycket intressant film men som sagt, överjävligt med reklam så använd reklamblockerare annars kommer ni fan bli galen.