2026-09-06, 08:33
Medlem
Med filmer som direkt bygger på böcker kan man väl inte precis tala om uppföljare? Som Sagan om ringen, Harry Potter eller Jason Bourne. Där är ju storyn given på förhand.

Uppföljare tänker jag på som filmer som man gör på samma tema bara eftersom den första gick bra.
Citera
2026-09-06, 09:09
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Finns inga riktigt bra filmserier där den tredje filmen är den bästa.
Citera
2026-09-06, 09:35
Medlem
Tjack-Bennys avatar
Evil Dead till Army of Darkness

Varenda film i den triologin blir bara bättre och konstigare på ett bra och charmigt sätt hehe
Citera
2026-09-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-Benny
Evil Dead till Army of Darkness

Varenda film i den triologin blir bara bättre och konstigare på ett bra och charmigt sätt hehe

Jag tänkte också på Army of darkness. Vill även säga Ett päron till farsa firar jul. Vill minnas att den är något bättre än både ettan och tvåan.

Sen är ju mycket av detta en smaksak hos var och en.
Citera
2026-09-06, 10:17
Medlem
mdlbs avatar
Både Sagan om konungens återkomst och mörkrets hämnd (Star Wars episod 3) är enligt mig de starkaste filmerna i respektive trilogi. Den gode, den onde och den fule är ju också den tredje filmen, känns också som att den är mest ihågkommen av de tre.

Brukar inte använda svenska titlar men nu blev det så.
Citera
2026-09-06, 10:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Die Hard with a vengeance.
Bruce Willis springer runt New York med en Samuel L i toppform, men det är ärligt talat den enda jag kan komma på och om den egentligen är bättre än tvåan...det är verkligen gränsfall.
Citera
2026-09-06, 10:33
Medlem
Kanske Fredagen den 13:e?

"Riktiga" Jason med hockeymasken gör inte debut förrän i trean och det är väl ganska många som anser att den är bäst?

Håller med om att Terminator 1 är bättre än Terminator 2. Den är mer stämningsfull och egentligen bättre på alla sätt utöver att tvåan är mer påkostad och spektakulär.

I Terror på Elm Street-serien, som det var länge sedan jag såg, har jag för mig att trean var den näst bästa filmen, efter den första filmen i serien.

"Sagan om ringen"-filmerna är ganska jämnbra. Men trean är troligen den svagaste filmen i serien.
Citera
2026-09-06, 11:01
Medlem
"Bättre" vet jag inte, men jag gillar Rocky 3 mer än Rocky 1. Rocky 1 är givetvis en "bättre" film med ett gediget manus och intressanta karaktärer, men det är en förhållandevis seg film med en inramning som sticker ut jämfört med alla uppföljarna. I trean är det antingen boxningsmatch eller träningsmontage med cool musik. Antagonisten Clubber Lang är en roligare filmskurk än Apollo Creed som nu är en sidekick till protagonisten. Adrian har äntligen lite repliker och börjar bli en utkristalliserad karaktär, och Paulie tar rollen som comic relief istället för deprimerad alkoholist.

Rocky 1: Pretentiös men ambitiös
Rocky 2: Enbart flashbacks till ettan
Rocky 3: Boxning och musik
Rocky 4: Boxning och musik fast i Ryssland
Rocky 5: vi pratar inte om Rocky 5
Rocky 6: Halvkul revival, nostalgisk
Creed 1: Kul spinoff på Rocky 6
Creed 2: Boxning och musik, men nu hiphop.
Citera
2026-09-06, 11:05
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Nightmare on Elm Street part 3 Dream Warriors är långt bättre än 1och 2 enligt min mening.

Nu är det kanske inga mästerverk från början. Musiken håller hög klass iallafall.
Instämmer - bäst i serien!
Citera
2026-09-06, 12:29
Medlem
Har tolkat som att Elm Street 3 och Toy Story 3 är det bästa kandidaterna.

Toy Story 3 hade det bästa slutet i hela den franchisen.
Citera
2026-09-06, 12:46
Medlem
godhetsapostelns avatar
Terminator 2 är inte bättre än 1.

Ettan har en bättre och trovärdigare historia. Men gjordes tyvärr med låg budget.

2an har bara större budget till exempelvis special effects.

Men det funkar säkert på omogna barn som gillar häftiga scener.

Det finns vuxna män som tycker att transformers är en bra film.
Citera
2026-09-06, 16:06
Medlem
Shrek 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här