2026-09-05, 10:40
Medlem
Alla vet att Terminator 2 är ett praktexempel på att den är bättre än 1:an.

Det finns filmer som har en trilogy men frågan är om det finns en 3:e film (alltså 3:e uppföljaren) som är bättre än 1:an och 2:an?

Jag har inte sett Matrix så kanske 3:an är bättre?
Citera
2026-09-05, 11:17
Medlem
mikaelss avatar
Nej, tredje Matrix suger. Tredje Alien är inte så dålig som alla säger, men långt ifrån bäst.
Inte heller Gudfadern, naturligtvis.

Min röst går till The King’s Man, tekniskt sett en prequel till Kingsmanfilmerna, men den tredje att släppas. Betydligt bättre än den ganska usla tvåan, men även bättre än ettan, tycker jag.
Citera
2026-09-05, 11:33
Medlem
Den andra Gudfadern-filmen var ännu bättre än ettan (som ju var en "instant classic"), men det är ett ovanligt höjdmärke. Jag tycker själv att Gudfadern 3 håller alldeles förträffligt också, men den är förstås inte ännu bättre än nr 2.

Om det finns en pendang till Gudfadern 2, om samma epok, så är det Leones komplexa epos "Once Upon a Time in America"..
Citera
2026-09-05, 11:34
Medlem
Dofternas avatar
Ernest Goes to Jail är bättre än föregångarna Ernest Goes To Camp och Ernest Saves Christmas.
Ett helt annat bett i replikerna och både ljud och ljus är på en ny nivå. Det är också tydligt att regissören John Cherry verkligen hittat hem i hur han låter karaktärerna lysa på den vita duken.
Känns nästan inte ens som en film, mer en känsla.
Citera
2026-09-05, 11:52
Medlem
Serialfreaks avatar
Nightmare on Elm Street part 3 Dream Warriors är långt bättre än 1och 2 enligt min mening.

Nu är det kanske inga mästerverk från början. Musiken håller hög klass iallafall.
Citera
2026-09-05, 12:14
Medlem
One2Manys avatar
Revenge of the Sith, möjligen.
Citera
2026-09-05, 12:15
Moderator
zanteras avatar
Det är väl ganska ovanligt. Finns väl filmserier där filmerna är ganska jämna och den tredje kanske är i samma klass som första (eller andra) och då är det hugget som stucket egentligen.

T.ex. med Sagan om Ringen så tycker jag personligen första filmen är bäst men vet flera som tycker tredje är bäst. Nightmare on Elm Street där skulle jag också säga att del 3 (Dream Warriors) möjligtvis är den bästa, även om det är jämnt med första. Indiana Jones är också en serie där de 3 första filmerna alla är ganska så jämnbra och du kan nog hitta vissa som håller Last Crusade högst. Bourne filmerna har också en ganska bra tredje film (Ultimatum) dock svårt att säga vilken som är bäst.

Om du räknar Dollars-filmerna som en trilogi så har du Den Gode, Den Onde, Den Fule.
Citera
2026-09-05, 12:25
Medlem
svampdamps avatar
Harry Potter blir bara bättre och bättre för varje film.
Citera
2026-09-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Det finns filmer som har en trilogy men frågan är om det finns en 3:e film (alltså 3:e uppföljaren) som är bättre än 1:an och 2:an?

Jönssonligan får guldfeber är väl bättre än dom två föregångarna.

Polisskolan 3 är bättre än ettan men kanske inte tvåan.

Varför titta på Matrix 3 när du inte sett ettan, förresten?
Citera
2026-09-05, 13:10
Medlem
pimlicopassports avatar
Finns flera; Toy Story 3, The Good, the Bad and the Ugly och The Bourne Ultimatum. Bara några exempel.
Citera
2026-09-05, 13:13
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Du tappade mig direkt för jag tycker Terminator 1 är MYCKET bättre än den mycket överskattade tvåan.
Citera
2026-09-05, 13:42
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Du tappade mig direkt för jag tycker Terminator 1 är MYCKET bättre än den mycket överskattade tvåan.

lol inte en chans i världen att t1 är bättre än t2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in