Citat:
Ursprungligen postat av
Malibubarbie
Tar vanligtvis 300mg venlafaxin men råkat ta 2st nu precis efter varandra då jag tog en till utan och tänka på det. Detta va typ 20 min sen. Lugnt eller?
Inte nödvändigtvis farligt men kan behöva observeras hos vissa. Lite svårt och avgöra här 100% hehe, eftersom alla reagerar olika. Beror på biologisk faktorer, kroppsvikt tagit tillsammans med andra läkemedel som förstärker varandra m.m. Ska kika vad som står.
Fass 2026 som är mer aktuell skriver
"Allvarliga förgiftningssymtom kan förekomma hos vuxna efter intag av cirka 3 gram venlafaxin."
Giftmedelscentalen har dock en annan gräns vid 1,5g för lindrigare symtom. Så den är egentligen mest aktuell.
Du ligger under risken för allvarliga symtom om man följer denna. Du är uppe i 600mg eller 0,6g.
Tillägg; Man
bör som regel slå en pling till giftmedelscentalen eller 1177 om man är osäker, har symtom (hög puls/yrsel/ osv), orolig.
Man kan få kramper, bli medvetslös/ få hjärtpåverkan vid för höga doser men som sagt det är ofta många fler tabletter beroende på styrkan.
https://fass.se/health/product/20160401000024/fass-text
Jag tycker dock det är viktigt att komma ihåg att det kan vara ganska illa om man får symtom som är under dom allvarliga symtomen ,dvs (måttliga symptom som kan påverka tillsammans med andra faktorer). För man vet aldrig vem som har tex andra sjukdomar i botten som måste beaktas med det här. Men min inofficiell bedömning så tror jag inte du bär någon stor risk (låg sannolikhet) av den här dosen på 600mg, men 100% kan man aldrig vara eftersom vi vet för lite här.