2026-09-05, 10:34
Medlem
Tar vanligtvis 300mg venlafaxin men råkat ta 2st nu precis efter varandra då jag tog en till utan och tänka på det. Detta va typ 20 min sen. Lugnt eller?
Citera
2026-09-05, 11:28
Medlem
FASS:

Om du har använt för stor mängd av Venlafaxin Actavis

Kontakta genast läkare eller apotekspersonal om du har använt mer av detta läkemedel än vad läkaren har ordinerat.

Överdosering kan vara livshotande, särskilt vid samtidigt intag av alkohol och/eller vissa läkemedel (se ”Andra läkemedel och Venlafaxin Actavis”).

Symtomen vid en eventuell överdosering kan vara snabba hjärtslag, förändringar i vakenhetsgrad (från dåsighet till koma), dimsyn, krampanfall och kräkningar.

Om du fått i dig för stor mängd läkemedel, eller om t ex ett barn fått i sig läkemedlet av misstag kontakta omedelbart läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel. 112) för bedömning av risken samt rådgivning.
Citera
2026-09-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malibubarbie
Tar vanligtvis 300mg venlafaxin men råkat ta 2st nu precis efter varandra då jag tog en till utan och tänka på det. Detta va typ 20 min sen. Lugnt eller?

Ja. Det är ju en antidepressiv så ju mer man tar ju mindre deprimerad blir man... Egentligen bara bra att ta extra.
Citera
2026-09-05, 12:09
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Inget dödshotande, men du kan bli en svettig snurrig trög anorektiker med förstoppningar, sexuell dysfunktion, torr mun och sömnproblem.
I vilket fall är det för sent för att göra något åt nu.
Hoppa över nästa dos.
Citera
2026-09-05, 14:09
Medlem
Citat:

Inte nödvändigtvis farligt men kan behöva observeras hos vissa. Lite svårt och avgöra här 100% hehe, eftersom alla reagerar olika. Beror på biologisk faktorer, kroppsvikt tagit tillsammans med andra läkemedel som förstärker varandra m.m. Ska kika vad som står.

Fass 2026 som är mer aktuell skriver "Allvarliga förgiftningssymtom kan förekomma hos vuxna efter intag av cirka 3 gram venlafaxin."

Giftmedelscentalen har dock en annan gräns vid 1,5g för lindrigare symtom. Så den är egentligen mest aktuell.

Du ligger under risken för allvarliga symtom om man följer denna. Du är uppe i 600mg eller 0,6g.

Tillägg; Man bör som regel slå en pling till giftmedelscentalen eller 1177 om man är osäker, har symtom (hög puls/yrsel/ osv), orolig.

Man kan få kramper, bli medvetslös/ få hjärtpåverkan vid för höga doser men som sagt det är ofta många fler tabletter beroende på styrkan.

https://fass.se/health/product/20160401000024/fass-text

Jag tycker dock det är viktigt att komma ihåg att det kan vara ganska illa om man får symtom som är under dom allvarliga symtomen ,dvs (måttliga symptom som kan påverka tillsammans med andra faktorer). För man vet aldrig vem som har tex andra sjukdomar i botten som måste beaktas med det här. Men min inofficiell bedömning så tror jag inte du bär någon stor risk (låg sannolikhet) av den här dosen på 600mg, men 100% kan man aldrig vara eftersom vi vet för lite här.
Senast redigerad av rawjudge 2026-09-05 kl. 14:52.
Citera
2026-09-05, 14:42
Medlem
triptykens avatar
Hur har det gått TS?
Citera
2026-09-05, 22:53
Medlem
Uppdatering: Det har gått helt okej! Slog en pling till GC som sa att jag gick på en hög dos då att jag skulle vara uppmärksam på symptom, men avvakta så länge. Haft ovanligt mycket ångest vilket vart jobbigt men i övrigt mår jag bra.

Tack för er hjälp!
Citera
2026-09-06, 00:09
Medlem
Citat:
Uppdatering: Det har gått helt okej! Slog en pling till GC som sa att jag gick på en hög dos då att jag skulle vara uppmärksam på symptom, men avvakta så länge. Haft ovanligt mycket ångest vilket vart jobbigt men i övrigt mår jag bra.

Tack för er hjälp!

Bra! Hoppas ångest/obehagen släpper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in