2026-09-05, 00:41
Medlem
Idag sprang en ekorre förbi på gården och satte sig i ett litet träd vid skogskanten.
Jag gick förbi den på 10m avstånd utan att se den och just då började den knäppa med munnen och det var först då jag lyckades se den.

Detta är inget unikt för just ekorre heller utan massa djur gör såhär, men varför?

Om jag skulle gömma mig för en fiende så skulle jag ju inte börja ropa och gapa när jag låg där i busken och någon fiende gick 5m ifrån mig, jag skulle ju fortsätta vara helt tyst.
Citera
2026-09-05, 00:46
Medlem
J.Doessons avatar
Dom kanske ropar till sina kompisar att en jätte kommer. Men jag pratar inte ekorriska, så jg vet inte.
Citera
2026-09-05, 00:51
Medlem
Hur vet du att den gömde sig?
Citera
2026-09-05, 00:51
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Idag sprang en ekorre förbi på gården och satte sig i ett litet träd vid skogskanten.
Jag gick förbi den på 10m avstånd utan att se den och just då började den knäppa med munnen och det var först då jag lyckades se den.

Detta är inget unikt för just ekorre heller utan massa djur gör såhär, men varför?

Om jag skulle gömma mig för en fiende så skulle jag ju inte börja ropa och gapa när jag låg där i busken och någon fiende gick 5m ifrån mig, jag skulle ju fortsätta vara helt tyst.

Det troligaste är att den såg dig som ett hot och ville varna andra (artfränder) och inte minst eventuella ungar.
Så fungerar det ju ofta med fåglar om det kommer en katt smygande, och det är väl troligt att det fungerar på liknande sätt med ekorrar.
Senast redigerad av Balansakten 2026-09-05 kl. 01:00.
Citera
2026-09-05, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det troligaste är att den såg dig som ett hot och ville varna andra (artfränder) och inte minst eventuella ungar.
Så fungerar det ju ofta med fåglar om det kommer en katt smygande, och det är väl troligt att det fungerar på liknande sätt med ekorrar.
Är nog enda förklaringen. Att de snabbt kan varna och ta till de åtgärder som krävs.

Samtidigt har ts en poäng. Men de kanske av erfarenhet bedömmer att vi är lite saktfärdiga och oförmögna att hoppa mellan grenarna?
Citera
2026-09-05, 01:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Är nog enda förklaringen. Att de snabbt kan varna och ta till de åtgärder som krävs.

Samtidigt har ts en poäng. Men de kanske av erfarenhet bedömmer att vi är lite saktfärdiga och oförmögna att hoppa mellan grenarna?
Ja, så kan man säga. Bytesdjur (växtätare) varnar sina artfränder medan predatorer (rovdjur) som låter gör det för att något hinder är i vägen. Det kan man t. ex se på innekatter när de upptäcker flygande insekter i hemmet. De gör staccato-ljud som låter lite klickande när deras system upptäcker rörelse från bytesdjur.
Citera
2026-09-05, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Ja, så kan man säga. Bytesdjur (växtätare) varnar sina artfränder medan predatorer (rovdjur) som låter gör det för att något hinder är i vägen. Det kan man t. ex se på innekatter när de upptäcker flygande insekter i hemmet. De gör staccato-ljud som låter lite klickande när deras system upptäcker rörelse från bytesdjur.
Man får betänka ekorrars habitus genom alla tider. De har levt nära människor sedan början och har nog bra koll på oss. Generellt.

Förutom vissa läskiga individer men de kan vi ju inte själva hålla koll på.
Citera
2026-09-05, 02:23
Medlem
Citat:

Du är Stockholmare va?
Citera
2026-09-05, 04:33
Medlem
Rådjur gör det samma, de "skäller", de visar på det sättet att rovdjuret inte behöver anstränga sig för att smyga, för att det redan är upptäckt.
Citera
2026-09-05, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Rådjur gör det samma, de "skäller", de visar på det sättet att rovdjuret inte behöver anstränga sig för att smyga, för att det redan är upptäckt.

Skulle du börja göra ljud ifrån dig tex i krig?
Du börjar sjunga nåt när ryssen stampar in i ditt hus även fast du sitter gömd under golvet, haha.

Som sagt, det är verkligen inte logiskt att avslöja sig genom ljud när man är rädd och försöker undvika upptäckt.
Citera
2026-09-05, 08:17
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Du är Stockholmare va?

Baserat på att Stockholmare inte är vana med några djur alls, eller att dom ofta ligger i en buske och trycker när nån går förbi?
Citera
2026-09-05, 09:03
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Skulle du börja göra ljud ifrån dig tex i krig?
Du börjar sjunga nåt när ryssen stampar in i ditt hus även fast du sitter gömd under golvet, haha.

Som sagt, det är verkligen inte logiskt att avslöja sig genom ljud när man är rädd och försöker undvika upptäckt.

Om du satt dig i säkerhet men såg din familj hotas av ryssen, skulle inte du varna dem då genom att ropa allt du kunde?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in