2026-09-05, 08:08
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Har sakta insett att kvinnor är av naturen är programmerade att endast "ge" något över huvud taget till någon annan människa om det finns ett materiellt värde (resurs) som hon söker. Man kan argumentera att det gäller alla människor, men jag vill mena att det gäller den feminina sidan av vår art. Män kan kolla på en objektivt medelmåttlig kvinna och vara beredd att ge henne precis allt om hon behandlar en rätt, och även om man matchar rent utseeendemäsigt så är det tydligen naturligt inkorrekt att vara ömsesidigt i ett land där kvinnor redan har resurser så hon klarar sig.

Har svårt o-se detta. Är liksom hela mänskligheten vaggad i sagan om kärlek, och måste erkänna att jag någonstans trott på den framtills nyligen. Även om jag kunnat intellektuellt se att alla spelar i sin respektive liga av attraktivitet så har jag inte fördjupat mig i vad det innebär. I väst där alla fritt väljer sin partner är det mest utseende-faktorn som är fundamentet, därefter väljs personliga drag osv... Och dessa resurser är huvudsakligen medfött / ej medfött. Har svårt att se någon mening med livet öht efter denna insikt. Det finns alltså ingen personlig smak, ingen genuin kemi, ingen intellektuell relation, ingen förståelse för någons bakgrundshistoria och kan förmågan att se värde i någons kamp.. utan allt handlar om vilket värde som finns på bordet nu. Framför allt; det finns inget utrymme alls för att ge till någon som behöver, det är verkligen bara 'vad kan jag få ut av detta'. Det är något slags helvete vi lever i. Men frågan är; eftersom detta egentligen är så pass självklart, varför är vi så kodade att tro något annat? Är det naturens mekanism för att hålla arten vid liv; vi blir matade med dopamin och skönmålade något som fysiskt inte stämmer?

Tror du att män fungerar annorlunda?

Läs det fetade i din text, attraheras du av en kvinnas "kamp" och bakgrundshistoria, vad nu det ska betyda?
Citera
2026-09-05, 08:17
Medlem
Visst är det så att kvinnan är självisk, och detta i avsikt att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för sig och därmed sin avkomma. Det är väl inget konstigt med det?

- Hon vill ha en fysisk trygghet
- Hon vill ha försörjning
- Hon vill ha status, vilket kan översättas till tjänster som hjälper henne överkomma svårigheter som livet kan utsätta en för: Sjukdomar, behov av att omlokalisera vid oroligheter, trygghet även om partnern dör eller finner en annan, etc.

Mannen har sin egen roll, som på många sätt kompletterar ovanstående.

Jag vill påstå att allt detta förändrades med p-pillret.

- Kvinnan behöver inte längre välja en man som ger en långsiktig trygghet, försörjning och status. Därför att p-pillret gör att hon inte behöver bli gravid. Därför att p-pillret gör att hon kan satsa på karriär och egen försörjning istället för barn. Hon kan hänge sig åt att förlusta sig själva. Hon kan fortsätta vara självisk, men nu utan målet att behöva tänka på att skydda sin avkomma.
- Mannen kan uppvakta och lägra sin kvinna, och uppfylla sin del av "avtalet", men utan att veta att han får en avkomma i utbyte. Det är mycket troligt att han försörjer en livsnjutare som inte alls vill ge honom barn. Med den vetskapen i bagaget kanske han inte längre är så benägen att binda sig till en partner. Om han är framgångsrik på marknaden så kanske han blir en "kanske"-man; en som vill hålla alla framtida alternativ öppna; ifall något "bättre" dyker upp.

P-pillret är en variabel som tidigare generationer inte behövde ta höjd för i sina kalkyler.
Om man idag vill bilda familj och leva långsiktigt tillsammans så måste man ta reda på om ens tilltänkta partner delar dessa värderingar. Risken är att man istället råkar satsa på någon som valt den andra vägen: att satsa på sig själv istället för familjen, att satsa på karriären istället för familjen. Om man vill ha ett seriöst förhållande är risken stor att man blir sittande med SvartePetter: Att man gör sin del, men den andre struntar i att göra sin. Vare sig det nu gäller en man eller kvinna.
Citera
2026-09-05, 08:26
Medlem
Apologs avatar
Alla fungerar ju så. Alla har ett pris.
Citera
2026-09-05, 08:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Nej, en kvinnas syfte är det livet hon önskar för sig själv. Du har ingen rätt i hennes sätt leva, lika lite som det inte angår henne hur du vill leva ditt. Rent brutalt kommer du få det jobbigt på dejting marknaden. Om du lever dig kvar på 40-talet. Och har en sådan förlegad kvinnosyn

TS motsäger sig själv. Sverige är ett av dom länder där kvinnor klarar sig bra ekonomiskt på egen hand. Och kan leva själva on dom så önskar. Det är bra. För många kvinnor levde under fruktansvärda förhållanden när dom var tvungna att gifta sig pga av ekonomisk försörjning. Med det sagt, finns det såklart "gold diggers"

Men ni får väl pröva era egna råd som ni ger till kvinnor om att dom behöver träffa bättre män, väljer fel män. Du får hitta bättre kvinnor. Eller om det nu blir så nedrans jobbigt. Skit i fruntimmer. Livet består av mycket annat.
En kvinnas syfte är att bli mamma och bilda familj. Det är inte min åsikt utan hur verkligheten förhåller sig. Det är för övrigt ett mycket viktigt och respektfullt syfte en kvinna har.
Citera
2026-09-05, 09:11
Medlem
Knäck en red bull och arbeta istället för att gråta ut på fb över att kvinnor inte vill ha fattiga loosers.
Citera
2026-09-05, 10:48
Avstängd
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Även om jag kunnat intellektuellt se att alla spelar i sin respektive liga av attraktivitet så har

Och ju attraktivare någon är, desto mer attraktiv partner har de möjlighet att ligga med. Men i övrigt så har "det vackra folket" precis samma problem som vi fula har. Det tycker jag är en ganska tilltalande insikt.

Ju mer attraktiv en man uppfattas, desto mer förväntas han ge till sin kvinna. Rika män blir plockade av giriga kvinnor. Aktiva driftiga män blir plockade av lata passiva kvinnor. Ju mer han har, desto mer förväntas han ge henne, desto snabbare förväntas han springa i hamsterhjulet.

Men du har helt rätt, kvinnor har enbart kontakt med män de tycker sig ha nytta av, kunna ta resurser av, och endast så länge han ger henne de resurser hon kräver. Det gäller både hennes pojkvänner såväl som manliga vänner.

Män utan kvinnor, utan nära relationer med såna, får alltså behålla sina resurser själv, och får då möjlighet att bygga upp en förmögenhet med allt vad det innebär.
Citera
2026-09-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Alltsååå, inte alla män som har resurser är framgångsrika hos kvinnor.

Kvinnor svara på manlighet. I alla fall feminina kvinnor.
Det är inte resurser som gör en man till en man, men snarare hans manliga attributen. Hans förmåga att skydda är det viktigaste för kvinnor. Och skydd innebär så mycket mer än bara fysiskt och ekonomiskt skydd.

Trygghet är otroligt viktigt för kvinnor.
Manlighet är en resurs. Det är helt efterblivet att tolka resurser som pengar, fastigheter i denna debatt. Den mesta värdefulla resurser i väst är nu utseende. Sen personlighet (social status), familj och nätvärt därefter kommer pengar. I andra delar av Världen är hirarkin olika men sammantaget är det alljämnt resurser. Ser du en attraktiv kvinna visa intresse för en hemlös utan utseendepotential? Nej, för han äger inga resurser hon vill ha. Det är en total sci-fi att det skulle hända. Det är bokstavligen mer sannolikt att aliens landar på Jorden. Vi är totalt hårdkodade biomaskiner som endast agerar utifrån marknadsreglerna, ni hittar på hisorier om kemi osv i efterhand.
Citera
2026-09-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Tror du att män fungerar annorlunda?

Läs det fetade i din text, attraheras du av en kvinnas "kamp" och bakgrundshistoria, vad nu det ska betyda?
Jag kan 100% se en rungande operfekt kvinna på alla sätt och vis och känna ett ansvar över att hjälpa henne, ta hand om henne, oavsett om hon inte skulle vara mitt maskinellt förstaghandsval. Men till och med dessa kvinnor, om inte i synnerlighet har någon slags perfektionsm-komplex där de innerst inne tror att de ska gifta sig med deras favorihunk på Netflix. Allt annat är diskbänks-realism och ett otroligt misslyckande i hennes globala kvinno kult av själlösa Insta-poster och fantiserade skvaller kring kvinnobord. Så fort hon uppvisar dessa toxi-feministiska drag så är tanken snarare att 'det är bättre att hennes gener dör ut'.
Citera
2026-09-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Och ju attraktivare någon är, desto mer attraktiv partner har de möjlighet att ligga med. Men i övrigt så har "det vackra folket" precis samma problem som vi fula har. Det tycker jag är en ganska tilltalande insikt.

Ju mer attraktiv en man uppfattas, desto mer förväntas han ge till sin kvinna. Rika män blir plockade av giriga kvinnor. Aktiva driftiga män blir plockade av lata passiva kvinnor. Ju mer han har, desto mer förväntas han ge henne, desto snabbare förväntas han springa i hamsterhjulet.

Men du har helt rätt, kvinnor har enbart kontakt med män de tycker sig ha nytta av, kunna ta resurser av, och endast så länge han ger henne de resurser hon kräver. Det gäller både hennes pojkvänner såväl som manliga vänner.

Män utan kvinnor, utan nära relationer med såna, får alltså behålla sina resurser själv, och får då möjlighet att bygga upp en förmögenhet med allt vad det innebär.

Kafta, författaren, är känd för sitt verk 'The Metamorphosis' som behandlar ämnet. Om man över en natt skulle förvandlas och tappa alla sina personliga resurser, till vilken grad skulle ens den närmaste familjen bibehålla relationen med en....? All relevans skulle såklart helt enelt bara upphöra. Men kvinnor gör detta så pass flagrant i det vardagliga livet att jag fattar inte hur vi orkar med skiten eller ens öppet ifrågasätter att spelet är i helt avsaknad av själ och kärlek. Allt är så pass transaktionellt.
Citera
2026-09-07, 21:03
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Har sakta insett att kvinnor är av naturen är programmerade att endast "ge" något över huvud taget till någon annan människa om det finns ett materiellt värde (resurs) som hon söker. Man kan argumentera att det gäller alla människor, men jag vill mena att det gäller den feminina sidan av vår art. Män kan kolla på en objektivt medelmåttlig kvinna och vara beredd att ge henne precis allt om hon behandlar en rätt, och även om man matchar rent utseeendemäsigt så är det tydligen naturligt inkorrekt att vara ömsesidigt i ett land där kvinnor redan har resurser så hon klarar sig.

Har svårt o-se detta. Är liksom hela mänskligheten vaggad i sagan om kärlek, och måste erkänna att jag någonstans trott på den framtills nyligen. Även om jag kunnat intellektuellt se att alla spelar i sin respektive liga av attraktivitet så har jag inte fördjupat mig i vad det innebär. I väst där alla fritt väljer sin partner är det mest utseende-faktorn som är fundamentet, därefter väljs personliga drag osv... Och dessa resurser är huvudsakligen medfött / ej medfött. Har svårt att se någon mening med livet öht efter denna insikt. Det finns alltså ingen personlig smak, ingen genuin kemi, ingen intellektuell relation, ingen förståelse för någons bakgrundshistoria och kan förmågan att se värde i någons kamp.. utan allt handlar om vilket värde som finns på bordet nu. Framför allt; det finns inget utrymme alls för att ge till någon som behöver, det är verkligen bara 'vad kan jag få ut av detta'. Det är något slags helvete vi lever i. Men frågan är; eftersom detta egentligen är så pass självklart, varför är vi så kodade att tro något annat? Är det naturens mekanism för att hålla arten vid liv; vi blir matade med dopamin och skönmålade något som fysiskt inte stämmer?
Du ska skapa en värld som lockar kvinnan oavsett hur dina resurser ser ut. Vi är olika och när du hittar rätt så gillar hon dig "utan" dina resurser. Jag tror att de flesta "bra relationer" till skillnad från alla som klagar och skriver.

Med tanke på detta så bör man ganska snabbt se vad man har framför sig samtidigt som man arbetar med att skapa egna resurser.

Jag tror du tänker för mycket. Man kan tänka rätt mycket på kort tid.

Riskansvaret har tagits bort. Det är ditt eget ansvar att äga situationen och den känslan som uppstår som du måste övervinna. Gå att gå fram och prata eller introducera dig själv är inte någon annans ansvar.
Citera
2026-09-07, 21:07
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:

Det finns de som påstår att eftersom kvinnan är den som kan bli gravid och bära ett barn behöver hon vara mer selektiv när det gäller en partner eftersom en graviditet är väldigt riskfylld och då behöver hon någon att lita på som kan stötta henne ekonomiskt men också ge trygghet.

Sen finns det ju de som anser att kvinnor är egna människor som klarar sig själva numera då de får lov att jobba och leva som de vill och gå går det enbart på kemi och genuina känslor. har man inte så mycket annat att bidra med än tex pengar så är man inte intressant då kvinnan själv kan försörja sig.
Citera
2026-09-07, 21:42
Medlem
Negerhanens avatar
Anledningen till att män är villiga att ge allt för en medelmåttig kvinna handlar om utbud efterfrågan. Mannen blir desperat eftersom marknaden inte är till hans fördel.

Självklart finns det ett värde i någons person eller kemi mellan två personer, men om man ska välja en partner att leva ihop med så kanske man väljer någon med resurser istället. Varför skulle man inte göra det om man har möjlighet. Dessutom är de flesta inte så speciella som de tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in