Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
"Vad ukrainaren i gemen tycker vet vi faktiskt inte så mycket om."
Håller med. Därför skulle ett bra mellansteg före en slutlig fredsprocess vara just val och debatt. Alla man ser som är mest militant mot detta på pro-ukrainsk sida är händelsevis de som är mest maximalistiska militärt, och vill slåss till 1991 års gräns är återupprättad. Det ger en fingervisning om att de anar att folket inte har samma uppfattning som de.
När det är sagt så har det stora nackdelar. För det första riskerar det att försämra det militära läget genom att öppna för konflikt. För det andra är det A och O i förhandlingsteknik att inte motståndaren genuint vet vad ens röda linje är, och vad nice-to-have är.
Så man får välja mellan två dåliga alternativ.
A: Zelensky företräder folket. Eller den som kommer efter honom om det blir en kupp*.
B: En förhandling med ett något sämre utgångsläge.
Om man tror att Zelensky, hans elit, och de som han behöver samarbeta med utrikes för att säkra fortsatt stöd prioriterar det ukrainska folket högt så är A utmärkt. För mig är det självklart att eliten inte har det. De spelade högt 2014-2022 och vandrade in i en rysk invasion. Det är ändå Putins "fel" men det gör inte att vi ska tro bättre om ukrainska elitens välvilja.
Därför tror jag B är det bättre alternativet.
Risken för följdkrig blir dock stor. Det som oroar mig mest är om drönare gör blitzkrieg mer gångbart. Miljoner svärmande drönare överraskar ett samhälle som börjat fungera civilt. Men låt oss anta att varje år kostar 100 000 ukrainska mäns liv, och livskvaliteten på 2-4 miljoner ukrainier är så låg att deras liv knappt är värt att leva. Om vi lägger strategin att slåss vidare via Ukraina i 3 år till, är det en enorm ackumulerad kostnad. Det är en kontroversiell slutsats, men det är inte säkert att det är värt att slåss för att slippa att komma under Moskva. Alternativet är inte frihet. Alternativet är att vara under Kyiv och Blackrock. Det är ett bättre alternativ men det är inte värt hur många miljoner liv som helst. Dessutom har det ett egenvärde att skjuta upp lidandet.
*Kanske han plötsligt avgår genom att resa utomlands en dag, som Yanukovich 2014.