2026-09-04, 14:05
Avstängd
Om man inte bor i landet är det ännu (av uppenbara skäl) svårare att få en objektiv bild av politiken vilket kan driva utlandsrösterna åt både det ena å andra hållet.
I tillägg kan det vara väldigt tight med mandaten så detta kan avgöra valet.
Med det sagt, borde svenska medborgare som bor i utlandet verkligen få rösta?
Danskarna får det inte t.ex.
Och det kostar ju skattebetalarna en rejäl slant att arrangera utlandsröstningen!

Jag är själv utlandssvensk och röstar såklart gärna, men skulle faktiskt förstå om jag inte fick..

===
https://www.newsoresund.se/rekordmanga-svenska-utlandsroster-kan-avgora-valet/
Mer nyans på det hela i länken..

[edit: det är riksdagsvalet vi pratar om; kommun å region får jag inte rösta i..]
Senast redigerad av gniknus2 2026-09-04 kl. 14:17.
Citera
2026-09-04, 14:08
Medlem
2560ps avatar
Håller med, har man valt att inte bo här ska man inte vara med och påverka hur vi som faktiskt gör det har/får det.
Citera
2026-09-04, 14:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag förstår din frågeställning.
Men om det är så att man flyttade pga. utvecklingen i Sverige, och inte vill komma tillbaka förrän saker är bättre, är det legitimt för utlandssvenskar att kunna rösta.
Citera
2026-09-04, 14:15
Avstängd
som jag typ, fast såna resonemang som kanske är moraliskt korrekt kommer man ju aldrig kunna införa, för då gör plötsligt alla det..

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag förstår din frågeställning.
Men om det är så att man flyttade pga. utvecklingen i Sverige, och inte vill komma tillbaka förrän saker är bättre, är det legitimt för utlandssvenskar att kunna rösta.
Citera
2026-09-04, 14:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Svenskar som bor i utlandet ska absolut få rösta om de nu inte tillhör kategori två, läs vidare. De i kategori två är svenskar som bor i sverige och inte kan ett ord svenska som då absolut inte ska få rösta.

Nu äntligen har vi börjat ställa högre krav på personer som vill bli svenska medborgare men tyvärr gäller detta endast nya och inte de som redan bott här i 20 år och redan är svenskar men ändå bara kan tre ord svenska.
Citera
2026-09-04, 14:19
Medlem
dirtysouths avatar
Jag lämnade skiten för rätt så många år sedan, tycker ändå jag ska ha rätt att rösta, jag betalar fortfarande förmodligen dubbelt så mycket skatt än snittflashbackaren gör och varför skulle jag behöva bo där för att få rösta? Om det är delvis pga det politiska klimatet som jag inte stod ut borde jag inte då i ett "demokratiskt samhälle" ha fortsatt rätt att kunna påverka och delta i det?

Bör en kebabnisse som fått svenskt pass osv men som inte har bidragit ett skit ha rösträtt istället för mig?
Citera
2026-09-04, 14:21
Avstängd
du har lämnat sverige men betalar ändå skatt?

Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Jag lämnade skiten för rätt så många år sedan, tycker ändå jag ska ha rätt att rösta, jag betalar fortfarande förmodligen dubbelt så mycket skatt än snittflashbackaren gör och varför skulle jag behöva bo där för att få rösta? Om det är delvis pga det politiska klimatet som jag inte stod ut borde jag inte då i ett "demokratiskt samhälle" ha fortsatt rätt att kunna påverka och delta i det?

Bör en kebabnisse som fått svenskt pass osv men som inte har bidragit ett skit ha rösträtt istället för mig?
Citera
2026-09-04, 14:25
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
du har lämnat sverige men betalar ändå skatt?

Jag betalar skatt i 3 olika länder och sverige är ett av dem
Citera
2026-09-04, 14:38
Medlem
[quote=gniknus2|95852194]
Om man inte bor i landet är det ännu (av uppenbara skäl) svårare att få en objektiv bild av politiken vilket kan driva utlandsrösterna åt både det ena å andra hållet.

De Svenskar som valt att flytta utomlands pågrund av jobb, socialdemokratisk politik eller efter pension ska självklart få rösta i svenska val… Men att röstboskap och falska flyktingar som kommit för att parasitera, ska få rösträtt är oförståeligt och enormt farligt för alla.
Citera
2026-09-04, 14:39
Medlem
okok1s avatar
Jag tycker det är sjukare att intagna kriminella får rösta. Du kan göra det mest brutala och avskyvärda brottet och fortfarande ha rätt att rösta. Sinnessjukt!
Citera
2026-09-04, 14:42
Avstängd
Dessa ska vi undvika oavsett ju

[quote=Paricenter|95852403]
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2

De Svenskar som valt att flytta utomlands pågrund av jobb, socialdemokratisk politik eller efter pension ska självklart få rösta i svenska val… Men att röstboskap och falska flyktingar som kommit för att parasitera, ska få rösträtt är oförståeligt och enormt farligt för alla.
Citera
2026-09-04, 14:42
Avstängd
De kan också få missa valet

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tycker det är sjukare att intagna kriminella får rösta. Du kan göra det mest brutala och avskyvärda brottet och fortfarande ha rätt att rösta. Sinnessjukt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in