2026-09-06, 16:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag anser att man ska ha rätt till sin egen kropp men det kanske inte du tycker?
Ett påstående som du vill driva hur långt som helst utan nyanser?
Jo, man har rätt till sin egen kropp.
Men inte om den skadar andra.
Och ibland inte heller om den skadar en själv.
Jag har två vänner som blivit tvångsomhändertagna.
Det måste kunna vara så ibland när sinnena är tokiga
De är jävligt glada idag för att de blev det.
Nu när de är friska vill de INTE ta livet av sig.
Om du hade fått bestämma hade de varit döda nu.
Citera
2026-09-06, 19:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ett påstående som du vill driva hur långt som helst utan nyanser?
Jo, man har rätt till sin egen kropp.
Men inte om den skadar andra.
Och ibland inte heller om den skadar en själv.
Jag har två vänner som blivit tvångsomhändertagna.
Det måste kunna vara så ibland när sinnena är tokiga
De är jävligt glada idag för att de blev det.
Nu när de är friska vill de INTE ta livet av sig.
Om du hade fått bestämma hade de varit döda nu.

Klart det finns nyanser. Det ska finnas hjälp och vård för folk som mår dåligt men tvångsomhändertagande ska endast användas om nån är en fara för andra. Att vara en fara för sig själv är inte ett giltig skäl.
Citera
2026-09-07, 07:09
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Eh, ja?
Öppenvård och sluten vård är ju helt olika saker och dom som är på öppenvård anses friska nog att vara bland folk.
Men precis som med utvekcklingstörda och liknande kufar i samhället kommer dom inte slå ner dig med en yxa bara för att dom känner det.

Även jag tycker att vissa med psykiska problem är skumma och inga jag vill umgås med, men dom borde ändå få röra sig fritt i samhället så länge dom inte är en fara för andra.

Senast förra veckan såg jag en man som letade burkar och satt på en bänk och pratade för sig själv, och det måste han ju få göra, men direkt han börjar attackera förbipasserande ska han låsas in.

Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det stämmer. Psykiatri- och ädelreformen kan vara två av de största politiska misstagen i modern tid.

Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Jag anser detsamma, men lagar som LPT är i konflikt med denna rättighet.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jennifer-knivhoggs-i-halsen-pa-jobbet/

Och här har vi ett perfekt exempel på varför ALLA psykfall ska sitta inspärrade på mentalsjukhus.

Citat:
Det är den 26 maj 2025. Jennifer Jegervatn är hos en vårdtagare. Här har hon varit många gånger tidigare. Hon vet att han är psykiskt sjuk och att man inte ska gå in till honom då han ibland har låst in kolleger. Men det brukar alltid gå bra eftersom de bara möts snabbt i dörren.

– Vi har ingen utbildning i hur man vårdar svårt psykiskt sjuka personer. Och i det här fallet hade vi ingen aning om att han hade försökt döda personer. Inte heller att han suttit på rättpsyk för mordförsök, säger Jennifer.

Mannen lider av schizofreni och hör dagligen röster i huvudet. I polisförhör berättar han hur han bestämmer sig flera timmar innan besöket, att det är just Jennifer Jegervatn han ska knivhugga. Han tar fram kökskniven och sätter sig i vardagsrummet och väntar.

Tickande bomber som irrar runt i samhället, ingen vet när de briserar och vem som kommer råka illa ut. I "bästa" fall lever de i misär och skadar bara sig själva.
Citera
2026-09-07, 07:19
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jennifer-knivhoggs-i-halsen-pa-jobbet/

Och här har vi ett perfekt exempel på varför ALLA psykfall ska sitta inspärrade på mentalsjukhus.

Tickande bomber som irrar runt i samhället, ingen vet när de briserar och vem som kommer råka illa ut. I "bästa" fall lever de i misär och skadar bara sig själva.

Varför inte gå till roten av problemet och undersöka varför den här killen hör röster i huvudet? I första tag. I andra hand, okej håller med om att tvångsvård kan vara befogat här...
Citera
2026-09-07, 07:21
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jo varför är en viktig fråga. I ett akut läge finns oftast inte tid att behandla denna orsak med en behandling som tar lång tid och kräver patientens fulla samarbete.
Men jag vet att det finns onödigt tvång oxå, t ex bältesvång. Även om sverige har reglerat detta noga - "the swedish belt".
PKT 2:"Hur ska du som psykläkare kunna förutse om personen gör självmord eller inte, och vidare, ligger ansvaret på dig eller på patienten att inte göra självmord?"
Jisses, enkelt, men jag antar inte den pedagogiska utmaning det innebär att förklara det för just dig.

Det var en ironisk fråga, menat att få dig att tänka efter Kanske undgick dig Såklart visste jag svaret på frågan innan jag ställde den.
Citera
2026-09-07, 07:35
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Varför inte gå till roten av problemet och undersöka varför den här killen hör röster i huvudet? I första tag. I andra hand, okej håller med om att tvångsvård kan vara befogat här...

Varför slösa tid, energi och pengar på mänskligt avskräde med defekt hjärna när ett nackskott löser problemet permanent?

Beakta att personen dömts till rättspsykiatrisk vård för mordförsök, men släppts ut till öppenvård (fantastisk bedömning av ansvarig läkare) där han åter igen försöker mörda en människa.

Lås in och kasta bort nyckeln istället.
Citera
2026-09-07, 07:45
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Varför slösa tid, energi och pengar på mänskligt avskräde med defekt hjärna när ett nackskott löser problemet permanent?

Beakta att personen dömts till rättspsykiatrisk vård för mordförsök, men släppts ut till öppenvård (fantastisk bedömning av ansvarig läkare) där han åter igen försöker mörda en människa.

Lås in och kasta bort nyckeln istället.

Okej, du vill ha en sträng politik när det gäller det här... förståeligt. Flytta till Saudiarabien?
Ok, väldigt problematiska situationer över min lönegrad det här. Mordförsök, ja jag vet inte hur man ska åtgärda såna personer. Men samtidigt hur många mord har begåtts utan att psykiatrin snappade upp mördarens intentioner? Tangerar just felbarheten med psykiatri...
Samtidigt finns det ett hyckleri kring mänskliga rättigheter eftersom att rättigheterna sägs vara absoluta tills någon annan säger de inte är det. Hur vill ni ha det på det ena eller det andra sättet?
Citera
2026-09-07, 07:58
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Okej, du vill ha en sträng politik när det gäller det här... förståeligt. Flytta till Saudiarabien?
Ok, väldigt problematiska situationer över min lönegrad det här. Mordförsök, ja jag vet inte hur man ska åtgärda såna personer. Men samtidigt hur många mord har begåtts utan att psykiatrin snappade upp mördarens intentioner? Tangerar just felbarheten med psykiatri...
Samtidigt finns det ett hyckleri kring mänskliga rättigheter eftersom att rättigheterna sägs vara absoluta tills någon annan säger de inte är det. Hur vill ni ha det på det ena eller det andra sättet?

Man åtgärdar såna personer genom att låsa in psykfallen på mentalsjukhus, det är väldigt simpelt och fungerade problemfritt i hundratals år.

"Mänskliga rättigheter", en irrelevant nonsensterm du repeterar ad infinitum som en besvärjelse. I din värld finns inga fängelser eftersom det går emot "mänskliga rättigheter" att låsa in en människa som begår brott.

Vet du vad som är en mänsklig rättighet? Att inte bli mördad av en psyksjuk dåre som inte borde få vistas ute bland folk.
Citera
2026-09-07, 08:10
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Man åtgärdar såna personer genom att låsa in psykfallen på mentalsjukhus, det är väldigt simpelt och fungerade problemfritt i hundratals år.

"Mänskliga rättigheter", en irrelevant nonsensterm du repeterar ad infinitum som en besvärjelse. I din värld finns inga fängelser eftersom det går emot "mänskliga rättigheter" att låsa in en människa som begår brott.

Vet du vad som är en mänsklig rättighet? Att inte bli mördad av en psyksjuk dåre som inte borde få vistas ute bland folk.

Hm, ja du har rätt, men i såfall borde han få fängelse och inte rättpsykiatrisk vård.
Citera
2026-09-07, 08:31
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Hm, ja du har rätt, men i såfall borde han få fängelse och inte rättpsykiatrisk vård.

Fängelser är inte byggda för att hantera psyksjuka kriminella (de löper dessutom större risk att åka på stryk från andra intagna, alternativt så kan de utsätta andra fångar för våld), rättspsyk är fängelse för psyksjuka där de får vård av utbildad personal som vet hur man hanterar klientelet bättre än genom ett batongslag över käften.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in