2026-09-04, 22:18
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Det räcker med att någon är sur på dig och gör tillräckligt många orosanmälningar så åker du in med handräckning. Allt under tvång.
Gör du motstånd kan du bli bältad och få sprutor med ”spännande” kemikalier i dig.

Ah just det.. du kommer aldrig få reda på vad för falska rykten som sprids eller vem som gjort alla orosanmälningar.
Så det är fritt fram ifall du vill uträtta hämnd mot någon som inte gjort som du ville.
Enkelt sätt att förstöra någons liv för all framtid.

Lägg ner.
Citera
2026-09-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Jo, för att alla har indoktrinerats till att tro att det här är "normalt". Well, guess what, ingenstans i mänsklighetens historia är det normalt att spärra in någon på mentalsjukhus, pumpa personen full med droger och sedan anta att hans problem ska försvinna. Det är det här efterblivna västerländska samhället som gör så. Och vet ni vem som gav upphov till s.k. tvångsåtgärder? Jo, nazisterna och Adolf H och dem tar ni alla efter med ren och våt glädje. Ingenstans finns det indikationer på att mental ohälsa håller på att försvinna trots alla tvångsåtgärder och mentalsjukhus, tvärtom tyder allt på att det går åt det andra hållet. Men eftersom ni alla får kåtslag när en läkare skriver ut ett LPT åt er borde ni fortsätta vara där ni är, på just mentalsjukhus.
Jag är så otroligt trött på er läkare och era mentalsjukhus, eftersom det är det mest idiotiska ni har uppfunnit. Jag tror på allmänmedicin men bara på vissa distinkta sanningar inom psykiatrin. Inom psykiatrin är sanningar blandade med halvsanningar och rena lögner och detta används för att dehumanisera individen. Det finns massa teman hos mänskligheten som inte kan förklaras av psyk-/läkarkåren, t.ex. varför var inte folk deprimerade förr i tiden och de klarade sig utan antidepp och vek sig inte som små b*gar som mestadelen av män gör idag.
Psykos är bara ett begrepp för saker läkare inte kan förklara. Hypotesen om kemisk obalans i hjärnan oförklarades av Joanna Moncrieff i ett nytt rön för några år sedan och då faller även dopaminhypotesen om dopaminbrist som underliggande orsak till psykos, schizofreni, etc.
Därtill kan vi lägga att psykiatriker omöjligt tror på andliga varelser och verkligheter eftersom de har röven fulla av stolthet, egenkärlek och självuppfattad ofelbarhet. Detta lägger ytterligare ett lager av osäkerhet och imprecision kring psykiatriska diagnoser. Om du är intellektuellt hederlig måste du se att det finns saker läkarvetenskapen inte kan förklara. De som förnekar detta är de mest högmodiga och stolta.
Att använda tvång mot en annan människa är det mest inhumana man kan göra och särskilt då inom vården. Det borde vara ett brott mot mänskliga rättigheter att använda tvång och det finns forskning och rapporter på detta inom UN, men såklart har det inte blivit några påföljder för psykiatrikerna.
Jag är för tvång i de allra mest extrema situationerna tills vi hittar en annan lösning men inte annars.
Istället för att tänka på andlighet och roten till mentala konflikter t.ex. átt man inte kan förlåta någon, måste ni tvunget pumpa alla fulla med mediciner.
Eftersom att ni är för efterblivna för att inse allt det här måste jag förklara det för er som en dagisfröken förklarar för dagisbarn.

Vissa människor måste man bälta i vissa lägen.
Citera
2026-09-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Samtidigt måste vårdare ha en säker arbetsplats åt sig själva
Annars kan de omöjligt vårda någon

Inte heller lämpligt att släppa ut personer som kan orsaka skada

Men tvång ska bara användas i nödfall och vård ska vanligtvis vara frivillig
I fritt samhälle

Håller med. Men tyvärr bedrivs psykvården i Sverige med alltför många läkare från Mellanöstern, med deras primitiva kunnande.
Nr. 1 Om en person aldrig varit till psykiatrin eller vanlig allmän sjukvård. Personen har blivit utsatt för en våldshandling och söker till medicinakuten. Så ska inte en sådan person kunna läggas in för tvångsvård, när personen vill få en undersökning utav en allmänläkare. Personen vill få hjälp med smärtan på kroppen och en utredning. Personen ifråga har inte kunnat sova på två dagar pga smärtan. Men vad gör läkaren på akuten. Jo han skickar personen till psyket utan undersökning, utom tagit några blodprover som är förhöjda blodvärden på hjärtat. Personen blir rädd men lyder. Där kommer personen i kontakt med Mellanöstern läkare som proppar i personen en massa psykläkemedel och tvångsvårdar personen. En person som aldrig ätit läkemedel, dricker ingen alkohol mm. Sedan kommer kampen från anhöriga att få bort personen från tvångs psykvården, som lyckas efter ca två veckor. Personen tvingas fortsätta äta psyk medicin, men inga blodprover tas. Anhöriga och personen som blev tvångsvårdad minskar sedan ner medicinerna, när det gått någon månad och sedan lyckas få remiss från en läkare på en vårdcentral till röntgen där man upptäcker en skada, som antagligen orsakade smärtan. Personen är symtomfri från smärtan sedan flera år tillbaka och lever ett helt normalt liv. Men hade psykläkarna från mellanöstern och en polsk läkare lyckats få personen att fortsätta med psykmedicinerna så hade personen troligen inte varit helt frisk. Så mitt tips är att inte tro på Mellanöstern läkare och läkare från Polen. Patienten ska inte äta några läkemedel förrän denne är helt utredd utav en allmänläkare och prover tagits och röntgen gjorts mm. Träffat en psykolog. Jag tror att många patienter blir medicinerade helt i onödan med psyk läkemedel inom psykiatrin, då man inte behöver ta blodprover och göra ordentliga kroppsliga utredningar på personer som aldrig varit i kontakt med dem eller övrig sjukvård tidigare. Sedan det bedrövliga var att läkarna och övrig vårdpersonal hittade på lögner om personen och skrev även en massa lögner om anhöriga också.
Citera
2026-09-05, 10:47
Moderator
Maviels avatar
Handlar inte om mående i sig utan mer vårdform.

Psykologi --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-09-05, 18:06
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Att inte styckesindela sin text borde vara skäl nog för LPT men i övrigt så håller jag med om att ämnet inte är helt enkelt.

Att ECT får ges av trigger happy psykiater mot personens vilja under LPT är nått som historien kommer att döma hårt.
Det ska gå långt innan nån tvingas till ect
Citera
2026-09-05, 19:20
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
2 och 3 löser vi delvis om vi tillåter assisterat självmord och tillhandahåller smärtfria och humana lösningar för den grupp som vill ta livet av sig.
Dålig lösning
Citera
2026-09-05, 22:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Dålig lösning

Jag anser att man ska ha rätt till sin egen kropp men det kanske inte du tycker?
Citera
2026-09-06, 08:45
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag anser att man ska ha rätt till sin egen kropp men det kanske inte du tycker?

Jag anser detsamma, men lagar som LPT är i konflikt med denna rättighet.
Citera
2026-09-06, 08:57
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag är lite eftebliven tydligen så du kanske kan hjälpa mig att besvara nedanstående exempel
Vad gör man istället för tvångsbehandling av dessa personer om de är ovilliga?
Person 1
Svår psykos, t.ex. akut schizofreni med vanföreställningar/hallucinationer och personen förlorar verklighetsförankringen, sluta äta/dricka, utsätta sig för fara eller skada sig själv/andra
Person 2
Svår depression
med självmordsrisk, risk att personen begår självmord eller gör ett allvarligt självmordsförsök
Person 3
svår alkoholabstinens med delirium tremens och självmordsförsök (en vän till mig sitter i Örebro sedan april. Motvilligt först, men nu med insikt och glad över tvångsinsatsen)

Ok. Jag har spekulerat lite fritt och återvänder till detta inlägg.
1. Vi måste gå till roten av problemet. Varför har personen hallucinationer? Är det bra eller dåliga hallucinationer? Om det är något bra, som inger hopp, trygghet och kärlek (ja, det finns även sådana "hallucinationer") varför ens medicinera? Men är det dåliga hallucinationer, ja då öppnar man en annan burk frågor. Vad består de dåliga hallucinationerna av? Är det förföljelser? Om ja, finns det en risk att han faktiskt är förföljd? Varför har hen slutat äta/dricka? Varför har han utsatt sig själv för fara?
2. OK, varför har personen depression? Hur ska du som psykläkare kunna förutse om personen gör självmord eller inte, och vidare, ligger ansvaret på dig eller på patienten att inte göra självmord? Om en person lever i miserabla förhållanden och i fullständig misär, och sedan vill ta självmord, gör du ditt jobb som läkare om du tvingar personen att leva i samma misär? Eller borde du kanske ta och försöka lösa den underliggande problematiken i personens liv istället för att illusionera om att dina piller kommer att lösa precis allting?
3. OK, det här är över min lönegrad. Jag lämnar den sistnämnda frågan åt någon kunnigare då jag vet i princip ingenting om alkoholabstinens.
Citera
2026-09-06, 09:53
Medlem
attack-titans avatar
Vill dela med mig av lite fria tankar.
Psykiska nutida sjukdomar kan inte förklaras ur evolutionärt perspektiv. Det finns ingen anledning till varför en dåtida primat skulle utveckla t.ex. depression eller psykos för att överleva, det säger sig självt att det inte medför några evolutionära fördelar. Märk väl icke-prevalensen av psykiska åkommor i forntiden. Det betyder därför att antingen är 1) teorin om psykiska sjukdomar icke-förenlig med evolutionsteorin och/eller högst felbar eller 2) så är evolutionsteorin inte riktig. Även om det skulle gälla kromosomförändringar som upphov till dopaminsyntesbrist etc. så är det fortfarande högst tvivelaktigt om detta är förenligt med evolutionsteorin, som jag ser det högst otroligt.
Citera
2026-09-06, 15:54
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Vill dela med mig av lite fria tankar.
Psykiska nutida sjukdomar kan inte förklaras ur evolutionärt perspektiv. Det finns ingen anledning till varför en dåtida primat skulle utveckla t.ex. depression eller psykos för att överleva, det säger sig självt att det inte medför några evolutionära fördelar. Märk väl icke-prevalensen av psykiska åkommor i forntiden. Det betyder därför att antingen är 1) teorin om psykiska sjukdomar icke-förenlig med evolutionsteorin och/eller högst felbar eller 2) så är evolutionsteorin inte riktig. Även om det skulle gälla kromosomförändringar som upphov till dopaminsyntesbrist etc. så är det fortfarande högst tvivelaktigt om detta är förenligt med evolutionsteorin, som jag ser det högst otroligt.
Så där kan du ju säga om allt.
Man utvecklar väl inte cancer eller hål i tänderna för att överleva.
De diagnoserna kan du ju se på röntgen.
Psykisk sjukdom diagnostiseras efter symptom
Citera
2026-09-06, 16:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ok. Jag har spekulerat lite fritt och återvänder till detta inlägg.
1. Vi måste gå till roten av problemet. Varför har personen hallucinationer? Är det bra eller dåliga hallucinationer? Om det är något bra, som inger hopp, trygghet och kärlek (ja, det finns även sådana "hallucinationer") varför ens medicinera? Men är det dåliga hallucinationer, ja då öppnar man en annan burk frågor. Vad består de dåliga hallucinationerna av? Är det förföljelser? Om ja, finns det en risk att han faktiskt är förföljd? Varför har hen slutat äta/dricka? Varför har han utsatt sig själv för fara?
2. OK, varför har personen depression? Hur ska du som psykläkare kunna förutse om personen gör självmord eller inte, och vidare, ligger ansvaret på dig eller på patienten att inte göra självmord? Om en person lever i miserabla förhållanden och i fullständig misär, och sedan vill ta självmord, gör du ditt jobb som läkare om du tvingar personen att leva i samma misär? Eller borde du kanske ta och försöka lösa den underliggande problematiken i personens liv istället för att illusionera om att dina piller kommer att lösa precis allting?
3. OK, det här är över min lönegrad. Jag lämnar den sistnämnda frågan åt någon kunnigare då jag vet i princip ingenting om alkoholabstinens.
Jo varför är en viktig fråga. I ett akut läge finns oftast inte tid att behandla denna orsak med en behandling som tar lång tid och kräver patientens fulla samarbete.
Men jag vet att det finns onödigt tvång oxå, t ex bältesvång. Även om sverige har reglerat detta noga - "the swedish belt".
PKT 2:"Hur ska du som psykläkare kunna förutse om personen gör självmord eller inte, och vidare, ligger ansvaret på dig eller på patienten att inte göra självmord?"
Jisses, enkelt, men jag antar inte den pedagogiska utmaning det innebär att förklara det för just dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in