2026-09-04, 12:45
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Psykvården är ju inte direkt till för att diskutera patientens vanföreställningar och bekräfta dem ?

Var det där nödvändigt ...

Förlåt, jag blir rätt upprörd av det här...
Senast redigerad av attack-titan 2026-09-04 kl. 12:50.
Citera
2026-09-04, 12:50
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Du inser att det är människor som i psykoser tar ihjäl andra människor? Eldar upp hus? Våldför sig på barn? Har noll verklighetsuppfattning.

Kom tillbaka när du själv vart i samma situation. Ett LPT skrivs inte hur som helst. Jag blir förvånad att inte fler hamnar under tvångsvård.

Psykos är ett populärvetenskapligt begrepp, och borde inte betraktas som absolut sanning. Är gubben i molnen en vanföreställning eller finns han på riktigt? Svar: ingen vet men det kan ändå betraktas som "osanning" -> "vanföreställning" -> "Psykos" och så kan man förtrycka människor med religiös åskådning på det sättet. Vem bestämmer vad som är en "vanföreställning" eller inte? I Sovjetunionen var Stalin den som bestämde att "regimkritiska" personer var psykotiska, hade han rätt för det?
LPT kan missbrukas för det är ett rättsosäkert maktmedel, det är min poäng.
Istället för att tvinga människor ska man lugnt gå till botten med problemet och försöka lösa den psykoanalytiska roten till det genom psykoanalys. T.ex. kan tolkande av drömmar utröna en del sanningar om individen. En familjemedlem (tänker inte säga vem) har haft betydande mardrömmar sedan h*ns föräldrar separerade. Om man istället säger sig ner och diskuterar vad som ger upphov till mardrömmarna belyser man också den problematik som senare yttrar sig i psykotiska dysfunktioner.
Senast redigerad av attack-titan 2026-09-04 kl. 12:52.
Citera
2026-09-04, 12:53
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag är lite eftebliven tydligen så du kanske kan hjälpa mig att besvara nedanstående exempel
Vad gör man istället för tvångsbehandling av dessa personer om de är ovilliga?
Person 1
Svår psykos, t.ex. akut schizofreni med vanföreställningar/hallucinationer och personen förlorar verklighetsförankringen, sluta äta/dricka, utsätta sig för fara eller skada sig själv/andra
Person 2
Svår depression
med självmordsrisk, risk att personen begår självmord eller gör ett allvarligt självmordsförsök
Person 3
svår alkoholabstinens med delirium tremens och självmordsförsök (en vän till mig sitter i Örebro sedan april. Motvilligt först, men nu med insikt och glad över tvångsinsatsen)

Låt mig tänka på detta och återkomma.
Citera
2026-09-04, 13:04
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vi inleder starkt med ett direkt felaktigt påstående, och fortsätter sen med flera felaktigheter fram till Adolf Hitler. Sen orkade man inte läsa mer av det historielösa dravlet.

Människan har sen 1300talet spärrat in psykfallen på dårhus (Bedlam i London). Det var inget "Adolf Hitler" hittade på eller startade.

Ta dina mediciner och sätt dig ner, enbart pinsamt när lågutbildade psykfallsäckel öppnar käften.
Sen på tal om svensk psykvård för flera århundrade sedan.
Citera
2026-09-04, 13:16
Avstängd
Håller med, men vissa är faktiskt så sjuka att dom bör hållas inlåsta, även dom om är ganska få.
De enda jag tycker borde tvångsvårdas är uppenbart våldsamma personer, men man behöver ju inte vara mentalsjuk för det.
Citera
2026-09-04, 13:35
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Håller med, men vissa är faktiskt så sjuka att dom bör hållas inlåsta, även dom om är ganska få.
De enda jag tycker borde tvångsvårdas är uppenbart våldsamma personer, men man behöver ju inte vara mentalsjuk för det.

Då tycker jag att du föregår med gott exempel och bosätter dig i ett hyreshus där kommunen huserar psykfallen som går på öppenvård, så får vi se hur länge du står ut med att bo granne med misären
Citera
2026-09-04, 13:37
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Jo, för att alla har indoktrinerats till att tro att det här är "normalt". Well, guess what, ingenstans i mänsklighetens historia är det normalt att spärra in någon på mentalsjukhus, pumpa personen full med droger och sedan anta att hans problem ska försvinna. Det är det här efterblivna västerländska samhället som gör så. Och vet ni vem som gav upphov till s.k. tvångsåtgärder? Jo, nazisterna och Adolf H och dem tar ni alla efter med ren och våt glädje. Ingenstans finns det indikationer på att mental ohälsa håller på att försvinna trots alla tvångsåtgärder och mentalsjukhus, tvärtom tyder allt på att det går åt det andra hållet. Men eftersom ni alla får kåtslag när en läkare skriver ut ett LPT åt er borde ni fortsätta vara där ni är, på just mentalsjukhus.
Jag är så otroligt trött på er läkare och era mentalsjukhus, eftersom det är det mest idiotiska ni har uppfunnit. Jag tror på allmänmedicin men bara på vissa distinkta sanningar inom psykiatrin. Inom psykiatrin är sanningar blandade med halvsanningar och rena lögner och detta används för att dehumanisera individen. Det finns massa teman hos mänskligheten som inte kan förklaras av psyk-/läkarkåren, t.ex. varför var inte folk deprimerade förr i tiden och de klarade sig utan antidepp och vek sig inte som små b*gar som mestadelen av män gör idag.
Psykos är bara ett begrepp för saker läkare inte kan förklara. Hypotesen om kemisk obalans i hjärnan oförklarades av Joanna Moncrieff i ett nytt rön för några år sedan och då faller även dopaminhypotesen om dopaminbrist som underliggande orsak till psykos, schizofreni, etc.
Därtill kan vi lägga att psykiatriker omöjligt tror på andliga varelser och verkligheter eftersom de har röven fulla av stolthet, egenkärlek och självuppfattad ofelbarhet. Detta lägger ytterligare ett lager av osäkerhet och imprecision kring psykiatriska diagnoser. Om du är intellektuellt hederlig måste du se att det finns saker läkarvetenskapen inte kan förklara. De som förnekar detta är de mest högmodiga och stolta.
Att använda tvång mot en annan människa är det mest inhumana man kan göra och särskilt då inom vården. Det borde vara ett brott mot mänskliga rättigheter att använda tvång och det finns forskning och rapporter på detta inom UN, men såklart har det inte blivit några påföljder för psykiatrikerna.
Jag är för tvång i de allra mest extrema situationerna tills vi hittar en annan lösning men inte annars.
Istället för att tänka på andlighet och roten till mentala konflikter t.ex. átt man inte kan förlåta någon, måste ni tvunget pumpa alla fulla med mediciner.
Eftersom att ni är för efterblivna för att inse allt det här måste jag förklara det för er som en dagisfröken förklarar för dagisbarn.
Jag förstår att du är upprörd utifrån egna erfarenheter.
Men om du försöker tänka utanför din egen box så förstår du kanske att vi inte kan rycka på axlarna när någon tänker ta livet av sig eller någon annan på grund av psykiatriskt sjukdomstillstånd.
Eller, det kanske vi kan! I stället skjuter vi dem på fläcken så sparar vi in en massa pengar. 😈
Citera
2026-09-04, 13:44
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Bla bla... gnäll. Tillför inget relevant till diskussionen.
Kanske dags för dig att tänka om? Och läsa på lite innan du uttalar dig?
https://www.madinamerica.com/2022/07/the-holocaust-biological-psychiatry-and-a-shift-toward-a-more-humane-psychiatry-today/
"Bla bla...gnäll"?
Det är ju din trådstart som är en enda jävla orgie i gnällig självömkan och dessutom innehåller sådana rena fantasier att den hamnar i ett helt annat universum än verkligheten vi har omkring oss.
Är det bara faktafrämmande medlidande du anser "tillför något till diskussionen" så får du kontakta någon stödgrupp istället, så ni kan sitta och gråtrunka tillsammans medans ni ylar om hur orättvist det är att psyksjuka inte får sätta agendan och härja runt hur dom vill.
Senast redigerad av HobbyHitler 2026-09-04 kl. 13:49.
Citera
2026-09-04, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Då tycker jag att du föregår med gott exempel och bosätter dig i ett hyreshus där kommunen huserar psykfallen som går på öppenvård, så får vi se hur länge du står ut med att bo granne med misären

Eh, ja?
Öppenvård och sluten vård är ju helt olika saker och dom som är på öppenvård anses friska nog att vara bland folk.
Men precis som med utvekcklingstörda och liknande kufar i samhället kommer dom inte slå ner dig med en yxa bara för att dom känner det.

Även jag tycker att vissa med psykiska problem är skumma och inga jag vill umgås med, men dom borde ändå få röra sig fritt i samhället så länge dom inte är en fara för andra.

Senast förra veckan såg jag en man som letade burkar och satt på en bänk och pratade för sig själv, och det måste han ju få göra, men direkt han börjar attackera förbipasserande ska han låsas in.
Citera
2026-09-04, 13:53
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Du inser att det är människor som i psykoser tar ihjäl andra människor? Eldar upp hus? Våldför sig på barn? Har noll verklighetsuppfattning.

Kom tillbaka när du själv vart i samma situation. Ett LPT skrivs inte hur som helst. Jag blir förvånad att inte fler hamnar under tvångsvård.
Psykoser? Psykopater gör det. De har verklighetsuppfattning.
Citera
2026-09-04, 13:57
Avslutad
Citat:

Det räcker med att någon är sur på dig och gör tillräckligt många orosanmälningar så åker du in med handräckning. Allt under tvång.
Gör du motstånd kan du bli bältad och få sprutor med ”spännande” kemikalier i dig.

Ah just det.. du kommer aldrig få reda på vad för falska rykten som sprids eller vem som gjort alla orosanmälningar.
Så det är fritt fram ifall du vill uträtta hämnd mot någon som inte gjort som du ville.
Enkelt sätt att förstöra någons liv för all framtid.
Senast redigerad av hidden-nick 2026-09-04 kl. 14:01.
Citera
2026-09-04, 14:09
Medlem
Ilimitados avatar
Det är för LITE tvång inom psykvården. Jag känner en schizofren som vägrar att äta medicin och går runt som en zombie och är odräglig mot allt och alla. Fruktansvärt obehaglig. Med medicin skulle hon förmodligen kunna fungera någorlunda.

Så känner jag till flera andra schizofrena som helt plötsligt får för sig att medicin är ingenting för dom och går direkt in i djup psykos till stort lidande för dom själva men även för omgivningen som får ta hand om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in