Citat:
Ursprungligen postat av
CandyForcester
Låter som en grov kortslutning någonstans. Kolla om det finns tecken på att kablar har blivit varma nära t ex generator, startmotor och tändningslås. Om det finns kablar inkopplade i efterhand direkt till batteripolerna eller någon huvudkopplingsplint i närheten av batteriet (t ex matning till larm, extraljus, släpvagnskontakt, slutsteg, parkeringsvärmare ...), kolla om det någon av dem som har blivit mycket varm (och rensa gärna bort allt sånt).
När du fortsätter felsöka, koppla in något som kan begränsa strömmen mellan batteriet och kabelskorna. T ex en strålkastarlampa. Då slipper du bränna sönder ännu mer innan felet är funnet.
Gamla bilmekar brukar för övrigt säga att det hör till att eldelen (strömbrytardelen) i tändningslåset ska gå sönder och bytas minst en gång under varje Opels livslängd.
När jag tänker efter så skulle det kunna röra sig om fel i generatorn (kortslutning i likriktarbryggan) i detta fall. Det skulle kunna bli bakmatning till instrumenten via ledningen för laddningskontrollampan.
Tack för din matnyttiga input med värdefull information!
Ja, jag lutar lite åt tändningslåset också, vi får se vart detta landar. Är som sagt helt okunnig på multimetrar, bilel och kortslutningar, jag googlar och läser era tips direkt vid huven.
Vad gäller tändningslåset, är det så att man måste byta det mekaniska låset som nyckeln går in i enbart eller måste immobilizer, ecu bytas samtidigt?
Mvh RR