2026-09-04, 12:56
Medlem
Hej Raymond.
Tror du har två separata fel/problem.

Det med att instrumentbelysningen lyser trots att du har dragit ur nyckeln kan bero på defekt tändningslås och kanske även strömställare för belysning är defekt = krypström.

Kortslutningen kan bero på att den grova elledningen från batteriets plus till startmotorn är skadad.
Den kan ha legat mot något så att isoleringen skavts bort och kabeln jordar direkt i bilens metallstomme.

Mina killgissningar.

Hör gärna av dg i tråden och berätta hur felsökningen går och hur du åtgärdar problemen.
Citera
2026-09-04, 12:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av eken_iz
Är det inte så att tändningslåset skall typ fjädra ut, när man tar ur nyckeln och då stängs div el av?

vet att vissa bilar har det så

om då låset kärvar funkar inte den funktionen
Fast det ska inte bli sån kortslutning att det börjar brinna för det.
Citera
2026-09-04, 13:47
Medlem
RostskyddsRaymonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Önskar att du återkommer i tråden hur det går och om du hittar felet, det hjälper andra om någon får liknande problem med sin bil

Då är det bra att leta upp tråden och få tips
Jag kommer garanterat uppdatera här i tråden när problemet är löst !
Håller på och felsöker nu för fullt !

Mvh Raymond
Citera
2026-09-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Vad säger multimetern?
Den säger piiiiip när jag sätter röda proben mot pluskabeln och svarta mot chassit.
Citera
2026-09-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det ska inte bli sån kortslutning att det börjar brinna för det.
Nyckeln verkar fjädra ut som den ska, men något kanske ändå är smällt där inne och ligger på hela tiden ?
Citera
2026-09-04, 14:00
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostskyddsRaymond
Den säger piiiiip när jag sätter röda proben mot pluskabeln och svarta mot chassit.

Halleluja då fungerar mätaren.

Nu krävs det bara lite intelligens från din sida sen är bilen hel igen
Citera
2026-09-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Lossa den grova kabeln från generatorn och prova igen. Nästan allt går via säkring, som skulle brunnit om det gick så mycket ström att jordflätan blev varm, men generatorn har ingen säkring
Jag testade det förut, samma sak. En säkring hade gått, vänster halvljus, men det hjäper föga då jag inte vet om den var trasig sedan innan.
Citera
2026-09-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hej Raymond.
Tror du har två separata fel/problem.

Det med att instrumentbelysningen lyser trots att du har dragit ur nyckeln kan bero på defekt tändningslås och kanske även strömställare för belysning är defekt = krypström.

Kortslutningen kan bero på att den grova elledningen från batteriets plus till startmotorn är skadad.
Den kan ha legat mot något så att isoleringen skavts bort och kabeln jordar direkt i bilens metallstomme.

Mina killgissningar.

Hör gärna av dg i tråden och berätta hur felsökningen går och hur du åtgärdar problemen.
Tror också på två separata problem här, försöker med endoskop att kolla kablar ockulört. Men rejäla härvor, mycket dolt. Kablarna till generatorn och startmotorn sitter riktigt illa till så jag tror nästan jag måste lossa vid enheterna och dra ut hela skiten så man har det framför sig !

Det är ju inlandat med andra kablar och löper i såna plaströr så man ser ju inga eventuella kabelbrott/skador ens med endoskop.

Fortsätter söka, bilen måste igång !
Citera
2026-09-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du hade tur att inga personskador inträffade!

Som bilen är nu, kan bara din plånbok bestämma vad som ska ske.
Sådana där fel vill ingen reparatör titta på, det tar för mycket tid.
Du har så rätt ! Större rostlagningar och mysko elfel är det ingen som tar på sig numera, inte i min region i alla fall. Pengar finns det INTE gott om, däremot har jag massa billjudkablar rätt tjocka em del (nya oanvända). Kan dessa användas att ersätta några kablar med tro om det skulle behövas, håller dem ?
Citera
2026-09-04, 15:42
Medlem
Mitt stalltips - koppla bort startmotor och generator - där borde felet ligga.

Inte i någon tunn normalkabel.

Är det fortfarande problem - då är någon jordkabel strömförande-
leta o byt ut.

HITTA NÅGON SOM KAN - HITTAR DU INGEN BILELEKTRIKER SÅ LÄR
EN DUKTIG BILLARMS- BILSTEREOINSTALLATÖR HITTA PROBLEMET
de är faktiskt underskattade bilelektriker
Citera
2026-09-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Låter som en grov kortslutning någonstans. Kolla om det finns tecken på att kablar har blivit varma nära t ex generator, startmotor och tändningslås. Om det finns kablar inkopplade i efterhand direkt till batteripolerna eller någon huvudkopplingsplint i närheten av batteriet (t ex matning till larm, extraljus, släpvagnskontakt, slutsteg, parkeringsvärmare ...), kolla om det någon av dem som har blivit mycket varm (och rensa gärna bort allt sånt).

När du fortsätter felsöka, koppla in något som kan begränsa strömmen mellan batteriet och kabelskorna. T ex en strålkastarlampa. Då slipper du bränna sönder ännu mer innan felet är funnet.

Gamla bilmekar brukar för övrigt säga att det hör till att eldelen (strömbrytardelen) i tändningslåset ska gå sönder och bytas minst en gång under varje Opels livslängd.

När jag tänker efter så skulle det kunna röra sig om fel i generatorn (kortslutning i likriktarbryggan) i detta fall. Det skulle kunna bli bakmatning till instrumenten via ledningen för laddningskontrollampan.
Tack för din matnyttiga input med värdefull information!
Ja, jag lutar lite åt tändningslåset också, vi får se vart detta landar. Är som sagt helt okunnig på multimetrar, bilel och kortslutningar, jag googlar och läser era tips direkt vid huven.

Vad gäller tändningslåset, är det så att man måste byta det mekaniska låset som nyckeln går in i enbart eller måste immobilizer, ecu bytas samtidigt?

Mvh RR
Citera
2026-09-04, 16:16
Moderator
Tystnads avatar
jag gissar på generatorns Diod brygga är kass och kortsluter

lampor och annat går ju över säkringar och hade utlöst om dessa varit kortslutna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in