2026-09-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Vad är det du inte begriper?
Rapporten från FOI handlar om autonoma rörelser på nätet och ingår i ett regeringsuppdrag att kartlägga och analysera ”våldsbejakande extremistisk propaganda”.
Vänsterextremisterna i Expo med rötter i våldsbejakande AFA listas som just "vänsterextrema".
Nej, det gör de inte. De förekommer i en mening i rapporten, den meningen har jag återgivit i tidigare svar från dig. Expo kontaktade rapportens författare, mejlen faller under offentlighetsprincipen, och de förtydligade att de enbart nämnde Expo som ett exempel på organisationer den autonoma vänstern har gemensamt med att de använder likartade arbetsmetoder. Jag återger meningen en andra gång för att hjälpa dig: "I Sverige är Research gruppen och Stiftelsen Expo två exempel på organisationer som också granskar nationalistiska miljöer."

De listas alltså inte som vänsterextrema, utan används för att beskriva att de liksom den autonoma vänstern (vänsterextremister) arbetar med infiltration och efterforskningar på ett systematiskt sätt. Vad är det som du inte begriper? Om du inte tror mig så kan du ju själv kontakta rapportens författare, Lisa Kaati, en snabb googling så kan du finna hennes akademiska mejladress. Lycka till på SFI:n!
Citera
2026-09-09, 09:34
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Ett tips: Åkesson hävdar att myndigheterna hade agerat för länge sedan om det vore så att SD var fullt av personer med Rysslandsympatier.FEL!
Politikerna anser att myndigheterna borde ha larmat om den kvinnliga SD-tjänsteman som pekas ut för att ha spridit proryska budskap och har kopplingar till ryska statsintressen. Bevisligen har alltså myndigheterna inte denna förmåga och det finns således ingen garanti för att SD inte är fullt av svin med Rysslandsympatier.
Mitt eget intryck är att SD är klart överrepresenterat vad gäller svin med Rysslandssympatier precis som V bevisligen drar till sig judehatare.
Självfallet är SD överlägset överrepresenterat av rysshoror. L eller M är säkraste korten.

SvD 8 sep 2026
"Åkesson: Inget utrymme för Putinvänner i SD
I Aktuellts debatt mellan Magdalena Andersson (S) och Jimmie Åkesson (SD) tar Andersson upp SD-tjänstemannen som delat proryskt innehåll i sociala medier.
– Det finns inget utrymme för Putinvänner eller ryssvänner i Sverigedemokraterna. Hade det varit ett så gigantiskt problem som Andersson säger hade myndigheterna agerat, säger Åkesson.
Vidare varnar Magdalena Andersson väljarna för att rösta på Tidösidan, som enligt henne "helt domineras av ett extremt parti".
– Är det så att Tidö vinner, så kommer SD att ta över kontrollen över Utrikesdepartementet och Försvarsdepartementet. Ta inte den risken, säger hon.
Jimmie Åkesson anklagar Andersson för att inte prata om sin egen politik i valrörelsen.
– Hon har ägnat hela valrörelsen åt att hata mig och mitt parti, säger Åkesson....."

----------------------------
Bra Åkesson men det räcker inte.
Citera
2026-09-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FireSABOT
Nej, det gör de inte. De förekommer i en mening i rapporten, den meningen har jag återgivit i tidigare svar från dig. Expo kontaktade rapportens författare, mejlen faller under offentlighetsprincipen, och de förtydligade att de enbart nämnde Expo som ett exempel på organisationer den autonoma vänstern har gemensamt med att de använder likartade arbetsmetoder. Jag återger meningen en andra gång för att hjälpa dig: "I Sverige är Research gruppen och Stiftelsen Expo två exempel på organisationer som också granskar nationalistiska miljöer."

De listas alltså inte som vänsterextrema, utan används för att beskriva att de liksom den autonoma vänstern (vänsterextremister) arbetar med infiltration och efterforskningar på ett systematiskt sätt. Vad är det som du inte begriper? Om du inte tror mig så kan du ju själv kontakta rapportens författare, Lisa Kaati, en snabb googling så kan du finna hennes akademiska mejladress. Lycka till på SFI:n!

Haha, jag älskar när ni vänsterextremister relativiserar och vrider o vränger för att skruva ihop en alternativ verklighet. Faktum kvarstår emellertid och vänsterextremisterna i Expo med rötter i våldsbejakande AFA har kluddat ihop en påverkansdrapa som inte fick fäste.

Och Expo är listade som våldsbejakande vänsterextrema. Men visst, kämpa på du lille vän
Citera
2026-09-09, 10:01
Medlem
Det finns inget utrymme för Putinvänner eller ryssvänner i Sverigedemokraterna säger Jimmie.

Ändå har man inte förmått rensa ut den kvinnliga SD-tjänsteman med en mycket ansvarsfull och hög befattning som är sambo med SD-toppen Gustav Gellerbrant.

Hur nära partitoppen ska man behöva komma för att ryssvänner ska upptäckas, Jimmie?

Jimmie. Ditt uttalande inger inget förtroende. Jag gissar att fler ryssvänner kommer att avslöjas innan valdagen.
Citera
2026-09-09, 10:02
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du tror föör mycket på de här kontrollerna.

De måste bli bättre!
Citera
2026-09-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Det finns inget utrymme för Putinvänner eller ryssvänner i Sverigedemokraterna säger Jimmie.

Ändå har man inte förmått rensa ut den kvinnliga SD-tjänsteman med en mycket ansvarsfull och hög befattning som är sambo med SD-toppen Gustav Gellerbrant.

Hur nära partitoppen ska man behöva komma för att ryssvänner ska upptäckas, Jimmie?

Jimmie. Ditt uttalande inger inget förtroende. Jag gissar att fler ryssvänner kommer att avslöjas innan valdagen.

Jag skulle inte bli förvånad om vänsterextremisterna i Expo med rötter i våldsbejakande AFA gör nya försök att fabricera "bevis" på att SD är propp-inihelvetes-fullt av pro-ryska spioner och what have you
Citera
2026-09-09, 10:10
Medlem
Citat:
Och Expo är listade som våldsbejakande vänsterextrema. Men visst, kämpa på du lille vän
Faktum kvarstår att de inte är det. Faktum kvarstår att Expo inte nämns någonstans i kapitel 4 som har rubriken Autonoma rörelser i Sverige. Jag ställer mig genuint frågandes till om du överhuvudtaget läst rapporten ifråga. Har du det?
Citera
2026-09-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Nu har jag lagt rösten på SD & Richard Jomshof (MP i kommun & landsting). Jag vill verkligen att Richard ska få min röst men jag börjar tvivla på SD. 5 dagar kvar att ändra sig.

Att påstå att SD stödjer Putin är inte seriöst.... men jag bär på tvivel hela tiden. Det är framförallt SVANSEN som kramar Putin. SD säger att de inte kan ta ansvar för svansen, men uppenbart har de varit alltför otydliga i sin kommunikation utåt om Ukraina.
Att sänka bensinskatten till bottennivå och avskaffa trängselskatten ökar efterfrågan på olja och hjälper Putins krigsterror. Hur kommer det sig att Putinkramare kan frottera sig bland SDare i flera år, ända upp till partitoppen??? När jag ser på kommentarer på Facebook, Flashback, Youtube osv ser jag SDare som gillar Ryzzland och hånar Zelensky.

DN:
"Men flera nationella och internationella säkerhetsexperter som Aftonbladet varit i kontakt med beskriver nu hur den kvinnliga SD-tjänstemannen (Polina Malaberg) är välkänd inom internationella säkerhetskretsar.
– Hon är sedan nästan ett decennium tillbaka ”flaggad” bland mig och mina kollegor inom säkerhetskretsar, på grund av sina relationer till Kreml, säger den ukrainske statsvetaren Anton Shekhovtsov till Aftonbladet."
Anton Shekhovtsov är en ukrainsk statsvetare och inte svensk säkerhetsmyndighet. Är det han som lyfts fram i media som "säkerhetstjänsten"?

"Flaggad bland mig och mina kollegor" är knappast en seriös säkerhetsprövning. Det är ett informellt nätverk med uppenbar partsinställning. Det är alltså samma säkerhetsprövning som sker på flashback när glåpord haglar över den vars åsikt man inte håller med.

En vecka före valet ersätter vi rättssäkerhet med rykteskorridorer.
Citera
2026-09-09, 11:02
Medlem
Citat:
Jag skulle inte bli förvånad om vänsterextremisterna i Expo med rötter i våldsbejakande AFA gör nya försök att fabricera "bevis" på att SD är propp-inihelvetes-fullt av pro-ryska spioner och what have you
Dadgostar har fått hård kritik för att hon försöker förringa problemen med judehatarna i sitt parti och inte ta kritiken på allvar.

Och skulle SD komma med nånting som liknar vad du skriver (fabricerade bevis) så vore de körda. Lyckligtvis gör Jimmie inte det. Han säger som det är:

- Har man proryska åsikter kan man inte arbeta hos oss, så det man behöver reda ut nu är ju om det är så eller inte är så.

Ett mycket bra svar. Han försöker inte slingra sig eller bagatellisera situationen. Han vill verkligen gå till botten med det här. Låt oss hoppas att inget ytterligare fall dyker upp.
Senast redigerad av lont 2026-09-09 kl. 11:14.
Citera
2026-09-09, 11:22
Medlem
Klarlacks avatar
Rysshoran
www.ratsit.se/19830327-Polina_Malaberg_Enskede/3z3lNOdql6YkiHWL_2BEWmzAxqsH7F4npiyjySsJJa8
www.instagram.com/polikultur (låst profil)
www.facebook.com/polina.mala1

Gustav Gellerbrant
www.facebook.com/gustav.gellerbrant
"Inlägg återges av Expo utan sitt sammanhang, i somliga fall utan att redogöra för vad som enligt Polina är uppenbar sarkasm och ironi och utan att spegla helhet och nyans bland inlägg publicerade över decennier."

Polina Malaberg:
"Ryssland har inte mål att kriga, däremot har Ryssland intresse av att skydda sitt land och intressen."
"fast ryska medier smutskastar inte väst på samma sätt som det görs i Sverige gentemot Ryssland"
"Rysk propaganda är mer av försvarande karaktär. - i mina ögon."
"Den här svenska rapporteringen om Ryssland har övergått från kraftig snedvridning till ren lögn".

--------------------------------
Host, vad är ironi? Sarkasm?
Citera
2026-09-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Rysshoran
www.ratsit.se/19830327-Polina_Malaberg_Enskede/3z3lNOdql6YkiHWL_2BEWmzAxqsH7F4npiyjySsJJa8
www.instagram.com/polikultur (låst profil)
www.facebook.com/polina.mala1

Gustav Gellerbrant
www.facebook.com/gustav.gellerbrant
"Inlägg återges av Expo utan sitt sammanhang, i somliga fall utan att redogöra för vad som enligt Polina är uppenbar sarkasm och ironi och utan att spegla helhet och nyans bland inlägg publicerade över decennier."

Polina Malaberg:
"Ryssland har inte mål att kriga, däremot har Ryssland intresse av att skydda sitt land och intressen."
"fast ryska medier smutskastar inte väst på samma sätt som det görs i Sverige gentemot Ryssland"
"Rysk propaganda är mer av försvarande karaktär. - i mina ögon."
"Den här svenska rapporteringen om Ryssland har övergått från kraftig snedvridning till ren lögn".

--------------------------------
Host, vad är ironi? Sarkasm?

Precis så. Ett tvättäkta fall där en rysk infiltratör gått sängvägen och kommit långt. Nej visst, fult av EXPO att publicera detta nu. Men det mest pinsamma i det hela är nog hur SD och SD-svansen försöker vända detta till något skruvat positivt och där alla som inte håller med dem pekas ut som "vänsterextremister" (har röstat blått i hela mitt liv).

Upp till bevis nu för Åkesson och partiet. Statistiken talar sitt tydliga språk, SD är det parti som haft flest putinvänner bland de folkvalda de senaste 10 åren. Många ord men väldigt lite handling uppenbarligen ...
Senast redigerad av martinSigurd 2026-09-09 kl. 11:40.
Citera
2026-09-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Upp till bevis nu för Åkesson och partiet. Statistiken talar sitt tydliga språk, SD är det parti som haft flest putinvänner bland de folkvalda de senaste 10 åren. Många ord men väldigt lite handling uppenbarligen ...
Och det är väl egentligen inget förvånande, det är ett faktum att Ryssland specifikt inriktat sig på att infiltrera och backa upp högerpopulistiska rörelser eftersom dessa för närvarande är de rörelser inom EU som är mest positiva till upplösning av unionen. Divide et impera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in