2026-09-06, 19:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Så om man pratar positivt om Ryssland, sprider man "proryska budskap"?
Om jag säger att jag älskar att besöka Ryssland eftersom det är ett vacker och spännande land, sprider jag "proryska budskap"?
Citera
2026-09-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Nej de släppte det nu för att de själva blev desperata. De hade fortfarande suttit på det här ifall rödgröna fortfarande ledde stort i opinionen. Nu när avståndet krympt kommer de med det här.

Jag tror nog att de hade planerat att släppa det strax före valet oavsett.

Har dina tidigare inlägg om London blivit raderade? Nu börjar ju detta faktiskt bli lite spännande på riktigt
Citera
2026-09-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så om man pratar positivt om Ryssland, sprider man "proryska budskap"?
Om jag säger att jag älskar att besöka Ryssland eftersom det är ett vacker och spännande land, sprider jag "proryska budskap"?

Vi verkar ha nått den nivån i Sverige nu.

Skulle man argumentera för att det kan vara en bra idé att försöka förstå ett land och ett folk som Sverige och EU befinner sig i proxy- och hybridkrig med så sprider man proryska budskap.

Skulle man gå så långt att man uttrycker att man inte tycker det ligger i Sveriges eller svenska folkets intresse att befinna sig i proxy-och hybridkrig med Ryssland, då är man nog på nivå att klassas som rysk spion.
Citera
2026-09-06, 19:30
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Okej, kastad under bussen var kanske en överdrift. Men jag tycker att man borde kunna klargöra att Gellerbrant och Polina inte har gjort några fel, om man nu är säkra på det, och att det hela nu ska utredas.

En säkerhetsrisk är inte synonymt med att något måste ha hänt. Alla risker måste elimineras.

Bra att veta att detta kommer att utredas.
Citera
2026-09-06, 19:31
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Det finns gott om såna i Sd har du inte märkt det eller ska jag räkna upp de?
För att inte tala om hur det ser ut i Ryssland.
Citera
2026-09-06, 19:32
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Vi verkar ha nått den nivån i Sverige nu.

Skulle man argumentera för att det kan vara en bra idé att försöka förstå ett land och ett folk som Sverige och EU befinner sig i proxy- och hybridkrig med så sprider man proryska budskap.

Skulle man gå så långt att man uttrycker att man inte tycker det ligger i Sveriges eller svenska folkets intresse att befinna sig i proxy-och hybridkrig med Ryssland, då är man nog på nivå att klassas som rysk spion.

Jag tycker att samhället och tonen blir allt mer löjlig. Det verkar som om man hela tiden måste tänka efter vad man säger. Tack och lov är jag inte en sådan människa. Om jag tycker att Ryssland är ett vackert och spännande land, så säger jag det, utan att blanda in det politiska och dess åsikter.
Citera
2026-09-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
En säkerhetsrisk är inte synonymt med att något måste ha hänt. Alla risker måste elimineras.

Bra att veta att detta kommer att utredas.

Jag håller med om det. Men om varken Polina eller Gellerbrant har undanhållit någon information om sin relation med varandra och Polina om sin familj i Ryssland eller andra kopplingar, så är det min bestämda uppfattning att ingen av dem har gjort något fel. Man är inte själv ansvarig för att bedöma om man är en risk. I det här fallet verkar det vara regeringskansliet, och i förlängningen Kristerssons ansvar. Ibland faller det på SÄPO. Men det faller aldrig på den enskilda tjänstemannen att säkerhetspröva sig själv.
Citera
2026-09-06, 19:40
Medlem
Citat:
Jag tycker att samhället och tonen blir allt mer löjlig. Det verkar som om man hela tiden måste tänka efter vad man säger. Tack och lov är jag inte en sådan människa. Om jag tycker att Ryssland är ett vackert och spännande land, så säger jag det, utan att blanda in det politiska och dess åsikter.

Ja, vi har en tendens i Sverige att gå till den andra extremen när pendeln väl svänger. Vi var helt naiva till Ryssland under många år men nu har pendeln svängt och all rim och reson flugit ut genom fönstret.
Citera
2026-09-06, 19:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ja, vi har en tendens i Sverige att gå till den andra extremen när pendeln väl svänger. Vi var helt naiva till Ryssland under många år men nu har pendeln svängt och all rim och reson flugit ut genom fönstret.

Precis. Tyvärr.
Men detta gäller inte enbart Ryssland. Utan många andra saker också. Det är så typiskt svenskt.
Citera
2026-09-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är detta som så många inte fattar. Kommer du från en diktatur där medborgerliga rättigheter i juridisk mening inte existerar dvs exempelvis Ryssland, så har du släktingar, kanske till och med nära släktingar, där.

Det är lätt att tänka sig och samtidigt väldigt svårt att hantera ur ett säkerhetsperspektiv att någon som den här SD-tjänstekvinnan, och i förlängningen hennes familj i Sverige dvs hennes sambo, som hon har barn med (dvs Gellerbrandt), är utsatt för utpressning där främmande makt exempelvis informerar henne om att gör hon inte som hon blir tillsagd, så hamnar kanske syster och gamla mamma i ett straffläger någonstans. Och 18-åriga kusinen skickas till fronten i Ukraina. Eller värre.
Framför allt så har hon genom sin uppväxt en rysk världbild.

Det brukar innebära att man betraktar alla länder som någon gång varit under rysk kontroll som ryska ägodelar som förr eller senare skall tillfalla ryssland igen. Det brukar också innebära en känsla av att vara berättigad vistelse i alla länder som ryska regimen målar ut som fiender (de flesta EU-länder).

Om en svensk man gifter sig / blir partner med en ryskfödd kvinna brukar han snappa upp hennes världbild och anamma den till 100%.

Det finns åtskilliga sådana exempel i Sverige. Man brukar hitta dessa ryska kvinnor med tillhörande svenska män i facebook-grupper med temat "Sverige ut ur NATO eller EU", grupper med temat "Fred" samt grupper för konspirationer och vaccimotstånd.

Denna världsbild brukar sitta kvar livet ut, även om dessa ryssar vistas i Sverige i årtionden.
På det viset påminner ryssar om islamister. Det går i regel inte att avprogrammera dem.
Detta måste landets säkerhetsavdelningar och SÄPO ha i beaktande när de prövar kandidater för säkerhetsklassade arbeten.
Senast redigerad av Skewie 2026-09-06 kl. 20:00.
Citera
2026-09-06, 20:07
Medlem
Citat:
Precis. Tyvärr.
Men detta gäller inte enbart Ryssland. Utan många andra saker också. Det är så typiskt svenskt.

Helt enig. Tråkigt att vi aldrig lär oss.
Citera
2026-09-06, 20:11
Medlem
Zlickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Det finns gott om såna i Sd har du inte märkt det eller ska jag räkna upp de?

Rent trams och vänsterpropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in