Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
En tandbrygga är väl en fin kompromiss?
Jag hade en tandbrygga som hängde på 35:an och 37:an med en konsgjord tand på 36:ans plats. Problemet var att den innertsta tanden 37 var körd och måste tas bort. Så jag frågade tandläkaren om man inte kunde sätta in ett implantat med titanskruv på 37 och göra en bro mellan 37 och min friska 35.
NEJ sa hon. Man ska inte hänga en bro på ett implantat eftersom det är för orörligt och det går inte väl ihop med den organiska tand nr 35 som är lite rörlig av sig som alla organiska tänder.
Så nu verkar det luta åt ett implantat på 36 så jag får raden 31-36 och sedan blir det tomt, d.v.s. 37 och 38 kommer att saknas. Hur låter det? Ska jag sätta in ett implantat på 37 också? Onödigt?
Dyrt såklart, men visst får man rätt bra ersättning från FK? Första 3 tkr betalar jag, sedan 50 % ersättning på 3-15 tkr och 85 % ersättning på 15-30 000. Låter väl bra? För det gäller väl?
Jag vet att ersättningen 90 % inte gäller tänderna 32-38. Av någon anledning. Men de gamla reglerna gäller väl också fortfarande s.a.s. parallellt?
.