2026-09-03, 15:41
Medlem
Comitiums avatar
Jag funderar på att sätta in en ny tuggtand (molar 36) med titanskruv. Den riktiga tanden drogs ut för åratal sedan. What could possibly go wrong? Jag har dock hört så mycket om elände med tandimplantat så jag undrar vad ni tycker. Ska jag skita i en ny tand och leva med hålrummet och och tugga mest på höger sida?
Citera
2026-09-03, 15:43
Medlem
Tavastehuss avatar
En tandbrygga är väl en fin kompromiss?
Citera
2026-09-03, 15:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu slog jag ut en framtand för en tid sen och fick istället en nytt implantat som är fastsatt med titanskruv. Har funkat klockrent för mig även om det tog över ett år från skadan tills allt var färdigt pga utryckning av tidigare tand, operation, påfyllning av bencement, torktider och tillverkning av implantat och allt vad det nu var.

Kanske inte lika viktigt om det är en tand som inte sitter rakt fram och frågan är om det ens går att göra något nu när du väntat ett par år ifall dina andra tänder har flyttat på sig.
Citera
2026-09-03, 15:54
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
det tog över ett år från skadan tills allt var färdigt pga utryckning av tidigare tand, operation, påfyllning av bencement, torktider och tillverkning av implantat och allt vad det nu var.

Helevete vilken process för en ny tand.

Jag slog av halva framtanden på 70 talet i hockey och fick en hylsa ( i plast ) som
ersättning. Håller än i dag.
Citera
2026-09-03, 15:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Nu slog jag ut en framtand för en tid sen och fick istället en nytt implantat som är fastsatt med titanskruv. Har funkat klockrent för mig även om det tog över ett år från skadan tills allt var färdigt pga utryckning av tidigare tand, operation, påfyllning av bencement, torktider och tillverkning av implantat och allt vad det nu var.

Kanske inte lika viktigt om det är en tand som inte sitter rakt fram och frågan är om det ens går att göra något nu när du väntat ett par år ifall dina andra tänder har flyttat på sig.

Den här nya tanden skulle bli den sista i raden i underkäken.

Jag kommer att ha 31-36 med en ny 36:a men sedan blir det tomt. Så problemet med att tänder flyttat sig har jag inte.

Eftersom jag för länge sedan drog ut tanden på 36:ans plats finns det inte heller någon risk att själva käkbenet skulle ändra form som det ju kan göra efter en tandutdragning.

Jag har dock hört att processen med att sätta in ett implantat kan ta ett halvår tills det hela är klart. Låter jobbigt. Och infektioner. Och div. komplikationer. Vad säger ni om det?
Senast redigerad av Comitium 2026-09-03 kl. 16:29.
Citera
2026-09-03, 16:03
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Ett ÅR! Men då var det tydligen komplicerat. Men jag undrar hur lång tid man ska behöva hålla på med tanden tills det hela är klart.
Citera
2026-09-03, 16:18
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
En tandbrygga är väl en fin kompromiss?

Jag hade en tandbrygga som hängde på 35:an och 37:an med en konsgjord tand på 36:ans plats. Problemet var att den innertsta tanden 37 var körd och måste tas bort. Så jag frågade tandläkaren om man inte kunde sätta in ett implantat med titanskruv på 37 och göra en bro mellan 37 och min friska 35. NEJ sa hon. Man ska inte hänga en bro på ett implantat eftersom det är för orörligt och det går inte väl ihop med den organiska tand nr 35 som är lite rörlig av sig som alla organiska tänder.

Så nu verkar det luta åt ett implantat på 36 så jag får raden 31-36 och sedan blir det tomt, d.v.s. 37 och 38 kommer att saknas. Hur låter det? Ska jag sätta in ett implantat på 37 också? Onödigt?

Dyrt såklart, men visst får man rätt bra ersättning från FK? Första 3 tkr betalar jag, sedan 50 % ersättning på 3-15 tkr och 85 % ersättning på 15-30 000. Låter väl bra? För det gäller väl?

Jag vet att ersättningen 90 % inte gäller tänderna 32-38. Av någon anledning. Men de gamla reglerna gäller väl också fortfarande s.a.s. parallellt?

.
Senast redigerad av Comitium 2026-09-03 kl. 16:32.
Citera
2026-09-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ska jag skita i en ny tand och leva med hålrummet och och tugga mest på höger sida?

Det gjorde jag (35:an), och det går bra utan tand, mycket trevligare och besvärsfritt än den krånglande gamla rotfyllningen som alltid gav problem.
Citera
2026-09-03, 18:34
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Det gjorde jag (35:an), och det går bra utan tand, mycket trevligare och besvärsfritt än den krånglande gamla rotfyllningen som alltid gav problem.

Ju den lilla 35:an kan man säkert avvara om du har resten kvar. Men här handlar det om 36 som är en riktig tuggtand. Fan om den inte behövs för att kunna käka ordentligt?
Citera
2026-09-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ju den lilla 35:an kan man säkert avvara om du har resten kvar. Men här handlar det om 36 som är en riktig tuggtand. Fan om den inte behövs för att kunna käka ordentligt?

Är 36 en hörntand?
Jag borde kunna det här efter alla år hos tandläkaren men vafan 😂.

Det är inte mkt som ”behövs” i munnen, jag har dragit ut tänderna framför hörntanden på båda sidor nere. Sitter så långt bak så det syns typ väldigt sällan så det är inget estetiskt problem heller.
Hade det däremot varit en tand som synts när man pratar så hade jag ersatt den.
Citera
2026-09-03, 18:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag funderar på att sätta in en ny tuggtand (molar 36) med titanskruv. Den riktiga tanden drogs ut för åratal sedan. What could possibly go wrong? Jag har dock hört så mycket om elände med tandimplantat så jag undrar vad ni tycker. Ska jag skita i en ny tand och leva med hålrummet och och tugga mest på höger sida?
Låter som en god idé. Kör på och rapportera.
Citera
2026-09-03, 18:55
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är 36 en hörntand?
Jag borde kunna det här efter alla år hos tandläkaren men vafan 😂.

Det är inte mkt som ”behövs” i munnen, jag har dragit ut tänderna framför hörntanden på båda sidor nere. Sitter så långt bak så det syns typ väldigt sällan så det är inget estetiskt problem heller.
Hade det däremot varit en tand som synts när man pratar så hade jag ersatt den.

Nej 36 är en oxeltand d.v.s. en stor tuggtand ("molar").

Menar du att du har den kvar (men saknar de övriga två bakåt på båda sidor?). Ja det brukar ju anses räcka om man har kvar 6 tänder på var sida i käken.

Jag är ute efter att kanske sätta in den sjätte 36 , men är orolig över allt negativt man hör om tandimplantat med titanskruv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in