Citat:
Ursprungligen postat av
Skojardumedmig
Undrar ändå vart det här landar. Själva rubriceringarna kan ju ge riktigt kännbara straff, beroende på vad åklagaren faktiskt lyckas bevisa. Brotten han misstänks för ska dessutom ha begåtts runt 2024, så flera av de straffskärpningar som införts sedan dess kan vara relevanta beroende på exakt brott och tidpunkt.
Sen ska man ju inte underskatta vad som kan komma fram om polisen får gå igenom telefoner och annan bevisning. Hittar dom kopplingar till andra brott eller andra personer i nätverket kan bilden förändras rätt rejält. Så jag hade inte utgått från att det här slutar med något i stil med de straff som delades ut före de senaste skärpningarna.
Om det blir livstid är en annan femma och inget man kan säga nu, men att han riskerar betydligt mer än de där 2,5 åren från Einar-målet känns inte direkt långsökt om åtalet blir tungt.
Och hela Rumänien-grejen med att peka finger och skicka pussar till pressen kanske är kul nu. Frågan är hur kul det känns när man väl sitter inne och det svenska rättssystemet börjar mala på riktigt. Folk verkar fortfarande tro att svenska anstalter är någon jävla fritidsgård, men frihetsberövandet är ju just att du blir av med friheten. Sen får man skilja på vad som faktiskt gäller i svenska anstalter och vad folk sitter och jämför med från andra länder.
Haval är nog långt ifrån ”färdig” bara för att han sitter i rumänsk polisbil just nu.
Först och främst vill jag bara rätta dig och påtala att inga straffhöjningar av aktuella brott gjorts efter 2024. Straffen för grov utpressning och grovt olaga hot höjdes nämligen 2023.
Han är i nuläget misstänkt för
medhjälp till försök till mord,
grov utpressning samt
medhjälp till grovt olaga hot. Om han döms för dessa brott så döms han utefter lagstiftningen som gällde vid tiden för brotten. Utgår vi då ifrån att det skett 2024 så gäller:
Medhjälp till försök till mord: 2-18 år eller fängelse på livstid
Grov utpressning: 2-8 års fängelse
Medhjälp till grovt olaga hot: 14 dagar-4 års fängelse
Sedan måste jag fråga: Är det misstanken om
medhjälp till försök till mord eller
grov utpressning (eller båda?) som gäller den sprängning som genomfördes mot Gambinos skivbolagschef 2024?