2026-09-03, 11:57
Medlem
Musikopps avatar
På min iPad vill Omni / Schibsted nu att jag ska betala för att slippa personanpassad reklam. 49 kr per månad ska det kosta att slippa att bli fullständigt kartlagd av den norskägda vänstervridna koncernen.

Alternativet är att tillåta s k cookies och bli kartlagd av Aftonbladet och deras 41 samarbetspartners (bl a Facebook, Google och Amazon som kombinerar alla dina data och spår). Jag godkänner av princip endast nödvändiga cookies. Därmed är min huvudsakliga nyhetskälla död för mig.

Finns det några alternativ till Omni som objektivt (nåja) rapporterar aktuella nyheter?

Citat:
Schibsted annonsval
Med denna tjänst betalar du en gång per månad för att besöka utvalda webbplatser från Schibsted utan att dina användardata används för att visa personanpassad reklam. Tjänsten avvisar alla samtyckesbaserade cookies i våra cookieinställningar. Tjänsten kan köpas separat eller till ett reducerat pris om du redan betalar för en redaktionell prenumeration från Schibsted. Läs mer om Schibsted annonsval.
Citera
2026-09-03, 12:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kör på SVT och Expressen sen de började med denna skit. Alla shibstedtsidor är numer omöjliga att läsa på så lika bra att ge upp skiten.
Citera
2026-09-03, 12:27
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag kör på SVT och Expressen sen de började med denna skit. Alla shibstedtsidor är numer omöjliga att läsa på så lika bra att ge upp skiten.
Stort tack! SVT och kanske även SR ska jag också börja använda. Expressen var det länge sedan jag besökte. Tröttnade på all reklam.
Citera
2026-09-03, 12:30
Medlem
triptykens avatar
Du kan ju se till att cookies och annan spårning isoleras mm. Eller att du inte ser nån reklam.
Citera
2026-09-03, 12:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Stort tack! SVT och kanske även SR ska jag också börja använda. Expressen var det länge sedan jag besökte. Tröttnade på all reklam.

SVT har ett bra upplägg och allt är även gratis plus då att man slipper all reklam, tyvärr är många artiklar vänstervridna men det får man ta. SVT tycks stänga hela sin redaktion på nätterna för då är det endast om något väldigt spektakulärt sker som det kommer några nyheter.
Expressen är mest ett alternativ till Aftonbladet men där får man klicka bort massa reklam och mest läsa massa dynga om kändisar men vissa av ledarna och krönikörerna har ibland något bra att skriva. Nyhetsmässigt är det liknande aftonbladet.
Citera
2026-09-03, 12:44
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
SVT har ett bra upplägg och allt är även gratis plus då att man slipper all reklam, tyvärr är många artiklar vänstervridna men det får man ta. SVT tycks stänga hela sin redaktion på nätterna för då är det endast om något väldigt spektakulärt sker som det kommer några nyheter.
Expressen är mest ett alternativ till Aftonbladet men där får man klicka bort massa reklam och mest läsa massa dynga om kändisar men vissa av ledarna och krönikörerna har ibland något bra att skriva. Nyhetsmässigt är det liknande aftonbladet.
Jag fastnade för SR.se och det som heter Nyhetsdygnet. Majoriteten innehåll kommer från SR’s lokala redaktioner, men även från Ekot som får nyheter från TT och internationella nyhetsbyråer. Får prova att häcka här och på SVT ett tag.
Citera
2026-09-03, 12:46
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Du kan ju se till att cookies och annan spårning isoleras mm. Eller att du inte ser nån reklam.
Det gör jag genom att avböja allt utom nödvändiga cookies på alla webbplatser jag besöker. Hur tänker du att man kan isolera cookies? Brave browser?
Citera
2026-09-03, 12:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Jag fastnade för SR.se och det som heter Nyhetsdygnet. Majoriteten innehåll kommer från SR’s lokala redaktioner, men även från Ekot som får nyheter från TT och internationella nyhetsbyråer. Får prova att häcka här och på SVT ett tag.

Har faktiskt aldrig kollat på SR mer än nu då när du sa till, ser rätt städad ut men jag stannar nog på SVT men kanske kollar in där då och då i framtiden.
Kör annars deras app men då bara när det är dags för melodikrysset som ska lösas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in