2026-09-03, 11:37
Medlem
Någon som har koll och arbetat i vallokalerna under valet?

Hur stor är riskerna för fusk?

Sitter varje rösträknare för sig nånstans i lokalen och kan säga att de kom fram till si och så många
röster för det partiet och si och så många för det partiet?

Det borde ju skett fusk eller skett fusk på en systematisk nivå om det är så det går till?

Gör man rätt i när man säger att vi borde gå över till digitala val istället där man röstar med bank ID?

Känns som risken för fusk försvinner då? Frågar man virrhjärnorna så kan detta sätt vara ett sätt för framtida regeringar att då jaga dom och deras foliehatt var de än går.

Frågar man vänsterpartister så heter det att "valet kan bli hackat" allt för att behålla pappersformen och kunna påverka rösträkningen.

Vad tror ni?

Själv har jag varit med om att vallokalsarbetarna har lagt fram blyertspennor till alla röstbås och låtsats som inget när man påpekat detta och bytt. Precis som ingen fattar. löl

En annan klassiker är ju att SDs valsedlar inte finns att ta.

Som tur är det gamla DDR systemet borta där kollektiva klena svenskar ska vara rädda för att ta en SD lapp framför alla som finns i lokalen för tillfället. Det kan man lika gärna skylla på "svenskarna" själva, men i med att det är som det är med hegemonin i Sverige så har de säkert tyckt detta sätt varit ypperligt att ha "valet" på.

Är det dags att vi går över till digital form som flera ur Tidösidan har sagt att de vill? T.ex. SD.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-03 kl. 11:50.
Citera
2026-09-03, 11:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Att vi inte vet är ett tydligt tecken på att det fuskas. Demokrati borde ju vara bulletproof, annars kan det vara. Och vem säger att demokrati är det ultimata styrelseskicket, jo de som styr.
Citera
2026-09-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Att vi inte vet är ett tydligt tecken på att det fuskas. Demokrati borde ju vara bulletproof, annars kan det vara. Och vem säger att demokrati är det ultimata styrelseskicket, jo de som styr.

Ett val borde vara helt säkert, håller med. Jag säger Digitalt med bank ID, jag skiter i vad folk tror om mig. Det bästa är prata om dessa saker öppet så att så många hör som möjligt. Underhållningen när alla ser ut som skalman och sticker ner huvudet i kroppen på sig själv.
Citera
2026-09-03, 11:55
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Risken är nog inte så stor. Rösterna räknas ju igen.
Citera
2026-09-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Risken är nog inte så stor. Rösterna räknas ju igen.

Byter man högar då så att säga med röster och roterar i lokalen? Så att olika personer borde komma fram till samma siffra på samma hög? Hur går det till?

Jobbigt om det bara jobbar aktivister i lokalen på just den orten.

Borde ju finnas några sånna distrikt om det vill sig illa, då kan det ju påverka resultatet faktiskt.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-03 kl. 11:58.
Citera
2026-09-03, 11:59
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Byter man högar då så att säga med röster och roterar i lokalen? Så att olika personer borde komma fram till samma siffra på samma hög? Hur går det till?

Jobbigt om det bara jobbar aktivister i lokalen på just den orten.

Nej, jag tror att rösterna bara räknas en gång i lokalen. Det är ett preliminärt resultat. Rösterna skickas vidare sen. Till länsstyrelsen. Där de räknar rösterna igen och även personröstningen räknas.
Citera
2026-09-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nej, jag tror att rösterna bara räknas en gång i lokalen. Det är ett preliminärt resultat. Rösterna skickas vidare sen. Till länsstyrelsen. Där de räknar rösterna igen och även personröstningen räknas.

Har länsstyrelsen valmyndigheten? Finns valmyndigheten i varje län? Jobbigt om det även där söker sig Vänsterpartister som skall agera aktivister som de gjort överallt annars i varenda jävla myndighet, t.o.m. Kyrkan.
Citera
2026-09-03, 12:03
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Men ja, digitala val vore väl bra. Då går det knappast att fuska. Men det ska ändå göras i en vallokal under övervakning för att säkerställa att systemet inte utnyttjas på något sätt. Sen är ju problemet de som inte har bank-id. Då kan de inte rösta och ställs utanför. Alternativt är väl att alla med rösträtt får en personlig inloggning att använda på en skärm i vallokalen. Och naturligtvis ska det bara gå att lägga en röst en gång. Sen är röstningen förbrukad och går inte att använda.
Citera
2026-09-03, 12:06
Medlem
Citat:
Har länsstyrelsen valmyndigheten? Finns valmyndigheten i varje län? Jobbigt om det även där söker sig Vänsterpartister som skall agera aktivister som de gjort överallt annars i varenda jävla myndighet, t.o.m. Kyrkan.

Men snälla någon....
Du har en miljon frågor, är du seriös?

Allting står här, bara in och läs: https://www.val.se/det-svenska-valsystemet/rostrakning-och-mandatfordelning/preliminar-rostrakning

Om du menar att det sker något typ av fusk, så talar ur skägget då, och kom med belägg.
Citera
2026-09-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0

Släpp folien och gå in och läs, ingenting är hemligt: https://www.val.se/det-svenska-valsystemet/rostrakning-och-mandatfordelning/preliminar-rostrakning

Eftersom du är så orolig, så kommer du såklart bevaka rösträkningen i din lokal?
Citera
2026-09-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Men snälla någon....
Du har en miljon frågor, är du seriös?

Allting står här, bara in och läs: https://www.val.se/det-svenska-valsystemet/rostrakning-och-mandatfordelning/preliminar-rostrakning

Om du menar att det sker något typ av fusk, så talar ur skägget då, och kom med belägg.

Jag menar att det kan ske fusk utifrån det jag läst, nu när du har upplyst mig med din intelligens och skickat mig länken så vet jag säkerligen bättre.

Där framgår att den räkning som sker av valarbetare är offentlig, vilket i prakten betyder att man kan sitta bredvid någon som räknar varje röst.

Hur många går dit på eget bevåg? Finns det en medborgare för varje rösträknare i lokalen, jag kan hävda att så inte är fallet.

Därför är det uppenbart att en digital form är att föredra.
Citera
2026-09-03, 12:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Någon som har koll och arbetat i vallokalerna under valet?

Hur stor är riskerna för fusk?

Sitter varje rösträknare för sig nånstans i lokalen och kan säga att de kom fram till si och så många
röster för det partiet och si och så många för det partiet?

Det borde ju skett fusk eller skett fusk på en systematisk nivå om det är så det går till?

Gör man rätt i när man säger att vi borde gå över till digitala val istället där man röstar med bank ID?

Känns som risken för fusk försvinner då? Frågar man virrhjärnorna så kan detta sätt vara ett sätt för framtida regeringar att då jaga dom och deras foliehatt var de än går.

Frågar man vänsterpartister så heter det att "valet kan bli hackat" allt för att behålla pappersformen och kunna påverka rösträkningen.

Vad tror ni?

Själv har jag varit med om att vallokalsarbetarna har lagt fram blyertspennor till alla röstbås och låtsats som inget när man påpekat detta och bytt. Precis som ingen fattar. löl

En annan klassiker är ju att SDs valsedlar inte finns att ta.

Som tur är det gamla DDR systemet borta där kollektiva klena svenskar ska vara rädda för att ta en SD lapp framför alla som finns i lokalen för tillfället. Det kan man lika gärna skylla på "svenskarna" själva, men i med att det är som det är med hegemonin i Sverige så har de säkert tyckt detta sätt varit ypperligt att ha "valet" på.

Är det dags att vi går över till digital form som flera ur Tidösidan har sagt att de vill? T.ex. SD.

Både den preliminära rösträkningen hos kommunerna och den slutgiltiga rösträkningen hos länsstyrelsen är offentliga så det är bara för dig att stå bredvid om du tvivlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in