2026-09-04, 10:37
Avstängd
Jon10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Klart det inte ska daltas med arbetslösa. Det är samhällets bottenskrap.

Det ska svida att vara arbetslösa till den grad att de fattar att alla jobb är bättre än inget alls - de får helt enkelt ta och skura toaletterna för det betalar bättre än att få aktivitetsstöd.

Inga konstigheter.

Du är typen som går förbi aluma-säljarna när de var aktiva och skrattar åt dem istället för skänka en slant.

Hellre fattig med hjärtat och hälsan i behåll och arbetslös än en rik översittare chef med tom själ och noll empati.

Jag själv har rest och fått upplevt att bo i beachhouses runtom i världen, och alltid det där flotta.

Inte såg jag ner på de hemlösa utanför stadshuset när man var downtown för det.

De är medmänniskor trots deras situation.

Det säger mycket om din karaktär så som du ser ner på andra människor.

Jag kan inget annat än lida med dina anställda som tvingas möta din vidriga karaktär var dag i kontorsutrymmet.
Jag kan garantera dig att de får sura uppstötningar.

Jag hoppas innerligt karma kommer ifatt dig så du får känna på hur de har det.

Det är narcissister som du som gör Världen en brutalt kall plats att leva på.
Du hade sålt ut din egen familj för lite dineros.
Du bär på de personlighetsdragen.

Så du behandlar andra, blir du själv behandlad.
Kom ihåg det.
Senast redigerad av Jon10 2026-09-04 kl. 11:09.
Citera
2026-09-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Hur är det möjligt att folk som är långtidsarbetslösa klagar på ersättning när de ska vara glada att de får någonting? Vilka vill betala för några som inte bidrar något?

När man som jag betalat avgift till A-kassan i 40 år är det svårt att vara glad över att jag får någonting!

Ja, nu får jag förstås ingenting från A-kassan eftersom jag varit arbetslös i flera år.

Som tur är har jag en stor hyresrätt i centrala Stockholm så jag hyr ut två sovrum till ett par KTH-studerande.
Senast redigerad av LezFear 2026-09-04 kl. 11:11.
Citera
2026-09-04, 11:13
Avstängd
Jon10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
När man som jag betalat avgift till A-kassan i 40 år är det svårt att vara glad över att jag får någonting!

Ja, nu får jag förstås ingenting från A-kassan eftersom jag varit arbetslös i flera år.

Jag hoppas ett tillfälle dyker upp för dig snart och du löser situationen.

En släkting till mig är i liknade sits.

Jobbat hela sitt liv men nu har hon svårt att få jobb.

Vi har politikerna att tacka för detta som driver så hårt om arbetskraftsinvandringen för att etniskt rensa ut svenskarna ifrån arbetsmarknaden.

Politikerna vägrar att prioritera svenskarna i deras eget land.
Citera
2026-09-04, 13:56
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Se där ja, ryktena sa att du fått jobb men så var det då inte.
Lycka till i skolbänken och nyfiken fråga, vad ska du bli när du blir stor då?

Oj, men inte skulle min ideologiska kompass ändra riktning om jag får jobb. Tvärtom, då är det ju mer viktigt än nånsin att stötta arbetarpartiet.

Socialpedagog. Jag ser så många vilsna själar som uppvisar normbrytande beteende, inte minst här på flashback, så jag måste göra en rejäl samhällsinsats och hjälpa till!
Citera
2026-09-04, 14:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Oj, men inte skulle min ideologiska kompass ändra riktning om jag får jobb. Tvärtom, då är det ju mer viktigt än nånsin att stötta arbetarpartiet.

Socialpedagog. Jag ser så många vilsna själar som uppvisar normbrytande beteende, inte minst här på flashback, så jag måste göra en rejäl samhällsinsats och hjälpa till!

Sambon har en kompis som blev socialpedagog, efter att hon jobbat något år så är hon nu en av de som fick byta sida, hon behöver prata med en socialpedagog alltså plus många andra och har ständig kontakt med psykolog.
Hoppas du klarar dig bättre även om du är en vänstertappad själ.
Citera
2026-09-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Om företaget behöver utöka sitt humankapital så anställer vi utefter den kompetens de kan erbjuda oss. Inte tvärtom-

Ja - jag anser helt och hållet det är arbetslösas egna ansvar att se till att de kan erbjuda värde till ett företag i den mån att de blir anställda. Det är inte mitt ansvar att bara anställa för att anställa - jag arbetar för ägarna av mitt företag och inte till socialfall.
Nä, OK. Sitt då inte här i varje liknande tråd och gnäll och argumentera som en omogen fjortis...
Citera
2026-09-06, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Många arbetslösa har mer eller mindre hamnat i fattigdom efter Tidölagets försämring av aktivitetsstödet.
...
Bra! Den som inte arbetar ska inte ha det bättre än den som arbetar.

Det är precis så man minskar arbetslösheten i ett bidragssamhälle.

Tror dock att sossarna ljuger, de kommer att höja bidrag och skatter så fort de bara kan. Det kommer V och MP att kräva med stöd av alla inkräktande muslimer och bidragsinvandrare.
Citera
2026-09-06, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Som tur är har jag en stor hyresrätt i centrala Stockholm så jag hyr ut två sovrum till ett par KTH-studerande.
Det finns flera yrkesutbildningar som ger jobb. Så under flera år har inget passat just dig då eller ?
Tycker ändå man ska ställa höga krav för aktivitetsstöd.
Citera
2026-09-06, 11:33
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Många arbetslösa har mer eller mindre hamnat i fattigdom efter Tidölagets försämring av aktivitetsstödet.

Nu har Socialdemokraterna slagit fast att de inte tänker ändra på detta.

https://arbetet.se/2026/09/02/s-besked-ingen-hogre-ersattning-till-langtidsarbetslosa-prioriterar-annat/?utm_source=chatgpt.com

Detta är ändå en ganska stor fråga för många. Konstigt att det inte sägs något om saken i SVT, Aftonbladet och övriga gammelmedia.. Eller, kanske inte så konstigt alls.
Detta är ju en av konsekvenserna av att blåbrunt inte klarat av budgetar med alla sina skattesänkningar utan att få till ett underskott på ett par hundra miljarder.

S är dock tvungna att fixa till detta för några 6 000 kronor per månad går det ju inte att leva på för någon som inte bor hemma och det finns ju inte så många 50-plussare som kan flytta hem till sina föräldrar och få plats där om de överhuvudtaget lever.
Citera
2026-09-06, 11:37
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Det finns flera yrkesutbildningar som ger jobb. Så under flera år har inget passat just dig då eller ?
Tycker ändå man ska ställa höga krav för aktivitetsstöd.
Det är bara två procent av de arbetslösa som för den chansen till yrkesutbildning och eftersom A-förmedlingen dragit in på antalet möten blir det heller ingen guidning.

Den här regeringen har för många gjort det omöjligt att utbilda sig utan att själv gå en arbetsförmedlarutbildning själv först. Utan Internet är du förmodligen helkörd.
Citera
2026-09-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Ingen aning hur det fungerar .
Var bara ett rykte ja hörde att det gav
Mer pengar gå på försörjningsstöd .
Än om du haft Aktivitetsstöd.en tid .
Jo men aktivitetsstödet trappas ju numera ner och kommer till slut landa på ca 6000:-/ månad efter skatt. Och då tvingas du ju söka försörjningsstöd från kommunen för att nå upp till en existensminimum ja. Så du har alltså fortfarande aktivitetsstöd så länge du är inskriven i ett program påAF och gör det du ska söker jobb , aktivitetsrapporterar osv.

Du kan inte upphöra med aktivitetsstödet och bara ha försörjningsstöd. Försörjningsstödet täcker upp till existensminimum. För att överhuvudtaget kunna få försörjningsstöd måste du också sälja alla tillgångar du har. Bil, ägd bostad o.s.v. Likaså måste du såklart först leva upp de ev pengar du redan har.

Försörjningsstödet är det yttersta skyddsnätet vi har i samhället .
Citera
2026-09-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
S har också hela tiden också tryckt på det här med "arbetslinjen" att folk ska ut i jobb. S

Aktivitetsstödet kommer ju när a-kassa dagarna är helt slut. Förr kunde man bara luta sig bekvämt tillbaka med aktivitetsstödet. Med sänkningen så har nog många fått bli mer kreativa i sitt jobbsökande.
Njaa luta sig tillbaka vet jag inte. Du måste då, och du måste nu delta i arbetsmarknads program och annat det är inte bara att casha in. Sverige har ju alltid haft en sådan arbetsmarknadspolitik med diverse åtgärder etc vilket på många sätt är bra. Att du får samma ersättning när du är ute i aktivitet som när du inte är det kan alltid diskuteras då du trots allt för ökade kostnader i form av resor kanske lite ökad kostnad för mat o.s.v.

Men tyvärr tyder inget på att fler jobb skapas av dessa försämringar . De drabbar de redan mest utsatta bara. Att tvingas söka försörjningsstöd är också tidskrävande och mentalt påfrestande för många. Ekonomisk stress är aldrig bra och inget som underlättar vid jobbsökande. Mycket handlar ju om funderingar på hur man ska klara sig istället. Jag vet av egen erfarenhet !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in