2026-09-03, 10:39
Medlem
Gorbis avatar
Enligt amerikansk lag får inte levande sittande presidenter pryda mynt, men Mr Orange gör ju precis som han vill så nu kan man köpa endollarsmynt med Trump´s orangea nuna.

"1 dollar-myntet, en specialutgåva med anledning av USA:s 250-årsjubileum, lanserades av USA:s myntverk på onsdagen.

På myndighetens sajt säljs nu rullar med 25 mynt för 61 dollar och påsar med 100 mynt för 154,50. De går också att köpa i varuautomater i myntverkets butik i Washington DC för fem dollar stycket.

Pengen, som ser ut som guld men tillverkas av zink, mangan, nickel och koppar, är kontroversiell. Enligt lag och tradition ska levande, sittande presidenter inte pryda amerikanska mynt och har så inte gjort sedan 1926.

USA:s finansdepartement säger sig dock ha hittat ett kryphål i lagen – och hävdar därmed att myntet är helt lagligt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rrXnjK/usa-slapper-nya-mynt-med-trumps-ansikte

Vad kan det vara för "kryphål" i lagen som Mr Orange har hittat?

Eller är det som vanligt han skiter i alla traditioner och lagar och gör precis som han vill.
Senast redigerad av Gorbi 2026-09-03 kl. 10:43.
Citera
2026-09-03, 10:44
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Enligt amerikansk lag får inte levande sittande presidenter pryda mynt, men Mr Orange gör ju precis som han vill så nu kan man köpa endollarsmynt med Trump´s orangea nuna.

"1 dollar-myntet, en specialutgåva med anledning av USA:s 250-årsjubileum, lanserades av USA:s myntverk på onsdagen.

På myndighetens sajt säljs nu rullar med 25 mynt för 61 dollar och påsar med 100 mynt för 154,50. De går också att köpa i varuautomater i myntverkets butik i Washington DC för fem dollar stycket.

Pengen, som ser ut som guld men tillverkas av zink, mangan, nickel och koppar, är kontroversiell. Enligt lag och tradition ska levande, sittande presidenter inte pryda amerikanska mynt och har så inte gjort sedan 1926.

USA:s finansdepartement säger sig dock ha hittat ett kryphål i lagen – och hävdar därmed att myntet är helt lagligt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rrXnjK/usa-slapper-nya-mynt-med-trumps-ansikte

Vad kan det vara för "kryphål" i lagen som Mr Orange har hittat?

Eller är det som vanligt han skiter i alla traditioner och lagar och gör precis som han vill.

Antar att det kan röra sig om att dessa mynt går som "samlarobjekt" eller liknande? Varför skulle man annars betala mer än de är värda. Går de att handla för?
Citera
2026-09-03, 10:45
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Ska kolla om myndigheten erbjuder international shipping annars köper jag via någon..
Tack för tipset!
Citera
2026-09-03, 10:46
Medlem
Du nämner kryphålet själv.
250 års-jubileet.
Citera
2026-09-03, 10:59
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Ska kolla om myndigheten erbjuder international shipping annars köper jag via någon..
Tack för tipset!
In och buda https://www.tradera.com/item/220208/747766149/usa-1-dollar-2026-donald-trump

Tycker gubben stundtals är jävligt rolig, blir lite sugen på ett mynt haha.

Eller förbeställ direkt från Tyskland, leverans 1e Oktober. https://www.muenzkurier.de/p/usa-1-dollar-donald-trump-1776-2026
Senast redigerad av SMART4SS 2026-09-03 kl. 11:03.
Citera
2026-09-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Du nämner kryphålet själv.
250 års-jubileet.
Kopplingen är inte direkt självklar. Om det nu är otillåtet med sådana mynt enligt lag och tradition, varför skulle inte dessa gälla bara för att det är 250-årsjubileum? Men tydligen stiftades en särskild lag just inför detta jubileum som man lutar sig mot:
Citat:
The US Treasury Department justified the legality of the Trump $1 coin by relying on the Circulating Collectible Coin Redesign Act of 2020 (Public Law 116-330).

Enacted during Trump's first term, Public Law 116-330 authorised the US Secretary of the Treasury to issue redesigned circulating coins in 2026 to mark the US Semiquincentennial (250th anniversary).

The statute granted the Treasury Secretary discretionary authority to select designs "emblematic of the United States semiquincentennial".

Treasury legal counsel determined that this 2020 authorisation superseded general prohibitions in Title 31 for the specific one-year 2026 commemorative programme.
(https://www.firstpost.com/explainers/trump-one-dollar-coin-now-on-sale-but-is-it-legal-14042819.html)
Citera
2026-09-03, 11:16
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Kopplingen är inte direkt självklar. Om det nu är otillåtet med sådana mynt enligt lag och tradition, varför skulle inte dessa gälla bara för att det är 250-årsjubileum? Men tydligen stiftades en särskild lag just inför detta jubileum som man lutar sig mot:
Jag killgissar ur röven på att myntet lanseras som prydnad och inte som ett officiellt mynt som ska gå att använda. Alltså ungefär lika legit som att försöka betala med svenska enkronor i en amerikansk butik. Med det sagt är det väl förvisso upp till butiken om de vill byta ett paket tuggummi mot ett en svensk enkrona, trumpmynt, osthyvel eller vad som helst för att de tycker det är kul.

Det enda hypotetiska problemet skulle i så fall vara om IRS gör stickprovskontroll. Om butiken säger sig ha tre dollar i kassan som visar sig vara tre trumpmynt så kommer det anses som något slags skattebrott. Eftersom trumpmynt inte är giltiga som betalningsmedel.
Citera
2026-09-03, 11:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag killgissar ur röven på att myntet lanseras som prydnad och inte som ett officiellt mynt som ska gå att använda. Alltså ungefär lika legit som att försöka betala med svenska enkronor i en amerikansk butik. Med det sagt är det väl förvisso upp till butiken om de vill byta ett paket tuggummi mot ett en svensk enkrona, trumpmynt, osthyvel eller vad som helst för att de tycker det är kul.

Det enda hypotetiska problemet skulle i så fall vara om IRS gör stickprovskontroll. Om butiken säger sig ha tre dollar i kassan som visar sig vara tre trumpmynt så kommer det anses som något slags skattebrott. Eftersom trumpmynt inte är giltiga som betalningsmedel.

Det lanseras som att det ska gå att betala med, enligt länk postad i inlägget över ditt.
Citera
2026-09-03, 11:31
Medlem
pyroclasms avatar
Jag tycker världen skall byta namn på United States of America till United States of Trump.
Citera
2026-09-03, 11:35
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Typ så... Blev faktiskt lite nyfiken och googlade. Man har ju sett diverse "minnesmynt" genom åren och här hittade jag ett 300 kr mynt från 2010 föreställandes bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling.

https://www.myntinfo.se/sverige/mynt/300-kronor-2010-brollop-mellan-kronprinsessan-victoria-och-daniel-westling/

Blir inte helt klok på vad allt betyder men om värderingen är "smältvärde" brukar det väl inte vara så bra? Om nu inte smältvärdet är högre än beloppet som står på myntet vill säga. Fan, nu vart det snurrigt i mitt huvud igen.

Vad spelar det för roll att ingves var Riksbankschef?

Har en femkrona som jag fick av farsan när jag var liten som han sa till mig att vara noga med att inte råka handla med för att den var värd mer än 5 kr. Skitlogiskt.

Men oavsett, vad händer om man traskar in i turkkiosken och vill betala med sin 300 krona, eller på ICA-Maxi. Där kanske man har en 1000 krona att betala med visserligen.
Citera
2026-09-03, 11:35
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det lanseras som att det ska gå att betala med, enligt länk postad i inlägget över ditt.
Visst, men samtidigt har US Mint kategoriserat myntet som samlarobjekt. Jag inbillar mig att det är där kryphålet ligger.
Citera
2026-09-03, 11:40
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Dollarmyntet ges ut av det amerikanska myntverket

Det heter United States Mint och är en federal myndighet som tillverkar USA:s officiella mynt.

Trots detta ovedersägeliga faktum, så hävdar i denna tråd de vänstervaggade som är De Goda och alltom Allvetande, att 250-års-firande myntet är ett Kalle-Anka-mynt, som inte går att handla i butik för.

Vill trådens numismatiker samt boendes i Amerikat och varandes shoppingrävar i vardagen med fysiska mynt i fickan klargöra sanning respektive narr här. Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in