2026-09-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peneenlavagina
Att han har skrivit en bok om Hamas förändrar inte problemen med hans rapporter om det svenska civilsamhället.

Det är två helt olika saker och myten om hans "höga anseende" stämmer helt enkelt inte. Tunga och respekterade namn som statsvetarprofessorn Bo Rothstein har gått ut och sågat Ranstorps rapporter.

Rothstein har varit tydlig med att Ranstorp inte bedriver riktig forskning utan snarare ägnar sig åt politisk opinionsbildning förpackad som vetenskap.

Aha, kan du ge exempel? Jag uppskattar Rothstein väldigt mycket, men även han kan vara lite yvig emellanåt.
Citera
2026-09-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasolini69
Aha, har du läst Johan Lundbergs senaste bok om DN och den s.k. åsiktskorridoren.?

Nej det har jag inte. Vad heter boken? Och på vilket sätt relaterar den till TS?
Citera
2026-09-11, 12:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Hans bok om Hamas innehåller många felaktigheter och rena propagandalögner. Är du intresserad av att analysera boken på ett objektivt sätt så rekommenderar jag att använda dig av språkmodeller/AI och prompta ordentligt.

Kan du ge några exempel på felaktigheter eller?
Citera
2026-09-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det som aktivisten Mattias Gardell propagerar för och vill ha kommer leda till att hans bror hängs från en lyftkran eller slängs ut från ett höghus. Undrar om han hatar sin bror så in i vassen eller om "forskaren" Gardell inte ens kan dra enkla slutsatser från historisk empiri?

Man slutar aldrig att förvånas över det märkliga faktum att många som "gillar olika" och anser sig vara väldigt liberala, omfamnar och försvarar islam och islamister, de som verkligen hatar olika och allt vad LGBTQ+ innebär. Gaza flotilla spektaklet var ju exempelvis intressant att följa där det uppstod bråk efter att det för en del protestdeltagare och aktivister blev känt att det även fanns LGBTQ+ aktivister ombord.
Citera
2026-09-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan du ge några exempel på felaktigheter eller?

Är du för kognitivt svag för att själv att använda en språkmodell för analys?

Nåväl. Det var ett tag sedan jag lästa boken men exempelvis så använder Ranstorp formuleringen att ”många” betraktar de israeliska bosättningarna som olagliga. Det får frågan att låta som en lös åsikt. Internationella domstolen har däremot fastslagit att bosättningarna strider mot internationell rätt.

Ett annan Hasbara-lögn han sprider är den om Hamas ledarnas " enorma förmögenheter " minns jag inte helt galet så är siffran i boken 11 miljarder dollar. Problemet är bara att den siffran kommer från den israeliska terrorstatens representanter, och det är inte Ranstorp ärlig eller tydlig med.

Vill du ha fler exempel och kanske lära dig mer om författarnaes tillkortakommanden får du läsa och analysera boken själv. Men vi vet ju sen innan att du inte är intresserad av fakta
Citera
2026-09-11, 17:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Nåväl. Det var ett tag sedan jag lästa boken men exempelvis så använder Ranstorp formuleringen att ”många” betraktar de israeliska bosättningarna som olagliga. Det får frågan att låta som en lös åsikt. Internationella domstolen har däremot fastslagit att bosättningarna strider mot internationell rätt.

Ett annan Hasbara-lögn han sprider är den om Hamas ledarnas " enorma förmögenheter " minns jag inte helt galet så är siffran i boken 11 miljarder dollar. Problemet är bara att den siffran kommer från den israeliska terrorstatens representanter, och det är inte Ranstorp ärlig eller tydlig med.

Vill du ha fler exempel och kanske lära dig mer om författarnaes tillkortakommanden får du läsa och analysera boken själv. Men vi vet ju sen innan att du inte är intresserad av fakta

Det verkar snarare som det är du som är kognitivt svag som inte kollat upp vad ICJ använder för juridiskt dokument i sitt tyckande om Västbanken.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in