2026-09-03, 16:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag läste om ett svenskt båtföretag som insåg redan i slutet på 70-talet att affärsiden var omöjlig. En glasfiberbåt blir egentligen aldrig gammal. Det finns egentligen ingen anledning att byta ut sin gamla båt. När efterfrågan mötts (och det var stor efterfrågan länge) skulle branchen dö insåg han och sålde sitt företag till någon som var dummare än han själv.
Dom smarta nordiska båtvarven som Targa och Sargo riktar in sig på lyxmarknaden numera. Där går det alltid att sälja då deras kunder tröttnar på sin båt efter några år och vill byta upp sig till nästa storlek istället.
Citera
2026-09-03, 17:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det har ju skrivits spaltmeter om audi A2 som kommer att överleva oss alla.

Vår Audi A2:a är den överlägset bästa och mest genomtänkta bil jag nånsin haft, eller nånsin kört, små som stora. Och jag har kört myriader av bilar eftersom vi hade "egen bil"-förbud och "hyrbilstvång" på jobbet i 16 år.

Jag har också lärt mig segla med en orange Askeladden som grabb, men det var länge sedan. "Saltkråkan på riktigt"-tider...

Men jag har delade känslor från anno dazumal, den var tung som fan (om man som liten grabb skulle försöka dra upp den på stranden) och den var samtidigt både mångsidig men inte riktigt bra på nånting. Och inte vidare rolig att ro heller, så antingen segel eller så puttrade man fram med Evinrude-pottan på 3hk ...
Citera
2026-09-03, 19:10
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
De gör mindre och mellanstora motorbåtar. Det finns troligtvis ganska stor konkurrens på dessa produkter. Dessutom är norska löner väldigt höga så det är extra svårt i Norge. Det kommer in billiga båtar från alla möjliga håll.
Svenska varv har också svårt att överleva särskilt på segelbåtsidan.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ingen överraskning. Dom gamla kännspaka småbåtarna med den orange durken var trevliga och ganska sjösäkra båtar. Nyare Askeladden är inget speciellt och dom spretar åt alla håll. Askeladden saknade helt strategi och spottade ut sig en massa märkliga och tråkiga modeller utan nån inriktning. Finns inget typiskt som säger Askeladden på deras nyare båtar, ingen själ. Det såg ut som om man bara kopierat andra båttillverkare och höjt priset på grund av norska lönerna.

Askeladdens båtar tillverkas sedan 2011 i Polen av Parker Poland. Parker Poland tillverkar identiska båtar under de tre märkena Parker (brittiska Parker), Askeladden och Skamander (på marknader där den orelaterade amerikanska båttillverkaren Parker säljer).
Senast redigerad av Ormen Långe 2026-09-03 kl. 19:15.
Citera
2026-09-03, 19:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Vår Audi A2:a är den överlägset bästa och mest genomtänkta bil jag nånsin haft, eller nånsin kört, små som stora. Och jag har kört myriader av bilar eftersom vi hade "egen bil"-förbud och "hyrbilstvång" på jobbet i 16 år.

Jag har också lärt mig segla med en orange Askeladden som grabb, men det var länge sedan. "Saltkråkan på riktigt"-tider...

Men jag har delade känslor från anno dazumal, den var tung som fan (om man som liten grabb skulle försöka dra upp den på stranden) och den var samtidigt både mångsidig men inte riktigt bra på nånting. Och inte vidare rolig att ro heller, så antingen segel eller så puttrade man fram med Evinrude-pottan på 3hk ...
Jag har dålig koll personligen. Mest saker jag läst.

JAg minns att den var betydlig dyrare än motsvarande storlek. Men på sikt gjorde man antagligen en bra affär.

Men jag gillade tanken jag kläckte. Att om politikerna tvingade fram bilar som håller istället för avgaskrav och bensinförbrukning så skulle det antagligen vara bättre för miljön.
Citera
2026-09-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Askeladdens båtar tillverkas sedan 2011 i Polen av Parker Poland. Parker Poland tillverkar identiska båtar under de tre märkena Parker (brittiska Parker), Askeladden och Skamander (på marknader där den orelaterade amerikanska båttillverkaren Parker säljer).

Det har du rätt i
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in