2026-09-02, 19:32
Medlem
Hej, någon som kan tipsa om någon bra app för automatiska utskick av SMS ?

Jag glömmer i princip av samtliga min familjs och vänners födelsedagar till den graden att de blir arga sårade och kränkta. Till och med min egen mammas födelsedag missade jag häromveckan. Börjar bli pinsamt nu.

Dörför så kom jag på den briljanta idén att en gång om året förskriva alla grattishälsningar till kreti och pleti som man sedan datuminställer på när det ska skickas. Så kommer man aldrig mer ”glömma” en födelsedag.

Säker på att det finns appar för detta.

Tyvärr funkar det med iPhone bara att tidsinställa 2 veckor framåt i tiden och bara till andra iPhones via iMessage. Så behöver något där jag kan lägga in en gång om året helst.
Citera
2026-09-02, 19:36
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell

Jag glömmer i princip av samtliga min familjs och vänners födelsedagar till den graden att de blir arga sårade och kränkta. Till och med min egen mammas födelsedag missade jag häromveckan. Börjar bli pinsamt nu.

Dörför så kom jag på den briljanta idén att en gång om året förskriva alla grattishälsningar till kreti och pleti som man sedan datuminställer på när det ska skickas. Så kommer man aldrig mer ”glömma” en födelsedag.

Tyvärr funkar det med iPhone bara att tidsinställa 2 veckor framåt i tiden och bara till andra iPhones via iMessage. Så behöver något där jag kan lägga in en gång om året helst.
Jag lägger in sådant i kalendern som påminner mig när det är dags att skicka ett sms eller ringa ett samtal.
Den påminner mig år efter år.
Citera
2026-09-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag lägger in sådant i kalendern som påminner mig när det är dags att skicka ett sms eller ringa ett samtal.
Den påminner mig år efter år.
Självklart är det redan gjort. Men problemet är att jag när påminnelsen kommer så är jag upptagen med annat och tänker att jag skickar sedan. Och så poff är det borta ur minnet.
Citera
2026-09-02, 19:44
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Självklart är det redan gjort. Men problemet är att jag när påminnelsen kommer så är jag upptagen med annat och tänker att jag skickar sedan. Och så poff är det borta ur minnet.
Man kan snooza larmet så att den påminner dig igen. Fungerar så på min Samsung, jag brukar ha en notis på förmiddagen och en påminnelse på eftermiddagen.
Citera
2026-09-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Man kan snooza larmet så att den påminner dig igen. Fungerar så på min Samsung, jag brukar ha en notis på förmiddagen och en påminnelse på eftermiddagen.
Tja det funkar väl på en och annan men om man har sög 500 kontakter så skulle jag gärna vilja ha ett sätt att effektivisera detta med grattishälsningar utan att det ska behöva ta för mycket av min tid, utan jag skulle vilja på ett smidigt sätt kunna lägga in allt vid samma tillfälle.

Jag är en glömsk person och snoocening och påminnelser har ingen effekt helt enkelt på mitt uppskjutar-beteende tyvärr.
Citera
2026-09-02, 20:05
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Har inte testat det själv men skall vara en ny "beta version" i nyaste iOS uppdateringen
i Iphone : (sök om du ej hitta den på skärmen) Öppna appen" Genvägar> Automation> tid på dagen > välj dag och tid du vill det skall skickas. Lägg till åtgärd "nästa" > skicka medellande> sedan fyller man i medellandet och till vem

Dock ser jag nu att det bara går välja en månad framåt, men beta version så kanske blir bättre.
Citera
2026-09-02, 21:52
Medlem
Citat:
Tja det funkar väl på en och annan men om man har sög 500 kontakter så skulle jag gärna vilja ha ett sätt att effektivisera detta med grattishälsningar utan att det ska behöva ta för mycket av min tid, utan jag skulle vilja på ett smidigt sätt kunna lägga in allt vid samma tillfälle.

Jag är en glömsk person och snoocening och påminnelser har ingen effekt helt enkelt på mitt uppskjutar-beteende tyvärr.
Om du har 500 kontakter som gråter för du missar deras födelsedag borde du fundera över hur du lever ditt liv.
Men rent allmänt. 500 personer borde bli nästa två gråterskor om dagen. Du får sätta av en fast tid varje dag där du skickar din opersonliga grattis sms.
Eller kanske t.ex varje söndag när du lägger dig lägger du in veckans grattis sms för sändning och sändnings tidpunkt.
Citera
2026-09-02, 22:02
Medlem
<nummer>@<operatör> som vanlig e-post brukar kunna användas för att skicka SMS/RCS. Annars har väl de flesta i dag åtminstone nån chat app. Speciellt kreti och pleti lär väl ha Messenger, WhatsApp, Telegram, Signal eller liknade å med dessa kan du använda befintliga APIer för att enkelt automatisera sådan utskick.
Citera
2026-09-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
<nummer>@<operatör> som vanlig e-post brukar kunna användas för att skicka SMS/RCS. Annars har väl de flesta i dag åtminstone nån chat app. Speciellt kreti och pleti lär väl ha Messenger, WhatsApp, Telegram, Signal eller liknade å med dessa kan du använda befintliga APIer för att enkelt automatisera sådan utskick.
Har du exempel på Whatsapp ?
Citera
2026-09-03, 09:38
Medlem
Bandriljaers avatar
https://www.birthday.se/ är gratis och skickar mail med påminnelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem