2026-09-02, 18:53
Medlem
Uppdaterad artikel idag

Citat:
Bohus fästning finns inte kvar om tio år om inget görs. Det är alla parter överens om efter att Riksantikvarieämbetet inspekterat fästningen under sommaren. De identifierar 141 punkter som behöver åtgärdas, och flera är akuta.

Citat:
Sedan år 1308 har den överlevt 14 belägringar och aldrig fallit. Bohus fästning är en av Skandinaviens mäktigaste fästningar. Landmärket i Kungälv har också använts i flera film- och tv-produktioner, bland annat som Mattisborgen i nyinspelningen av Ronja Rövardotter.

Citat:
Kommunstyrelsens ordförande i Kungälv Jesper Eneroth (S) skickade tidigare i år en hemställan till regeringen och krävde att Statens fastighetsverk, som äger fästningen, påbörjar underhållsarbete innan det är för sent.

Citat:
Som SVT tidigare rapporterat rör det sig om cirka en halv miljard kronor som krävs för att rädda fästningen. Men enligt Statens fastighetsverk saknas de pengarna.

här kan man läsa mer. SVT

Hur tänker ni att man ska lösa det ekonomiska problemet? Är det rätt att ta skattemedel? Privat finansiering?

Har själv varit där vid flera tillfällen. Har ni varit där? Vore tråkigt om inget görs.
Citera
2026-09-02, 19:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja självklart skattepengar. Och just sånt ska ju skattepengar gå till och inte till menskonst eller enhörningsstatyer.
Citera
2026-09-02, 19:25
Medlem
Hannitys avatar
Det är ursprungligen en norsk fästning, Bagahus / Bågahus.

Kan vara därifrån uttrycket "baggar" kommer om norrmänn, av "Bagahus" (baga uttalades kortstavigt), och ursprungligen syftat på Bohuslänningar.
Citera
2026-09-02, 19:43
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Hur tänker ni att man ska lösa det ekonomiska problemet? Är det rätt att ta skattemedel? Privat finansiering?

Har själv varit där vid flera tillfällen. Har ni varit där? Vore tråkigt om inget görs.

Man kanske skulle kunna riva de mest slitna och nedgångna delarna. Har själv aldrig varit där och vet ju inte exakt hur det ser ut. Kan tänka mig att det skulle gå att ordna ganska coola barer och nattklubbar.

Antar att fästningen mest är gjord i sten så rivningen borde inte vara så komplicerad. Man kan nog även riva mer än man tror utan att ändra skylinen överdrivet vilket jag tror är viktigt.

Operahuset i Stockholm har man väl lagt 800 miljoner på nu och där kan man ju förstå värdet man får tillbaka. Att renovera fästningen till nuvarande lösning för 500 miljoner verkar vansinnigt.

Nej, riv, sälj eller hyr ut det till krögare/nattklubbsägare.
Citera
2026-09-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Man kanske skulle kunna riva de mest slitna och nedgångna delarna. Har själv aldrig varit där och vet ju inte exakt hur det ser ut. Kan tänka mig att det skulle gå att ordna ganska coola barer och nattklubbar.

Antar att fästningen mest är gjord i sten så rivningen borde inte vara så komplicerad. Man kan nog även riva mer än man tror utan att ändra skylinen överdrivet vilket jag tror är viktigt.

Operahuset i Stockholm har man väl lagt 800 miljoner på nu och där kan man ju förstå värdet man får tillbaka. Att renovera fästningen till nuvarande lösning för 500 miljoner verkar vansinnigt.

Operahuset i Stockholm är för de som gillar opera, vilket utgör typ 0,0001% av svenska folket.
Att ens jämföra det med något som har varit med och gjort Sverige till vad det är idag är helt befängt.
En del av Sveriges försvar och har enligt mig ett stort värde i att bevaras.
Kan man kasta iväg över 100 miljarder på Ukraina så kan man lägga kaffepengar på det här.
Citera
2026-09-02, 20:09
Medlem
Pinoputchins avatar
"Bohus fästning finns inte kvar om tio år om inget görs.." Byggnadsverket är typ 700 år gammalt och överlevt otroliga prövningar, skulle det nu plötsligt år 2026 ha förintats inom 10 år på grund av bristande underhåll då, menar man? Det var det dummaste skit jag har hört. Snarare så kanske det inte finns kvar om 10 år på grund av att man genofört en medveten rivning, men det är en helt annan sak. Renoveringar krävs säkerligen, men man ger en gravt falskt bild av verkligheten antagligen i syfte att lägga ut rökridåer.

Hjärndött, hjärndött, hjärndött... Tror folk ens på skiten som skrivs i media?
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-09-02 kl. 20:13.
Citera
2026-09-02, 20:31
Medlem
Citat:
Utsedd till ett av Västra Götalands sju underverk och ett populärt besöksmål. Bohus fästning bjuder inte bara på en unik historia och storslagen arkitektur. Här kan du leka, lära, äta och umgås i en genuin och kulturrik miljö. Välkommen att upptäcka Nordens mäktigaste ruin!

här kan man läsa mer.

Ja, mellan 22 Juni till 31 Augusti finns möjligheten att köpa mat.
Det finns en rullstolsanpassad entré men vissa delar av fästningen är inte tillgängliga.
Ja, det finns toaletter inne på fästningen.

Om du köpt biljett för ett vanligt dagsbesök (ord. entrépris), gäller biljetten valfri tid under våra öppettider den dagen, dock ej under evenemangstiderna om det är ett evenemang samma kväll.

Om du köpt en evenemangsbiljett gäller den under evenemangets öppettider den aktuella dagen, om inte annat anges. Du kan alltså normalt inte gå in tidigare på dagen om du köpt biljett för ett kvällsevenemang.
Citera
2026-09-02, 20:46
Medlem
Skattepengar ska inte gå till onödig och svindyr konst och heller inte till nån jävla indvandrare som vill sitta hema och pilla sig i naveln istället för att jobba.

Om något så ska sakttepengar gå till att göra sverie till ett bra land samt bevara svensk kultur, och detta är ju svensk kultur och en del av ssverige sedan länge.
Helt klart hade jag kunnat tänka swisha om någon startade en insamling.

Men varför påpekar dom bristerna just nu?
Borde väl varit massa brister under senaste åren som hade kunnat förebyggas istället för att man nu ska behöva laga allt för 500 miljoner.
Citera
2026-09-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Nu handlar det ju inte riktigt om vad man får för pengarna, det handlar om att bevara.
Citera
2026-09-02, 23:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja självklart skattepengar. Och just sånt ska ju skattepengar gå till och inte till menskonst eller enhörningsstatyer.
This. Plandemifonder, proxykrig åt NATO för 100-tals miljarder, 100-tals miljarder/år i invandringskostnader. Osv.
Det finns pengar. Låt någon med vett fördela dom.
Citera
2026-09-03, 00:42
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nu handlar det ju inte riktigt om vad man får för pengarna, det handlar om att bevara.

Jo, men det är ju det jag menar. Riv det som är menlöst och bygg om det som går att bevara till något användbart så att det används av folk. Vad engagerar inte folk så som en gemytlig plats för möten, tänk Trädgården och engagemanget för att dom skulle få vara kvar på Söder.

Sen har du ju även Johanneshovs skans bevarad på ett alldeles ypperligt sätt uppe, där den en gång tjänade som fundament för gamla söderstadion.

Det är ingen mänsklig rättighet att få bevara allt som man vill och då tycker jag absolut att man måste se till vad man får för pengarna.

500 miljoner för att bevara det som det är eller göra nåt coolt med det liksom.
Citera
2026-09-03, 10:02
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem