2026-09-02, 15:20
Medlem
nuecess avatar
Jag vet inte riktigt vad det är jag gillar med den här podcasten, som riksateisten Christer Sturmark har tillsammans med sin fru, bovaryskan, Victoria Larm, men jag tycker den förtjänar en egen tråd.

Det är mycket trams och flams, men bitvis även intressanta diskussioner om religion, filosofi, politik och teknik. Givetvis oerhört PK, men stundvis även en gnutta pikant.

Sturmark känner nog de flesta till, men Larm (som har en egen skvallertråd här: (FB) Victoria Larm deckarförfattare utan historisk koll??) är en aspirerande författare som givit ut några böcker till - får man väl säga - tämligen svagt mottagande.

En väldigt rolig kuriositet är att hon under 2013 gav Laurence Tardieus roman Eftersom ingenting varar ett extremt lågt betyg och sågade den delvis utifrån föreställningen att det var en barn- och ungdomsbok, vilket det givetvis inte var... (https://dagensbok.com/2013/02/07/laurence-tardieu-eftersom-ingenting-varar/)

Hon angrep även bokens upprepningar som ett närmast amatörmässigt fel. Det är lite märkligt eftersom repetition är ett mycket vanligt litterärt grepp - helt centralt hos exempelvis Fosse och Beckett och förekommande även hos Kafka.

Och om allas vårt älskade geni Stig Larsson har hon har även twittrat "Äcklet Stig Larsson" och därefter ringt sin mamma för att ösa ur sig "hatiska kommentarer". Problemet? Hon hade inte ens läst Stigs bok... Och jag tvivlar på att hon ens läst Autisterna eller den utsökte Nyår. (https://dagensbok.com/2013/02/07/acklet-stig-larsson/)

Givet att detta är ungdomssynder så är det ändå tämligen intressant att hon visar åtminstone ett mönster av väldigt tvärsäkra och brutala omdömen på ganska svajigt underlag - något hon även gör med jämna mellanrum i denna podcast. T.ex. har hon mången gång uttalat sig oerhört självsäkert om olika delar av Bibeln, för att i ett avsnitt senare helt skamlöst utbrista "jag har inte ens läst bibeln!".

Med det sagt måste jag säga att jag ändock njuter av lidingöparets podcast, och önskar faktiskt att avsnitten vore längre än 35 minuter i snitt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Någon annan lyssnare som diggar podden?
Citera
2026-09-02, 15:25
Medlem
mikaelss avatar
Känner vara till Sturmark, men givet vad du skriver om henne tror jag de passar varandra perfekt, och att man bör hålla behörigt avstånd till allt de säger och skriver.
Obegripligt hur dessa fortfarande får luft och anses relevanta och intressanta.
Citera
2026-09-02, 16:41
Medlem
Glostrups avatar
Christer Sturmark ser jag som en ren charlatan, jag skulle inte ens ta med tång i något som han har varit med och skapat. Det låter dessutom som att han har hittat en passande partner.

Men tack för tipset, jag ser fram emot att medvetet välja bort hans podcast.
Citera
2026-09-02, 16:43
Medlem
nuecess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Känner vara till Sturmark, men givet vad du skriver om henne tror jag de passar varandra perfekt, och att man bör hålla behörigt avstånd till allt de säger och skriver.
Obegripligt hur dessa fortfarande får luft och anses relevanta och intressanta.
Jag tycker du borde ge den ett försök. Kör ett stickprov på 3 minuter eller nåt
Citera
2026-09-02, 17:02
Medlem
nuecess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Christer Sturmark ser jag som en ren charlatan, jag skulle inte ens ta med tång i något som han har varit med och skapat. Det låter dessutom som att han har hittat en passande partner.

Men tack för tipset, jag ser fram emot att medvetet välja bort hans podcast.
Haha, han är minst sagt dogmatisk i podden. Eller, han hyser en enorm övertro till människans förnuft, kan man väl snarare säga. Hånskrattar inte sällan åt de med andra trosföreställningar, ett illa dolt förakt.
Citera
2026-09-02, 20:29
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nueces
Jag tycker du borde ge den ett försök. Kör ett stickprov på 3 minuter eller nåt

Jag ska ge det en chans. Men då både mikaels och Glostrup uttalat sig skeptisk förväntar jag mig inget vettigt även om du kallar det pikant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in