2022-04-12, 00:18
Medlem
Läste en recension av den meriterade skribenten Lotta Olsson i DN idag och höjde på ögonbrynen åt hennes ovanligt hårda ord om en debutant.

https://www.dn.se/kultur/victoria-larm-debuterar-med-historisk-roman-om-30-talets-stockholm/

Citat:
"Mindre rimlig är personbeskrivningen, där den unga Livia är en hämndlysten liten furie som föraktfullt betraktar såväl den obegåvade societeten som de korkade tjänstehjonen. Själv är hon hyperintelligent, ja rentav ett underbarn, som sedan späd ålder förkovrat sig i klassikerna. Särskilt Dantes ”Divina commedia”, förstås, där den nionde kretsen är förbehållen de värsta förrädarna.

Det måste ju vara hemskt svårt att vara så ensam om att vara begåvad, så det kanske inte är så konstigt att hon är djupt osympatisk. Men då vore man ju glad om hon inte hävde ur sig moderna klichéer, som när hon redan efter ett par sidor hör någon skåla för ljuset i tunneln och genast snärtigt replikerar ”Hoppas att det inte är ett mötande tåg”. Redan på trettiotalet, minsann."

Är det någon som vet mer om denna tjej och hennes bakgrund? Är själv stor slukare av deckare och särskilt historiska sådana. Funderar på att ge mig på Den nionde kretsen, då hon även har en del referenser som intresserar mig.

Googlade V Larm och såg då att hon är tillsammans med en jämnårig till mig, en viss Sturmark, och att en stor mängd kända ansikten verkar ha varit närvdarande på släppfesten. https://www.facebook.com/victoria.larm/posts/10158826016988321
Senast redigerad av moderatkenneth 2022-04-12 kl. 00:22.
Citera
2022-04-12, 00:22
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Läste en recension av den meriterade skribenten Lotta Olsson i DN idag och höjde på ögonbrynen åt hennes ovanligt hårda ord om en debutant.
Artikeln är låst.

Vad är det hennes tillbakablickande blick har missat? Vilka hårda ögonbrynshöjande ord har skrivits?
Citera
2022-04-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Artikeln är låst.

Vad är det hennes tillbakablickande blick har missat? Vilka hårda ögonbrynshöjande ord har skrivits?

Uppdaterade ovan inlägg med citat från recensionen. Här ett till:

Citat:
Det finns fler sådana lätt anakronistiska kommentarer, vilket resulterar i en onödig verfremdungseffekt. Även språkligt vacklar det då och då på ett sätt som överraskar, för Victoria Larm kan skriva. Det finns en bra grundberättelse här, om ett familjeimperium som krackelerar när sönerna ska ta över, om gamla familjestrukturer och moderna maktspelare i trettiotalets Stockholm som inte drar sig för att ta till våld när tillfälle gives.

Men spänningsromanen kräver ett visst tempo, och där har ”Den nionde kretsen” större problem. Det finns något mekaniskt redovisande i våldsskildringar och de scener som är tänkta att vara spännande, så att de snarare blir ointressanta transportsträckor än skrämmande farliga.
Senast redigerad av moderatkenneth 2022-04-12 kl. 01:23.
Citera
2022-04-12, 19:28
Moderator
evilhoneys avatar
Kändisskvaller --> Litteratur
/Moderator
Citera
2022-04-13, 22:11
Medlem
Idumeas avatar
Jag är osäker på vad du vill diskutera?

Tycker inte att recensionen var ovanligt hård, hon upprepar ofta att författaren är bra på att skriva. De historiska detaljerna verkar inte vara helt fruktansvärda:
Citat:
"Det är en utmaning att skriva historiska romaner och förankra dem i sin tidsperiod, och här är det aningen förvillande trots de omfattande miljöbeskrivningarna: var finns trettiotalsmiljön? Intrycket är betydligt äldre. Vilket i viss mån är helt rimligt, eftersom allt gammalt inte spårlöst försvinner när en ny tid tar vid."

Det hon beskriver i citatet du valde ut i början är bara vad folk i fanfic-kretsar skulle kalla för en helt vanlig Mary Sue. Lite töntigt att skriva en sån huvudkaraktär, men deckare brukar väl vara lite töntiga?
Citera
2022-04-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Jag är osäker på vad du vill diskutera?

Tycker inte att recensionen var ovanligt hård, hon upprepar ofta att författaren är bra på att skriva. De historiska detaljerna verkar inte vara helt fruktansvärda:

Det hon beskriver i citatet du valde ut i början är bara vad folk i fanfic-kretsar skulle kalla för en helt vanlig Mary Sue. Lite töntigt att skriva en sån huvudkaraktär, men deckare brukar väl vara lite töntiga?

Om man följer hur Lotta Olsson vanligtvis skriver så ser man en oerhört bitsk ton i just denna recension.

Jag har nu läst boken och måste ge Lotta O rätt, det är tyvärr inte mycket bevänt med varken gestaltning eller karaktärer.

Nu återstår att diskutera hennes 20 år äldre fästman C Sturmark, inte helt okänd för de flesta, och den otaliga mängden kända personligheter som befann sig på lanseringen av Nionde Kretsen. hur många tror att hon lyckades bli antagen helt på egen hand när Lagercrantz hade fingret med i spelet samt att hon är i lag med en miljonär med känningar inom förlags branschen?
Citera
2022-04-13, 23:27
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Om man följer hur Lotta Olsson vanligtvis skriver så ser man en oerhört bitsk ton i just denna recension.

Jag har nu läst boken och måste ge Lotta O rätt, det är tyvärr inte mycket bevänt med varken gestaltning eller karaktärer.

Nu återstår att diskutera hennes 20 år äldre fästman C Sturmark, inte helt okänd för de flesta, och den otaliga mängden kända personligheter som befann sig på lanseringen av Nionde Kretsen. hur många tror att hon lyckades bli antagen helt på egen hand när Lagercrantz hade fingret med i spelet samt att hon är i lag med en miljonär med känningar inom förlags branschen?

Hm, ja så kanske det är. Jag brukar inte läsa hennes texter.

Självklart är det lättare att bli publicerad när man har riktigt goda kontakter i kulturvärlden än om man inte har det? Det är tråkigt att tänka på, inte minst med tanke på vilken tråkig och dum liten ankdamm till kulturvärld det leder till. Men vad ska man göra åt det liksom?

För att svara på din fråga, hon hade säkert kunnat bli publicerad utan kontakter. 1793 har nog gjort förlagen intresserade av historiska spänningsromaner och jag tror att hon sticker ut bland alla andra kriminalmanus som skickas in. Kul för förlaget att ha en ung, snygg författarinna som inte verkar vara mediaskygg. Camilla Läckberg, bara lite mindre svennig.
Citera
2022-04-13, 23:55
Medlem
Citat:
Hm, ja så kanske det är. Jag brukar inte läsa hennes texter.

Självklart är det lättare att bli publicerad när man har riktigt goda kontakter i kulturvärlden än om man inte har det? Det är tråkigt att tänka på, inte minst med tanke på vilken tråkig och dum liten ankdamm till kulturvärld det leder till. Men vad ska man göra åt det liksom?

För att svara på din fråga, hon hade säkert kunnat bli publicerad utan kontakter. 1793 har nog gjort förlagen intresserade av historiska spänningsromaner och jag tror att hon sticker ut bland alla andra kriminalmanus som skickas in. Kul för förlaget att ha en ung, snygg författarinna som inte verkar vara mediaskygg. Camilla Läckberg, bara lite mindre svennig.

Det ligger något i det, att Natt och Dag öppnat dörren för fler. Har läst hans trilogi och kvalitetsmässigt är det här en dåligt karikerad kopia. Tyvärr, för jag hade hoppats på att denna unga kvinna skulle "ta över staffett pinnen"!

Läste med intresse en intervju i Smålands-Posten (https://www.smp.se/kultur/nu-debuterar-victoria-larm-fran-rottne-med-en-spanningsroman-i-1930-talsmiljo-7deaf787/) med författarinnan och vissa citat fick mig ännu mer nyfiken:

Citat:
– Innan kontraktet gick jag upp halv sex varje morgon, sprang i Hagaparken medan jag lyssnade på Youtubeföreläsningar om hur man blir bästa manusförfattaren. Det var en väldigt bra skola. På eftermiddagarna hade jag stylingjobb, sedan var jag på gymmet och därefter skrev jag till halv elva på kvällen. Jag hade en besatthet av att klara något som ingen annan försöker klara. Det blir väldigt ensamt, säger Victoria.

Hon uppger också att hon är stylist åt kända ansikten som Nohmi Rapace och Alicia Vikander när hon inte skriver och att karriären gått som på räls. Det kan förklara de många kända ansiktena på utgivningsfesten.
Citera
2022-04-14, 00:08
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Det ligger något i det, att Natt och Dag öppnat dörren för fler. Har läst hans trilogi och kvalitetsmässigt är det här en dåligt karikerad kopia. Tyvärr, för jag hade hoppats på att denna unga kvinna skulle "ta över staffett pinnen"!

Läste med intresse en intervju i Smålands-Posten (https://www.smp.se/kultur/nu-debuterar-victoria-larm-fran-rottne-med-en-spanningsroman-i-1930-talsmiljo-7deaf787/) med författarinnan och vissa citat fick mig ännu mer nyfiken:

Hon uppger också att hon är stylist åt kända ansikten som Nohmi Rapace och Alicia Vikander när hon inte skriver och att karriären gått som på räls. Det kan förklara de många kända ansiktena på utgivningsfesten.

Jag tycker att de flesta deckare inklusive Natt och Dag är rätt kassa, så jag är inte rätt person att diskutera det.

Vad duktig hon är! Fick lite JVVF-vibbar av pressbilderna, men hon verkar vara en lika hurtig projektledare och entreprenör som alla andra.
Och 38 tydligen? Tycker inte att man måste kalla någon för ung kvinna och tjej när den nästan är medelålders.
Citera
2022-04-14, 00:13
Medlem
Citat:
Jag tycker att de flesta deckare inklusive Natt och Dag är rätt kassa, så jag är inte rätt person att diskutera det.

Vad duktig hon är! Fick lite JVVF-vibbar av pressbilderna, men hon verkar vara en lika hurtig projektledare och entreprenör som alla andra.
Och 38 tydligen? Tycker inte att man måste kalla någon för ung kvinna och tjej när den nästan är medelålders.

Vad innebär JVVF?

I jämförelse med mig är Frk Larm en ungdom! Men du har rätt, 38 får väl anses som "mogen ålder".

Min dotter som är duktig på sociala media hittade fler press bilder hos denna fotograf: https://www.instagram.com/kajsa.charlotta.studios/
Citera
2022-04-14, 00:50
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Vad innebär JVVF?

I jämförelse med mig är Frk Larm en ungdom! Men du har rätt, 38 får väl anses som "mogen ålder".

Min dotter som är duktig på sociala media hittade fler press bilder hos denna fotograf: https://www.instagram.com/kajsa.charlotta.studios/

"Jag vill vara farlig", subkulturen för personer som gillar exempelvis de Sade eller att heila ironiskt.

Min paranoia får mig att känna att tråden bara har startats för att det vore kul för Larm att ha en saftig skvallertråd om sin relation med en "äldre rik kulturman", så jag kommer inte ägna mig åt mer spekulation förrän jag får skicka en faktura till Norstedts.
Citera
2022-04-14, 15:42
Medlem
Citat:
"Jag vill vara farlig", subkulturen för personer som gillar exempelvis de Sade eller att heila ironiskt.

Min paranoia får mig att känna att tråden bara har startats för att det vore kul för Larm att ha en saftig skvallertråd om sin relation med en "äldre rik kulturman", så jag kommer inte ägna mig åt mer spekulation förrän jag får skicka en faktura till Norstedts.

Jag kan försäkra att det inte är därför tråden har startats. Efter en del efterforskningar är jag ganska säker på att hon är en lögnerska som ljuger om sin bakgrund och därför vill jag se om folk från hennes förflutna kan dyka upp för att bekräfta detta. Vi kan ha en svensk Inventing Anna på halsen. Men vi börjar såhär.
Senast redigerad av moderatkenneth 2022-04-14 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in