Citat:
Ursprungligen postat av
moderatkenneth
Om man följer hur Lotta Olsson vanligtvis skriver så ser man en oerhört bitsk ton i just denna recension.
Jag har nu läst boken och måste ge Lotta O rätt, det är tyvärr inte mycket bevänt med varken gestaltning eller karaktärer.
Nu återstår att diskutera hennes 20 år äldre fästman C Sturmark, inte helt okänd för de flesta, och den otaliga mängden kända personligheter som befann sig på lanseringen av Nionde Kretsen. hur många tror att hon lyckades bli antagen helt på egen hand när Lagercrantz hade fingret med i spelet samt att hon är i lag med en miljonär med känningar inom förlags branschen?
Hm, ja så kanske det är. Jag brukar inte läsa hennes texter.
Självklart är det lättare att bli publicerad när man har riktigt goda kontakter i kulturvärlden än om man inte har det? Det är tråkigt att tänka på, inte minst med tanke på vilken tråkig och dum liten ankdamm till kulturvärld det leder till. Men vad ska man göra åt det liksom?
För att svara på din fråga, hon hade säkert kunnat bli publicerad utan kontakter. 1793 har nog gjort förlagen intresserade av historiska spänningsromaner och jag tror att hon sticker ut bland alla andra kriminalmanus som skickas in. Kul för förlaget att ha en ung, snygg författarinna som inte verkar vara mediaskygg. Camilla Läckberg, bara lite mindre svennig.