Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Stark vilja vet jag inte. Det låter som att påtvinga andra sin vilja och det ärinye fullkomlig makt.
Kanske kan du kalla livet för Guds "princip"? Ett evigt fullkomligt liv finns pga Guds fullkomliga vilja.
Jag begriper fortfarande inte riktigt distinktionen mellan en oöverträffbar vilja och en vilja som ytterst bestämmer villkoren för allt annat. Om hela den fysiska världen står och faller med Guds vilja och ingen annan vilja kan överträffa den, vilket självständigt utrymme återstår då för oss?
Vi kan möjligen vilja något annat än Gud, men bara inom de villkor och möjligheter som Guds vilja tillåter. På vilket meningsfullt sätt är vår vilja då vår egen, snarare än ett begränsat handlingsutrymme inuti Guds vilja?
Jag har också svårt att se hur vi ska kunna förhålla oss till konceptet. Om Guds vilja är obeskrivlig, oöverträffbar och inte följer några principer, vilka slutsatser kan vi egentligen dra om den utöver att allt som sker ytterst tillåts eller upprätthålls av Gud?
Jag ser dessutom inte hur oöverträffbar vilja eller obeskrivlig makt i sig skulle vara ett tecken på komplexitet eller intelligens. Makt beskriver endast vad något kan åstadkomma. För att tala om intelligens behövs väl åtminstone någon form av urskiljning, förståelse eller avsikt. Men om Guds vilja inte följer några principer och inte kan beskrivas, hur avgör vi att universums ordning är ett uttryck för intelligens snarare än bara ett resultat av makt?