2026-09-02, 08:52
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Jag har länge tänkt på det ty för en herra massa år sedan hade grannen bostadsvisning och kvinnan som sålde bostaden var polis har jag för mig. I samma kvarter bodde hans bror (kanske var det kusin vet inte exakt) samtidigt som det var bostdasvisning såg jag han promenerar iväg till kvinnans bostad. Jag blev nyfiken så jag gick till bostadsvisningen och väl där i andra vången så såg jag han stå och ha koll vem såg kom och vad de gjorde i ovanvåningen.
Jag vet inte om kvinnan hade gömt tjänstevapen/AK47 eller vad det var.
Men det som slog mig var att hur vanligt är det att saker saknas eller någon snor en sak under en bostadsvisning?

Ps. frågade en mäklare om man fick vara (ponera att jag ska sälja bostad) med under en bostadsvisningen men då höjde han varningens finger och sa att de som ska köpa huset kan bli misstänksamma och ana oråd. Så mäklare rekommenderade inte det trots att det var OK för hans del.
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-02 kl. 08:54.
Citera
2026-09-02, 09:11
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Jag har länge tänkt på det ty för en herra massa år sedan hade grannen bostadsvisning och kvinnan som sålde bostaden var polis har jag för mig. I samma kvarter bodde hans bror (kanske var det kusin vet inte exakt) samtidigt som det var bostdasvisning såg jag han promenerar iväg till kvinnans bostad. Jag blev nyfiken så jag gick till bostadsvisningen och väl där i andra vången så såg jag han stå och ha koll vem såg kom och vad de gjorde i ovanvåningen.
Men det som slog mig var att hur vanligt är det att saker saknas eller någon snor en sak under en bostadsvisning?

Ps. frågade en mäklare om man fick vara (ponera att jag ska sälja bostad) med under en bostadsvisningen men då höjde han varningens finger och sa att de som ska köpa huset kan bli misstänksamma och ana oråd. Så mäklare rekommenderade inte det trots att det var OK för hans del.
Idag släpps väl ingen oanmäld in på en visning.
Tror att du rent av får visa legitimation innan du kliver in i bostaden om inte mäklaren känner dig sedan tidigare.
Det är dock svårare att veta om någon är verklig spekulant eller om man är där för att kartlägga inför ett kommande inbrottsförsök.
Citera
2026-09-02, 09:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Rent krasst så kan du väl gå med på visningen som en av intressenterna och bara njuta av det vackra huset och gärna berätta det lite högt för de andra ifall någon skulle missat vissa saker som man inte ser med blotta ögat direkt.
Om det är en mindre ort så får man helt enkelt skicka dit någon person utifrån som kan köra det racet som då inte är känd i hela bygden.

Kanske en affäridé man skulle börja köra med. Hyra ut sig själv att gå på visningar och få folk mer intresserade av vissa saker och på det sättet få upp värdet på huset.

Då man oftast rensar bland sina tillhörigheter som står framme inför visningar så tror jag inte risken är så stor men en annan risk är väl i så fall att det går runt människor som kollar om det är värt att göra ett inbrott i huset innan familjen flyttar ut.
Citera
2026-09-02, 09:34
Medlem
Tror nog mäklarna inte vill ha med säljarna eftersom visningen handlar lika mycket om att ta in nya objekt som att sälja ditt. De som kommer på visning har oftast något som de funderar på att sälja.
Citera
2026-09-02, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Tror att du rent av får visa legitimation innan du kliver in i bostaden om inte mäklaren känner dig sedan tidigare.
Det är dock svårare att veta om någon är verklig spekulant eller om man är där för att kartlägga inför ett kommande inbrottsförsök.
Hur är det tänkt att mäklaren ska minnas och kunna dra nytta av att se ett körkort eller dylikt i fem sekunder? Kanske om mäklaren fotar det men det har jag svårt att se att de gör.

Känns som falsk trygghet eller potemkinkuliss om man så vill uttrycka saken.
Citera
2026-09-02, 11:44
Medlem
JoeDoughs avatar
Värt att beakta är att hemförsäkringen inte täcker stöld i bostad under visning.
Citera
2026-09-02, 12:11
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Hur är det tänkt att mäklaren ska minnas och kunna dra nytta av att se ett körkort eller dylikt i fem sekunder? Kanske om mäklaren fotar det men det har jag svårt att se att de gör.

Känns som falsk trygghet eller potemkinkuliss om man så vill uttrycka saken.
Därför att du måste föranmäla dig via mäklarfirman och de bockar av vid visningen att det är den/de som anmält sig som släpps in.
Citera
2026-09-02, 12:24
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Därför att du måste föranmäla dig via mäklarfirman och de bockar av vid visningen att det är den/de som anmält sig som släpps in.

Det stämmer man måste anmäla sig, såg det nu (för ca 20 år sedan var det inte så). Ponera nu att personen anmäler sig och kommer till visningen måste han/hon visa ID kort för att komma in?

Ps. fast fortfarande har vi inte blivit av med chansen att någon rötägg ska sno något i bostaden!
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-02 kl. 12:32.
Citera
2026-09-02, 12:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enavoss
Tror nog mäklarna inte vill ha med säljarna eftersom visningen handlar lika mycket om att ta in nya objekt som att sälja ditt. De som kommer på visning har oftast något som de funderar på att sälja.

Där är nog en känslomässig aspekt också. Som säljare kan det vara jobbigt att någon stövlar in i ditt hem och glor och kommenterar och tycker. Som köpare är man kanske heller inte fri att titta och tänka högt om säljaren står där och glor.

Aldrig hört talas om någon som fått något stulet men möjligen tänker man till lite också med vad man har framme. Vi fick vårt hem stylat och de skrev ner varenda pinal de lånat ut och räknade in dem när de tog tillbaka dem.
Citera
2026-09-02, 13:08
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Det händer nog tyvärr men vem som helst släpps inte in idag, mäklaren har alla namnen.
Citera
2026-09-02, 13:55
Medlem
Citat:

Om något försvinner vet du ju inte vem av dom som snott ändå? Såvida det inte finns kameror.
Citera
2026-09-02, 14:27
Medlem
Gubbens avatar
Förr var det ju drop-in på visningar (utom de lite dyrare objekten). Kunde ju vara 15 personer i en 3:a på en gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in