2026-09-02, 08:46
Medlem
Där jag bor åker kidsen runt med elsparkcykel som går långt mycket snabbare än de lagliga 20 km/h en elspark får gå i. Inte alls ovanligt att man ser 12-åringar glida runt i ca 40 km/h. Och hjälm? glöm det.

Jag bad AI betygsätta hur oansvarigt det är som förälder att köpa och låta sitt barn åka på en olaglig elspark, och den angav graden av oansvarighet till 8,5/10.

Ni som är föräldrar som känner er träffade, fattar ni inte hur jävla förstörda ni kommer vara om ert barn hamnar på intensiven? Eller om ert barn råkar köra ihjäl en annan person?

Ni som läser detta kommer nog tänka att jag som skriver trådstarten är en rättshaverist som går runt och stör mig på petitesser, men det handlar inte om det. Det handlar om att det är ett sånt jävla nonchalant fuck you i dont give a shit beteende som provocerar mig, inte från barnen utan från föräldrarna.

Några andra som håller med mig?
Senast redigerad av Twotrousersuits 2026-09-02 kl. 08:52.
Citera
2026-09-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twotrousersuits
Där jag bor åker kidsen runt med elsparkcykel som går långt mycket snabbare än de lagliga 20 km/h en elspark får gå i. Inte alls ovanligt att man ser 12-åringar glida runt i ca 40 km/h. Och hjälm? glöm det.

Jag bad AI betygsätta hur oansvarigt det är som förälder att köpa och låta sitt barn åka på en olaglig elspark, och den angav graden av oansvarighet till 8,5/10.

Ni som är föräldrar som känner er träffade, fattar ni inte hur jävla förstörda ni kommer vara om ert barn hamnar på intensiven? Eller om ert barn råkar köra ihjäl en annan person?

Ni som läser detta kommer nog tänka att jag som skriver trådstarten är en rättshaverist som går runt och stör mig på petitesser, men det handlar inte om det. Det handlar om att det är ett sånt jävla nonchalant fuck you i dont give a shit beteende som jag stör mig på, inte från barnen utan från föräldrarna.

Elsparkcyklar har ju blivit farligare än MC i statistiken. Så det ligger något i det. Extremt dumt utan hjälm och skydd dessutom. Dom går för fort, särskilt för barn.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elspark-ger-svarare-olyckor-an-mc-stor-skillnad

"
Citat:
Elsparkcyklar och olyckor
Antalet olyckor med elsparkcyklar ökade med 38 procent under 2025, jämfört med året innan.

Totalt omkom sju personer och 6 498 skadades.
Mellan 2016 och 2024 omkom 204 personer i Sverige i olyckor med elsparkcykel, elcykel och vanlig cykel.
Dödsolyckorna med elsparkcykel sticker ut på flera vis:

Cirka en fjärdedel av de förolyckade elcyklisterna och cyklisterna bar hjälm, medan ingen av elsparkcyklisterna som omkom hade hjälm.
De dödliga elsparkolyckorna var till stor del singelolyckor på helger, kvällar och nätter medan det med vanlig cykel och elcykel ofta handlade om krockar med motorfordon på vardagar.
44 procent av elsparkcyklisterna var påverkade av alkohol, jämfört med 27 procent av elcyklisterna och 13 procent av dem på vanlig cykel.
Medianåldern för de omkomna elsparkcyklisterna var 47,5 år medan den för både vanlig cykel och elcykel var omkring 71 år."

Elsparkcyklister som använde hjälm som skadades allvarligt var endast fem-sex procent,

"Förare yngre än 15 år måste bära hjälm"

Det är för lätt att använda dom.

Men tyvärr kommer inte hjälm rädda dom helt från allvarliga skador heller. Men de kan göra skillnad.
Senast redigerad av rawjudge 2026-09-02 kl. 08:58.
Citera
2026-09-02, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Elsparkcyklar har ju blivit farligare än MC i statistiken. Så det ligger något i det. Extremt dumt utan hjälm och skydd dessutom. Dom går för fort, särskilt för barn.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elspark-ger-svarare-olyckor-an-mc-stor-skillnad

"

"Förare yngre än 15 år måste bära hjälm"

Det är för lätt att använda dom.

Jag menar det. Kan dock tycka att det är okej med lagliga om man åtminstone har hjälm.
Citera
2026-09-02, 09:00
Medlem
Okej, grattis. Hur oansvarigt tycker du det är? Om jag hade velat veta vad en språkmodell tyckte i frågan hade jag konsulterat den.
Citera
2026-09-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Okej, grattis. Hur oansvarigt tycker du det är? Om jag hade velat veta vad en språkmodell tyckte i frågan hade jag konsulterat den.

Grattis till vad?
Citera
2026-09-02, 09:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man ser många gånger även vuxna med ett barn framför sig på elsparkcykeln, båda utan hjälm och aldrig saktare är toppfart. Den vuxna är både kvinnor och män så där är det ingen skillnad och oftast svenska personer.
Barnen är ofta i åldern 6-10 år och längden på dessa är då precis så att styrstången är tre centimeter från ansiktet när de står där och håller i sig i styret.

Att lägga till, kör ditt barn som är under 15 år elsparkcykel som går fortare än lagstadgade 20 km/h så kan även du som vårdnadshavare bli av med körkortet.
Citera
2026-09-02, 10:13
Medlem
Gorbis avatar
Jag har inte mycket till övers för dagens förbudssamhälle, men dessa elsparkcyklar kan bara jämföras med en traditionell moped.

Alltså bör man ha en åldersgräns på 15 år för att över huvud taget få framföra elsparkcykel.
Citera
2026-09-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man ser många gånger även vuxna med ett barn framför sig på elsparkcykeln, båda utan hjälm och aldrig saktare är toppfart. Den vuxna är både kvinnor och män så där är det ingen skillnad och oftast svenska personer.
Barnen är ofta i åldern 6-10 år och längden på dessa är då precis så att styrstången är tre centimeter från ansiktet när de står där och håller i sig i styret.

Ja man ser det hela tiden i närområdet här, exakt den scenen. Fullständigt vansinne, och det säger jag som hängiven elsparkanvändare.
Som med det mesta annat kring elsparkar verkar polisen tyvärr inte göra nåt åt det hela. De skulle troligen ha rätten att stoppa ekipaget, konfiskera elsparken och göra en orosanmälan till socialen. Nu är jag inte personligen särskilt pigg på att blanda in myndigheter i familjeaffärer i önödan, men nämnt beteende är lite väl riskfyllt. Något borde faktiskt göras.
Citera
2026-09-02, 10:51
Medlem
Ansiktet skyddas ju inte av en vanlig hjälm så det borde faktiskt vara krav på integralhjälm! Man flyger lätt med ansiktet rakt i backen om man vurpar med en elspark.
Citera
2026-09-02, 11:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Att lägga till, kör ditt barn som är under 15 år elsparkcykel som går fortare än lagstadgade 20 km/h så kan även du som vårdnadshavare bli av med körkortet.
Ja detta har nog många ingen koll på! Medhjälp till olovlig körning och tillåtande av olovlig körning kan kosta både pengar och körkort
Citera
2026-09-02, 11:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja man ser det hela tiden i närområdet här, exakt den scenen. Fullständigt vansinne, och det säger jag som hängiven elsparkanvändare.
Som med det mesta annat kring elsparkar verkar polisen tyvärr inte göra nåt åt det hela. De skulle troligen ha rätten att stoppa ekipaget, konfiskera elsparken och göra en orosanmälan till socialen. Nu är jag inte personligen särskilt pigg på att blanda in myndigheter i familjeaffärer i önödan, men nämnt beteende är lite väl riskfyllt. Något borde faktiskt göras.

Ja, man ser sen mer eller mindre aldrig ett barn cykla eller sitta bakpå en cykel utan hjälm men så fort samma ekipage står på en sparkcykel och farten mer eller mindre dubblas så är det helt ok att skita i allt vad säkerhet är.
Jag ser det inte bara då och då utan detta sker säkert iallafall någon gång i veckan och det är heller inte samma människor varje gång.

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja detta har nog många ingen koll på! Medhjälp till olovlig körning och tillåtande av olovlig körning kan kosta både pengar och körkort

Japp, kan bli jobbigt när Albin 10 år kör 25 km/h med sin elsparkcykel och ensamstående mamman blir av med körkortet och inte kommer kunna skjutsa sina små änglar till alla träningar och allt annats som behövs idag.
Kan komma som en jävla käftsmäll skulle jag säga.
Citera
2026-09-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twotrousersuits

Ni som läser detta kommer nog tänka att jag som skriver trådstarten är en rättshaverist som går runt och stör mig på petitesser, men det handlar inte om det. Det handlar om att det är ett sånt jävla nonchalant fuck you i dont give a shit beteende som provocerar mig, inte från barnen utan från föräldrarna.

Du har ju rätt i det du skriver och går det dåligt så kan det gå så förbannat dåligt vad gäller skada. Sedan är det en ekonomisk aspekt på det som många inte verkar känna till vad gäller försäkring, regler, ekonomisk ersättning osv vid olyckor.
Kan bli dyrt!

Scenario 2: Elsparkcykeln är snabbare eller tyngre (Krav på Trafikförsäkring)Sedan lagen skärptes måste elsparkcyklar ha en lagstadgad trafikförsäkring om de gör över 20 km/h, eller väger över 25 kg och gör över 14 km/h. Om ungdomen kör en privatägd sådan utan försäkring blir följderna allvarliga:Polisens straff: Att köra ett oförsäkrat, trafikförsäkringspliktigt fordon är olagligt. Det leder till böter för föraren (om denne är över 15 år). Föräldrar kan dessutom bli skyldiga till tillåtande av olovlig körning om fordonet i praktiken klassas som en moped.Skadestånd och regresskrav (Ekonomisk katastrof): Om ungdomen krockar med en bil eller skadar en medmänniska går Trafikförsäkringsföreningen (TFF) in och betalar ut ersättning till den drabbade. Därefter kräver TFF hela beloppet i retur (regress) från elsparkcykelns ägare (oftast föräldern). Handlar det om allvarliga personskador kan kraven landa på miljonbelopp.Hemförsäkringen vägrar: Familjens hemförsäkring eller ansvarsförsäkring gäller inte för fordon som enligt lag ska ha en egen trafikförsäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in