2026-09-02, 03:55
Medlem
Enligt Missing People:

DALARNA/LEKSAND:
Har någon sett 32-årige Anton?
Han är försvunnen sedan den 27 augusti 2026 då han senast sågs i Leksand.

Anton har rakat hår. Han är cirka 163 centimeter lång och väger cirka 65 kg.
Han var vid försvinnandet klädd i blå stickad fleecetröja, bruna fjällräven byxor och svarta låga vandringsskor. Han brukar också bära en kedja runt midjan med nycklar i.

https://www.missingpeople.se/efterlysningar/anton/
Citera
2026-09-02, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
... en kedja runt midjan med nycklar i.
Va?
Citera
2026-09-02, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Va?
Texten är kopierad från Missing Peoples signalement.

Jag tror det är någon sådan där "fjortis-grej" som var populärt på 90-talet bland pojkar som skulle "leka halvkriminella gangsters".

Jag minns dom väl. Deras idoler var gangster-rappare som glorifierade kriminalitet.
Dom var klädda i byxor som hängde ner till knävecken (så halva arslet var synligt när dom böjde sig framåt), mörka luvtröjor/hoodies med uppdragen luva och keps under luvan, och brukade driva omkring ute på stan sent om kvällarna och stöka högljutt.
Dom försökte använda en egen nyskapad "gangsterattityd" även i språket genom att mixa in ord som "vettu", "chilla" "brushan" "softa" osv i varannan mening, och att spotta var otroligt populärt, minst ett spott var femte steg och ju mer man spottade och svor desto tuffare ansågs man vara...
Dom hade även ofta långa kedjor till sina nycklar - vanligtvis var kedjan fastknäppt baktill i sidan på byxan, och nycklarna låg i fickan så hela kedjan skulle hänga utanför och synas. En del drog kedjan runt midjan. Andra höll den i handen och vevade runt med för att visa sig tuffa.

Nu vet jag inte om den försvunne tillhör kategorin som följer gammalt fjortis-mode eller har problem med minnet och behöver en "strategi" för att hålla koll på sina nycker eller något annat. Min bästa gissning är att det är en normal nyckelkedja.

Han är 32 år, bör således vara född omkring 1994 +/- lite marginal beroende när på året han fyller år.
Citera
2026-09-02, 06:37
Medlem
Citat:

Jag tror det är någon sådan där "fjortis-grej" som var populärt på 90-talet bland pojkar som skulle "leka halvkriminella gangsters".

Jag minns dom väl. Deras idoler var gangster-rappare som glorifierade kriminalitet.
Dom var klädda i byxor som hängde ner till knävecken (så halva arslet var synligt när dom böjde sig framåt), mörka luvtröjor/hoodies med uppdragen luva och keps under luvan, och brukade driva omkring ute på stan sent om kvällarna och stöka högljutt.
Dom försökte använda en egen nyskapad "gangsterattityd" även i språket genom att mixa in ord som "vettu", "chilla" "brushan" "softa" osv i varannan mening, och att spotta var otroligt populärt, minst ett spott var femte steg och ju mer man spottade och svor desto tuffare ansågs man vara...
Dom hade även ofta långa kedjor till sina nycklar - vanligtvis var kedjan fastknäppt baktill i sidan på byxan, och nycklarna låg i fickan så hela kedjan skulle hänga utanför och synas. En del drog kedjan runt midjan. Andra höll den i handen och vevade runt med för att visa sig tuffa.

Nu vet jag inte om den försvunne tillhör kategorin som följer gammalt fjortis-mode eller har problem med minnet och behöver en "strategi" för att hålla koll på sina nycker eller något annat. Min bästa gissning är att det är en normal nyckelkedja.

Han är 32 år, bör således vara född omkring 1994 +/- lite marginal beroende när på året han fyller år.

Aldrig någonsin sett någon dra kedjan runt midjan. Hängandes ur fickan visst, men runt midjan?

Hela signalementet: blå fleece, bruna fjällrävenbyxor, vandrarskor, kedja runt midjan med nycklar får det att låta som en autistisk person.
Citera
2026-09-02, 10:36
Moderator
pudelluss avatar
Leksand tillagt i rubriken.

/Mod
Citera
2026-09-04, 13:13
Medlem
Ensamvarg? Psykisk ohälsa?
Citera
2026-09-05, 00:07
Medlem
Citat:

Jisses.. Vilket ordbajsande, men du kom till sak, till slut.
Citera
2026-09-05, 08:11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"stickad fleecetröja"
Citera
2026-09-06, 10:23
Medlem
Dagens planerade sökinsats efter Anton är inställd. Han är återfunnen avliden.
Citera
2026-09-06, 13:26
Medlem
Kan det vara han som har hittats i vatten (sjö eller vattendrag)?
Står en blänkare om att man har funnit en människa i vatten, nära Leksand.
Citera
2026-09-06, 18:11
Medlem
Ja, det är garanterat Anton som hittats i Dalälven söder om Leksand. Missing People skulle ha sök idag söndag men det blev inställt och de skrev i morse på sin sida att Anton är hittad avliden. Inte en chans att 2 döda män hittas samtidigt och oberoende av varandra i lilla Leksand. Så det måste vara Anton som hittades i ett område i Häradsbygden som heter Dragsängarna, nära Insjön. Älven är rätt ström som bekant så han har nog flutit dit, från var han nu hamnat i vattnet. Oklart om det rör sig om självmord, olycka eller mord men statistiskt så bör det vara det första eller det andra. Oavsett är det ju tragiskt.

Nån som vet vem denne Anton är?
Citera
2026-09-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Ja, det är garanterat Anton som hittats i Dalälven söder om Leksand. Missing People skulle ha sök idag söndag men det blev inställt och de skrev i morse på sin sida att Anton är hittad avliden. Inte en chans att 2 döda män hittas samtidigt och oberoende av varandra i lilla Leksand. Så det måste vara Anton som hittades i ett område i Häradsbygden som heter Dragsängarna, nära Insjön. Älven är rätt ström som bekant så han har nog flutit dit, från var han nu hamnat i vattnet. Oklart om det rör sig om självmord, olycka eller mord men statistiskt så bör det vara det första eller det andra. Oavsett är det ju tragiskt.

Nån som vet vem denne Anton är?

Han hittades i Västanvik det ligger inte i Häradsbygden utan vägen mot Grytnäs - Siljansnäs.
Alltså inte älven, det är Siljan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in