2026-09-01, 19:13
Medlem
Tråknicks avatar
Kan nämna direkt att jag även märkt detta hos piloter, men i mindre utsträckning. Dock ser jag det nästan aldrig med manliga flygvärdinnor.

Personal som jobbar i flygplan och åker fram och tillbaka över vår planet bor nog antagligast nära den flygplatsen där de utgår ifrån. Sannolikt tar nog en stor del av dom kollektivtrafiken till hjälp när dom tar sig dit eftersom parkeringen för dom på jobbet sannolikt är väldigt kostsam.

Eftersom du i kollektivtrafiken nästan inte kan registrera någon annan yrkesgrupp (om de inte jobbar just då), så är flygpersonal den yrkesgrupp som sticker ut.

Bor du som jag, på ett ställe där många ur yrkesgruppen pendlar till jobbet i så frågar jag mig varför de inte byter om på jobbet?

Det självklara svaret är kanske att kläderna blir mindre skrynkliga, men, de borde ju också kunna förvara sina kläder skrynkelfritt på jobbet?

Nästa svar, och kanske det rimligaste är att dessa inte utgår från sin "hemmaflygplats" utan har sovit hemifrån, på ett hotell eller lägenhet som bolaget har tillgång till. Jag har sett fullfjädrade flygvärdinnor dykt upp från de märkligaste portar i min stad, så då måste flygbolagen i sådant fall sitta på en försvarlig mängd lägenheter eller motsvarande nätverk. Betänk väl att även dessa borde kunna förvara sin uniform på flygplatsen, även om det inte är deras "hemflygplats".

Eller, är det som jag vill få det till, att de är så medvetna om sexigheten i deras utstyrsel och uppiffning så att de väljer att "lajva" sin yrkesroll även när de är på väg till eller från jobbet?

Edit: för att förekomma kritik så är jag väldigt medveten om att jag inte har en aning om hur många flygvärdinnor som använder sina privata kläder på väg till jobbet.
Senast redigerad av Tråknick 2026-09-01 kl. 19:17.
Citera
2026-09-01, 19:15
Medlem
De gillar uppmärksamheten givetvis
Citera
2026-09-01, 19:16
Medlem
Tror på ett tredje: Det står i deras avtal att de ska resa tilll och från jobbet i uniform. Levande reklam för flygbolagen.
Citera
2026-09-01, 19:18
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror på ett tredje: Det står i deras avtal att de ska resa tilll och från jobbet i uniform. Levande reklam för flygbolagen.

På riktigt? Det är en lite galen men rimlig ide, men finns det inte fack mot sånt?
Citera
2026-09-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
På riktigt? Det är en lite galen men rimlig ide, men finns det inte fack mot sånt?
Skrev tror. Har ingen aning. Men kändes rimligt. Facket går ju med på att flygvärdinnorna ska gå i icke fotvänliga skor på jobbet så omöjligt är det inte.
Citera
2026-09-01, 19:26
Medlem
Norrbagg79s avatar
Räknar med dom har flera uniformer som måste tvättas hemma, mycket lättare att ta på sig uniformen än att bära den.
Dessutom finns kanske inte garderober på för personal på alla flygplatser.
Sen sparar man tid, man släpper klä på sig två gånger om morgonen
Citera
2026-09-01, 19:31
Medlem
Mechilas avatar
Jag tänker att flygvärdinna nog inte är ett 9-5 jobb. Det är ju inte så att man börjar klockan 8 med att flyga till Kabul för att vara tillbaka lite senare på eftermiddagen. Rimligtvis blir det en del hotellövernattningar. Tror inte heller att det finns några omklädningsrum av värde ute på världens flygplatser och även om det skulle göra det tror jag ingen ser det som smart att lämna sina civila kläder i New York innan flygningen till Europa.

Verkar meckigt att byta om på planet.
Citera
2026-09-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Citat:
Jag tycker det låter orimligt.

Tror mer på att de helt enkelt att de vill ha uppmärksamhet.
Citera
2026-09-01, 19:33
Medlem
Citat:
Kan nämna direkt att jag även märkt detta hos piloter, men i mindre utsträckning. Dock ser jag det nästan aldrig med manliga flygvärdinnor.

Personal som jobbar i flygplan och åker fram och tillbaka över vår planet bor nog antagligast nära den flygplatsen där de utgår ifrån. Sannolikt tar nog en stor del av dom kollektivtrafiken till hjälp när dom tar sig dit eftersom parkeringen för dom på jobbet sannolikt är väldigt kostsam.

Eftersom du i kollektivtrafiken nästan inte kan registrera någon annan yrkesgrupp (om de inte jobbar just då), så är flygpersonal den yrkesgrupp som sticker ut.

Bor du som jag, på ett ställe där många ur yrkesgruppen pendlar till jobbet i så frågar jag mig varför de inte byter om på jobbet?

Det självklara svaret är kanske att kläderna blir mindre skrynkliga, men, de borde ju också kunna förvara sina kläder skrynkelfritt på jobbet?

Nästa svar, och kanske det rimligaste är att dessa inte utgår från sin "hemmaflygplats" utan har sovit hemifrån, på ett hotell eller lägenhet som bolaget har tillgång till. Jag har sett fullfjädrade flygvärdinnor dykt upp från de märkligaste portar i min stad, så då måste flygbolagen i sådant fall sitta på en försvarlig mängd lägenheter eller motsvarande nätverk. Betänk väl att även dessa borde kunna förvara sin uniform på flygplatsen, även om det inte är deras "hemflygplats".

Eller, är det som jag vill få det till, att de är så medvetna om sexigheten i deras utstyrsel och uppiffning så att de väljer att "lajva" sin yrkesroll även när de är på väg till eller från jobbet?

Edit: för att förekomma kritik så är jag väldigt medveten om att jag inte har en aning om hur många flygvärdinnor som använder sina privata kläder på väg till jobbet.

Du verkar ta för givet att flygplatsen är deras "arbetsplats", och att det av den anledningen skulle finnas omklädningsrum för dem där.

Citat:

Säker på att det skulle vara någonting som facket skulle ha stenhårda åsikter emot? Om det nu är en del av jobbet så kanske det är så att de får betalt för det?

Skulle du ha något emot att få betalt från det du steg ut ur din ytterdörr tills du steg in i ditt hem igen? Även om det skulle krävas att du bar uniform?
Citera
2026-09-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Den som fått minst blir den som suger av piloten och hans assistent när autopiloten har satts igång.

Piloten och hans assistent? Både kapten och styrman är piloter men kaptenen har huvudansvaret.
Citera
2026-09-01, 19:39
Medlem
Var ska de förvara sina civila kläder efter de bytt om?
Dessutom skulle ju ombytet vara utanför arbetstid, när arbetstiden börjar ska de väl bara ombytta och klara att jobba men andra ord sparar de ju tid på.morgonen om de direkt klär sig i arbetskläderna.
Citera
2026-09-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var ska de förvara sina civila kläder efter de bytt om?
Dessutom skulle ju ombytet vara utanför arbetstid, när arbetstiden börjar ska de väl bara ombytta och klara att jobba men andra ord sparar de ju tid på.morgonen om de direkt klär sig i arbetskläderna.
De brukar väl dra rullväskor efter sig?

Är det någon som vet förresten om personalens väskor förvaras ihop med övriga passagerares i lastutrymmet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in