2026-09-02, 23:02
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Anställningar lottas sällan ut bland de som söker en tjänst, och de finns sökande som inte ens skulle lyckas om denne är den ende som söker tjänsten.
Om det bara vara 1 som sökte tjänsten och inte fick jobbet blev väl det tänkta jobbet inte utfört. Får väl utgå ifrån att det inte var några viktigare arbetsuppgifter som skulle utföras om det gick bra även om de inte utfördes.

Under 1960 talet då ibland arbetslösheten bara var 2 -3 % var arbetsgivarna mindre kräsna. Man ansågs kunna arbeta som städare även om man inte hade tagit studenten.
Citera
2026-09-02, 23:08
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det är ju dock den socialdemokratiska ordföranden för kommunstyrelsen som pekas ut, inte moderaterna eller statsministern. Skulle någon göra valaffisch av innehållet är det väl snarare moderaterna?

Är det då sossarnas fel att Fredrik inte får jobb? Det tror inte jag, men jag vet ju inte det eftersom ingenting framgår i det skitreportage du tycker är ok.
Citera
2026-09-02, 23:12
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om det bara vara 1 som sökte tjänsten och inte fick jobbet blev väl det tänkta jobbet inte utfört. Får väl utgå ifrån att det inte var några viktigare arbetsuppgifter som skulle utföras om det gick bra även om de inte utfördes.

Under 1960 talet då ibland arbetslösheten bara var 2 -3 % var arbetsgivarna mindre kräsna. Man ansågs kunna arbeta som städare även om man inte hade tagit studenten.

Arbetslösheten var fortfarande 2-3 procent, inte alla får jobb. Någonsin.
Citera
2026-09-02, 23:16
Avslutad
Citat:
Är det då sossarnas fel att Fredrik inte får jobb? Det tror inte jag, men jag vet ju inte det eftersom ingenting framgår i det skitreportage du tycker är ok.
Jag tycker att repotagets längd är proportionellt till nyhetsvärdet. Det är ett kort inslag om en lokal angelägenhet. Sådana produceras och sänds ut i oräkneliga antal varje dag. Sen finns andra, mer fördjupande repotage för frågor där allmänintresset är större.
Citera
2026-09-02, 23:43
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Arbetslösheten var fortfarande 2-3 procent, inte alla får jobb. Någonsin.
Om du menar arbetslösheten på 1960 talet så fick de flesta nog jobb även om de var arbetslösa ett tag efter att de hade slutat skolan. Men 2-3 % arbetslösa var ju bättre än de cirka 9 % som det verkar vara nu.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/utbud-av-arbetskraft/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-20261---tema2/
Citera
2026-09-19, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
90 minuter är verkligen inte pendlingsavstånd. Och antagligen får man inte jobb på centralstationen, utan ska ta sig därifrån också.

Ser absolut som helst inga problem med att pendla 90minuter. Och ska vi titta på arbetsförnedringens kriterier i jobbsökande så är 90min enkel väg ett krav att söka ett antal jobb i månaden nu.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in