2026-09-02, 13:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Nu blir det lite OT men jag anser att svensk rap inte borde existera, det låter så jävla illa.

Ja, idag.

Bara lyssna på P3 Mingata. Helvete vilka talanglösa idioter
Citera
2026-09-02, 16:57
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag har inte så stor koll på svensk rap eller hiphop-"scenen" på 80-talet men både LL Cool J och Public Enemy spelade på Ritz i Stockholm 1987 vilket pekar på att rap/hiphop vid den tiden var väletablerat. RUN DMC kom hit året efter.
Jag var på den spelningen. Inte direkt den musiken jag normalt lyssnade på, men jag gick på de flesta konserterna på Ritz vid den tiden.

TS borde kolla in boken Electric Boogie om hiphopens framväxt i Sverige under mitten av åttiotalet. Skriven av någon som själv var med.
Citera
2026-09-02, 17:46
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Mitten på -80 talet under MTV storhetstid kom Neneh Cherry's Buffalo stance
samtidigt som break dance började bli stort.

Grandmaster Flash, Run DMC, Public Enemy, MC Hammer, Vanilla ice
alla stora i mitten på 80 talet

Neneh cherry s låt kom ut 89, Mc Hammer och Vanilla ice kom på 90 talet
Citera
2026-09-02, 17:49
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
80-tals musiken är unik på det sättet att ungdomar idag inte tycker den är gammalt skräp som tidigare generationer tyckt om musik som var äldre än dom själv var.
Dock var det inga i typ övre medelåldern som gillade eller accepterade 80-tals hiphopen. Innan kabel-tv kom där mot slutet av 80-talet var det ingen som lyssnade på hiphop. För det spelades inte i radio.
Knappt ens populärmusik spelades. Om den gjorde det avbröt dom i mitten. Undantaget var dom få program där nya låtar rangordnades. Fast det var ju bara från svenska artister och ingen hiphop.

Parabol blev stort från mitten av 80 talet och där fanns det MTV och annat man kunde titta på, Sveriges radio hade flertalet program som spelade popmusik och rock etc också
Citera
2026-09-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Parabol blev stort från mitten av 80 talet och där fanns det MTV och annat man kunde titta på, Sveriges radio hade flertalet program som spelade popmusik och rock etc också
Du minns fel. På mitten av 1980-talet var parabolantennerna gigantiska runt två meter i diameter. Det var inget vanligt inslag i ett svenskt villaområde eller på balkongen i förorten.
Det var först senare runt 1990 dom små kom. Runt 1995 började dom komma ner rejält i pris och blev ett vanligt inslag.
Citera
2026-09-06, 10:49
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Du minns fel. På mitten av 1980-talet var parabolantennerna gigantiska runt två meter i diameter. Det var inget vanligt inslag i ett svenskt villaområde eller på balkongen i förorten.
Det var först senare runt 1990 dom små kom. Runt 1995 började dom komma ner rejält i pris och blev ett vanligt inslag.

Tänker nog på kabel tv kanske som blev stort då
Citera
2026-09-06, 16:11
Medlem
Ett av bostads-områdena i närheten av där jag växte upp var de första som hade en STOR
gemensam parabol-antenn, som förmedlade bl a MTV, TV3, Sky Channel, Super Channel, Eurosport och
Franska TV5 till över 50 kedjehus.

Detta daterar jag till 1987-88; TV3 hade precis premiärvisats från sin bas i London, och blev en
pionjär-kanal för svenskarna med långfilmer, nöjes-TV i stort format med exotisk reklamfilm däremellan.

Nyårsafton 1987 var TV3:s stora avstamp; därefter följde senare en annan "svensk" kanal döpt
till "Nordic Channel" 1989, men fick senare namnen TV5, TV5 Nordic och Femman innan
den slutgiltigt namngavs Kanal 5 1996.

Med -90 och 00-talets kabel-TV som sen följde kunde man med en dekoder (digital-box) ful-tanka
filmkanaler och "dyr" sport-TV; de som var flinka med dator kunde låsa upp dessa program-kort
- plastkort med chip, likt ett bankomatkort - och VIPS! hade man leverantörens ( t ex ComHem) hela utbud...

Det var en charmig tid, TV-teknikens utveckling på 80-, 90- , och 00-talet.
Citera
2026-09-06, 23:16
Medlem
Jag hade Stjärntvnätet 1987 då fanns det följande paket:
Gratis fanns TV1 och kanal 2, samt en finsk kanal
Basutbudet: Superchanner, Sky, Franska TV5, CNN, Discovery, BBC World.
Filnet (Krävde att man hade Basutbudet).
Något paket med resekanaler som jag inte kommer ihåg.

Det fanns ingen dekoder. Ett stativ i källaren fanns med olika kopplingsanordningar för att ställa in vad varje lägenhet skulle ha. Det gick att bryta sig in och koppa om så man enkelt kunde ha alla kanaler.

Sen när TV1000 kom och man ville ha det också fick man sätta in ett filter mellan tv och uttaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in