2026-09-01, 07:03
Medlem
pextas avatar
Om man lyssnar på Markus Allard så inser man snabbt att för det mesta är arg. Han skäller om saker som på ytan låter bra för det otränade örat. Hans illska tilltalar många unga frustrerade män (är själv man). Det är samma retorik som Trump gick till val på (att rensa i träsket). Han saknar respekt för sina motståndare eftersom man märker att han anser att dom är en del av en politisk elit som är ansvariga för det förfall han upplever. Personligen tror jag att han håller tillbaka och censurerar sig själv. Det märks att han drivs av ett förakt.

Den enda politikerna som jag kan se jämförelse med är konstnären från Österike. En person med liten svart mustasch som drev politik med agression och ilska. Att vilja ränsa bort dom som "förstört" landet och hitta skylldiga till det förfall som han upplevde. Man märker också då liksom nu hur tilltalande det är.

När SD kom in i politiken så försökte många politiker undivka att debattera SD och ville inte acceptera dom. Det va en dålig strategi. Med Markus Allard är det extremt viktigt att man möter honom med respekt och fakta även om han inte kommer möta dom med respekt och fakta. Få honom att framstå som bara arg och känslodriven. Om man gör narr av honom eller försöker ignorera honom så kommer hans följare att bara bli fler.

Jag skulle lätt kunna säga att han är den farligaste politikern vi haft på länge eftersom han sticker ut och han är driven av hat och avsmak av sina motståndare. Det är också otäckt att han tilltalar så många och det är här historien visar att i vissa lägen i ett samhälle så går det bra för såna politker.

Trump är en sån politiker, Konstnären från Österike en annan. Jag tror många unga män som är frustrerade saknar en bestämd, målmedveten tydlig ledare. Problemet är bara när en sådan ledare är driven av krafter som är av ilska och förakt.
Citera
2026-09-01, 07:38
Medlem
triptykens avatar
Håller inte med. Allard har formats av sin bakgrund och det han gör är basically en sorts "vanligt folk" vänster från 2004 kombinerat med hans fabläss för ett revolutionärt populistiskt avant garde. Han är inte lika naiv som han var när det först begav sig i Mali, men han har snickrat ihop sin egna lilla eko-kammare med löstryckta detaljer från leninismen och jakobinerna och på det litet Roger Stone.
Att V var ollon som sparkade ut honom (och alla som nån, nånstans sa inte var "stadsmannamässiga nog") det är generande för V. Att Allard sen existerat för att one-up'a V... ja det känns inte som ett hälsosamt sätt att ta sig vidare.

Det är skitsamma VAD man säger, bara att det låter allvarligt, passionerat och coolt. Det är allt han har.

Han har ingen politik, inga planer på att genomföra nån politik. Målet är ju inte att säga saker som kan kritiseras för att dom är totalt opraktiska, utan för att "dom låter taskigt" och liknande. Det är nåt han kan försvara sig mot. Sekunden han ska driva igenom nåt större än lokaltrafiks-priser så kollapsar det hela. Och blir han minsta retad, eller nån inte tar han på allvar krashar karln ihop som en JAS på 90-talet.

Målet är en populistisk rörelse och om man han ny lyckas få tillräckligt med röster lokalt för att pengarna ska rinna till - ja frågan är vad målet är sen?
Citera
2026-09-01, 09:17
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är vi tillbaka till att alla som vill utvisa kriminella och parasiterande individer är nazister?

Häromdagen blev en svensk pappa mördad när han försvarade sin dotter mot sexuella övergrepp. Förövarna har invandrarbakgrund. Är det nazistiskt att vilja sparka ut dom från Sverige?

Istället för att jämföra med 30-talets Tyskland borde man se hur Libanon gick under genom suicide by emapthy.

Våra politiker har skapat en situation där vi snart löper samma öde som indianerna. Vi betalar dessutom för att det ska hända.

Nejdu att försöka få alla som protesterar till nazister är att redan från början visa att man inte alls har koll på situationen utan utövar intränade floskler utan substans.

Inget har ju heller fungerat då både sossarna och moderaterna hoppat i säng med MP vars enda fråga tycks vara att förstöra för svensken och huvudfrågan handlar om att göra Sverige till ett kalifat.
Citera
2026-09-01, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Om man lyssnar på Markus Allard så inser man snabbt att för det mesta är arg. Han skäller om saker som på ytan låter bra för det otränade örat. Hans illska tilltalar många unga frustrerade män (är själv man). Det är samma retorik som Trump gick till val på (att rensa i träsket). Han saknar respekt för sina motståndare eftersom man märker att han anser att dom är en del av en politisk elit som är ansvariga för det förfall han upplever. Personligen tror jag att han håller tillbaka och censurerar sig själv. Det märks att han drivs av ett förakt.

Den enda politikerna som jag kan se jämförelse med är konstnären från Österike. En person med liten svart mustasch som drev politik med agression och ilska. Att vilja ränsa bort dom som "förstört" landet och hitta skylldiga till det förfall som han upplevde. Man märker också då liksom nu hur tilltalande det är.

När SD kom in i politiken så försökte många politiker undivka att debattera SD och ville inte acceptera dom. Det va en dålig strategi. Med Markus Allard är det extremt viktigt att man möter honom med respekt och fakta även om han inte kommer möta dom med respekt och fakta. Få honom att framstå som bara arg och känslodriven. Om man gör narr av honom eller försöker ignorera honom så kommer hans följare att bara bli fler.

Jag skulle lätt kunna säga att han är den farligaste politikern vi haft på länge eftersom han sticker ut och han är driven av hat och avsmak av sina motståndare. Det är också otäckt att han tilltalar så många och det är här historien visar att i vissa lägen i ett samhälle så går det bra för såna politker.

Trump är en sån politiker, Konstnären från Österike en annan. Jag tror många unga män som är frustrerade saknar en bestämd, målmedveten tydlig ledare. Problemet är bara när en sådan ledare är driven av krafter som är av ilska och förakt.

Allard är väl samma ensamvarg som kännetecknas av flera framgångsrika extrema högerledare? Misslyckade personer som är bra på att snacka och de riktar in sig på andra misslyckade och ensamma individer. Han har ju driv. Det är inget kul jobb att snacka till IQ fiskmås hela dagarna men han har insett att det finns pengar och makt att tjäna på dessa individer.
Citera
2026-09-01, 14:19
Avslutad
Markus Allard har aldrig haft ett riktigt jobb. Han är en nepobaby som växte upp på ett gods. Son till en övertandläkare.
Citera
2026-09-01, 15:21
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är vi tillbaka till att alla som vill utvisa kriminella och parasiterande individer är nazister?

Häromdagen blev en svensk pappa mördad när han försvarade sin dotter mot sexuella övergrepp. Förövarna har invandrarbakgrund. Är det nazistiskt att vilja sparka ut dom från Sverige?

Istället för att jämföra med 30-talets Tyskland borde man se hur Libanon gick under genom suicide by emapthy.

Våra politiker har skapat en situation där vi snart löper samma öde som indianerna. Vi betalar dessutom för att det ska hända.

Nejdu att försöka få alla som protesterar till nazister är att redan från början visa att man inte alls har koll på situationen utan utövar intränade floskler utan substans.

Inget har ju heller fungerat då både sossarna och moderaterna hoppat i säng med MP vars enda fråga tycks vara att förstöra för svensken och huvudfrågan handlar om att göra Sverige till ett kalifat.

Absolut inte nazist, jag kallar inte folk för nazister. Jag menade liknelsen att va driven av har o förakt. Jag håller säkert med i några sakfrågor men det jag menar på är hans sätt att beter sig.
Citera
2026-09-01, 15:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Absolut inte nazist, jag kallar inte folk för nazister. Jag menade liknelsen att va driven av har o förakt. Jag håller säkert med i några sakfrågor men det jag menar på är hans sätt att beter sig.
Tycker du ”vanliga” politiker är ärligare och lyssnar på Sveriges urinvånare?

Att Allard är arg handlar ju mer om att politiker inte är på folkets sida. Visst kanske ha. Behöver tona ned sig lite men det är befriande att se någon sätta ned foten för allt tokeri som föregår.
Citera
2026-09-01, 16:44
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tycker du ”vanliga” politiker är ärligare och lyssnar på Sveriges urinvånare?

Att Allard är arg handlar ju mer om att politiker inte är på folkets sida. Visst kanske ha. Behöver tona ned sig lite men det är befriande att se någon sätta ned foten för allt tokeri som föregår.

Dom flesta politiker lyssnar på folket, problemet är att dom måste lyssna på så många. Sen är dom omgivna av experter och analytiker. Det finns många saker som på ytan känns helt fel men om man gräver djupare så inser man varför det finns där och vilken effekt det har eller problem.

Tex Konst och Kultur som Markus Allard är väldigt arg över. Han jämför det kanske med sjuksköterskor som sliter så dom gråter och ligger i sina egna tårar på golvet helt utmattade samtidigt som en fet politiker tyckt att det ska va tavlor på väggarna i sjukhuset. På ytan så låter det ju helt fel prioriterat men om man tittar på värdet som konst och kultur ger så det man över tid att det skapar glädje och välmående vilket leder till en gladare befolkning. Däremot är konst och kultur extremt svårt att rikta och alla gillar inte all konst. Markus Allard gillar ingen konst 😉

Jag älskar människor som är engagerade för det blir jag inspirerad av. Det enda jag skulle önska av Markus Allard är att han egentligen började betee sig bättre mot andra och också va ödmjuk i att han kanske inte förstår hur allt funkar och hans hjärna drar genvägar ibland när han drar slutsatser.

Ta världens rikaste man Elon Musk. Han skulle rensa i träsket o spara sjukt mycket pengar på att få bort alla människor som gör helt meningslösa grejer osv .. samma narrativ som Markus Allard har. Det gick inte så bra som han hade önskat. Långt ifrån. Han sparade nog lite men generellt va det ju en flopp jämfört med vad som han trodde. Plus aspekten att om du sparkar hälften av alla lärare (bara exempel) så kan du inte mäta en negativ effekt för än kanske ett år.

Mycket av det som görs i regeringar har negativa eller positiva effekter på lång sikt.

Markus Allard borde tagga ner och va lite snällare samt va lite mer ödmjuk om hans begränsningar. Sen är det bra om han bibehåller sin energi och driv men inte använda hat o förakt som bränsle.

Dvs han måste lämna the Dark side
Citera
2026-09-01, 20:43
Medlem
Driftstopps avatar
Finns bara ett enda svar.
Tidö väljare och SD,M ledarna är livrädda att han tar röster.
Han får mer skit från högern än vänster, för han tar väljare. De skiter i vem han är som person. Han tar röster.
Senast redigerad av Driftstopp 2026-09-01 kl. 21:02.
Citera
2026-09-03, 18:16
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:

"Markus Allard gillar ingen konst 😉"

"inte använda hat o förakt som bränsle."

Om han inte gillar konst, är Allard redan av det skälet helt värdelös.

Men att "hat och förakt" inte är ett lämpligt bränsle är fel.

Missnöje I allmänhet, hat och förakt I synnerhet är det bästa bränslet för framgång
vågar jag påstå.
Om man med framgång avser framsteg inom vetenskap och konst, vilka områden är avgörande för människans levnadsvillkor.

Markus framstår i det lilla jag sett på Youtube
som en autistisk pratmakare i rollen som en hänsynslös försäljare av sig själv till bondlurkar
på landsorten och förorter.

Hans entusiasm och aggressivitet liknar på pricken sektledaren Ulf Ekman i Livets Ord.

Intresselös och substanslös är han samma bondlurk bakom den verbala fasaden som Jimmie Åkesson.

Partiprogrammet för ÖP framstår i sin tur som rena katastrofen i flera punkter.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-09-03 kl. 18:20.
Citera
2026-09-03, 18:23
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Finns bara ett enda svar.
Tidö väljare och SD,M ledarna är livrädda att han tar röster.
Han får mer skit från högern än vänster, för han tar väljare. De skiter i vem han är som person. Han tar röster.

Frågan är kanske mer vilka han tar eller är avsedd att ta röster ifrån eller om ...

"Sanningen om maktelitens stöd till ÖP behöver komma fram"?

"Alla ljuger om Örebropartiet - Här är Markus Allard verkliga väljarstöd i valet" https://www.youtube.com/watch?v=GPkQtw4T_kE&t=7s
Citera
2026-09-03, 18:40
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:

Traktens store son, i Örebro, är ändå Rickard Andersson.
Skulle vara intressant om Markus och Rickard
som är födda med 4 månaders mellanrum har något mer gemensamt förutom åldern.
Ett intresse för politik gissar jag...
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-09-03 kl. 18:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in