2026-08-31, 23:49
Medlem
Fiskpinne5000s avatar
Går en programmeringkurs på komvux och hade idag betygsnack med min lärare som under samtalet anklagade mig för AI-fusk. Hans argument var att jag hade använt för många mellanrum mellan mina kodrader på en examinationsuppgift (vilket enligt honom tydde på att jag kopierat in texten från chatgpt). Jag har inte rört AI under hela projektets gång. Han hotar nu med att ge mig underkänt pga det här. Det är så jävla frustrerande, ska jag liksom få underkänt o hela kursen bara pga att han har fått för sig det här? Vet inte riktigt vad jag ska göra. Har någon varit med om liknande? Vad gjorde ni?
Citera
2026-08-31, 23:53
Medlem
Full-Retards avatar
Vet inte då jag inte använder AI. Men du kanske vill komprimera allt du kan i din kod så varför hade du extra rader i kod som du antagligen manuellt gått igenom?
Citera
2026-09-01, 00:02
Medlem
Gå igenom kodwn och förklara hur du tänkt,
Citera
2026-09-01, 00:04
Medlem
Radbryt är knget ovanligt att använda när man lär sig styckeindela kod, lite som när en sjuåring ska lära sig läsa/skriva.

Om du har versionshantering, visa skillnaderna mellan när du sparat/checkat in. Sparar du i molnet kanske du borde kunna få fram när den syncat, kolla om det finns versionshistorik. Speciellt om det handlar om längre utvecklingstid så bör du ha scratchpads, olika versioner, testfiler m m.

Har du sökt på saker för hjälp så visa din sökhistorik under tiden du kodade.

Du kan även ta din kod och mata in det i en kodmodell för ai och be den avgöra hur stor sannolikheten är att det är skrivet av en människa.

Ovan presenterar du givetvis live till läraren och rektorn närvarande i ett möte.
Citera
2026-09-01, 03:08
Medlem
exploring-mapss avatar
Där ser du hur det går när man indenterat fel. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Ge fan i den knappen! Använd rätt för fan!

Det är en av de största frågorna i branschen. sedan 1970-talet

Men jag håller med honom helt. Det är tydligt att du kopierat grejer.

Oklart hur han kan se AI i det, (men det finns många fler sätt än whitespace för att upptäcka dem. Förmodligen har du inte fått höra allt). Men att det är copy-paste råder det liten tvekan om, det fattar ju alla över 85 i IQ.

Han är förmodligen inte dum i huvudet i alla fall, och har nog hyfsad koll och ett hyfsat underlag. Att din invändning är att det har med AI att göra säger en hel del. Du är ute på hal is just nu.

Och ärligt talat — vill du ens jobba med detta? Vad du skriver tyder på att du inte skulle trivas med detta.
Senast redigerad av exploring-maps 2026-09-01 kl. 03:33.
Citera
2026-09-01, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskpinne5000
Går en programmeringkurs på komvux och hade idag betygsnack med min lärare som under samtalet anklagade mig för AI-fusk. Hans argument var att jag hade använt för många mellanrum mellan mina kodrader på en examinationsuppgift (vilket enligt honom tydde på att jag kopierat in texten från chatgpt). Jag har inte rört AI under hela projektets gång. Han hotar nu med att ge mig underkänt pga det här. Det är så jävla frustrerande, ska jag liksom få underkänt o hela kursen bara pga att han har fått för sig det här? Vet inte riktigt vad jag ska göra. Har någon varit med om liknande? Vad gjorde ni?
Rådfråga med en syo hur du kan bevisa din sak och anmäla läraren ifråga. Har du inte fuskat så ska läraren ge fan i att jävlas med dig så här.
Citera
2026-09-01, 07:15
Medlem
Connykrims avatar
Koda nåt enkelt framför honom och visa att du kodar i samma stil!?
Citera
2026-09-01, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskpinne5000

Erbjud dig att koda en likvärdig uppgift medan han ser på.
Citera
2026-09-01, 09:26
Medlem
Vet inte hur det är nu för tiden, men förr så tog de sig tid att undersöka vad man faktiskt kan då vi inte hade ett överflöd av AI och billiga ersättare från tredje världen. Du kunde ha fel i sak, men ändå få godkänt efter att du lyckats bevisa att du ändå förstår vad du gör och förstår vad som blev fel.

Nu är det kanske inte speciellt stor chans att de faktiskt ger dig en sådan chans, men kan du få till en rättvis chans att visa vad du kan se till att ta den möjligheten. Tyvärr så är de nog mer benägna att tvinga dig gå om kursen så att de kan mjölka mer pengar, eller så vill de att nån pajeet eller AI tar ditt framtida jobb i stället.

Om det du säger är sant att du straffas för att du skriver fin kod med bra indentering, då är det för djävligt rent utsagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in