2026-08-31, 22:26
Medlem
Jag tror på AI och automation inför framtiden men jag tror också att typ hälfen eller mer av alla nuvaranade bolag kommer slås ut under resans gång. Men jag vet såklart inte vilka.

Har ni några tips på hur man på ett effektivt sätt kan maximera chanserna att ens investering klarar sig någorlunda helskinnad genom elddopet?

Min långsiktiga plan är att köpa och hålla tills jag dör och låta efterlevande skörda eventuell frukter. Jag tror uppsidan är enorm men att det också kommer ta lång tid innan investeringen bär frukt.

På lång sikt så handlar det heller inte om pengar utan om att vara en av de som äger våra framtida produktionsmedel. Direkt ägande är därför att föredra framför t.ex. fonder.
Citera
2026-08-31, 22:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Jag tror på AI och automation inför framtiden men jag tror också att typ hälfen eller mer av alla nuvaranade bolag kommer slås ut under resans gång. Men jag vet såklart inte vilka.

Har ni några tips på hur man på ett effektivt sätt kan maximera chanserna att ens investering klarar sig någorlunda helskinnad genom elddopet?

Min långsiktiga plan är att köpa och hålla tills jag dör och låta efterlevande skörda eventuell frukter. Jag tror uppsidan är enorm men att det också kommer ta lång tid innan investeringen bär frukt.

På lång sikt så handlar det heller inte om pengar utan om att vara en av de som äger våra framtida produktionsmedel. Direkt ägande är därför att föredra framför t.ex. fonder.
Investera i en simpel global aktieindexfond till såg låg avgift som möjligt. Då köper du alla vinnare och fonden kommer fördela om viktningen i och med att dessa vinnare blir större över tid. Då slipper du göra någon research och kan sova gott om natten. Du kan även krydda med en tillväxtmarknadsfond och lite home bias.
Citera
2026-08-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Investera i en simpel global aktieindexfond till såg låg avgift som möjligt. Då köper du alla vinnare och fonden kommer fördela om viktningen i och med att dessa vinnare blir större över tid. Då slipper du göra någon research och kan sova gott om natten. Du kan även krydda med en tillväxtmarknadsfond och lite home bias.

Nej, det här är helt fel råd för mig. Jag är intresserad av att skapa ett direkt ägande i de framtida automatiserade produktionsmedel som jag tror kommer växa fram under kommande decennier. Jag pratar om helautomatiserade gruvor, storskaliga AI-jordbruk och liknande saker som ännu inte existerar men som jag tror kommer att skapas i framtiden.

Några av de bolagen som skapas nu idag kommer vara de som äger allt detta i framtiden. Några kommer gå i konkurs längs med vägen.

Det är guidning på denna resa som jag letar efter, även om det naturligtvis kommer vara upp till mig själv i slutändan.
Citera
2026-08-31, 23:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej, det här är helt fel råd för mig. Jag är intresserad av att skapa ett direkt ägande i de framtida automatiserade produktionsmedel som jag tror kommer växa fram under kommande decennier. Jag pratar om helautomatiserade gruvor, storskaliga AI-jordbruk och liknande saker som ännu inte existerar men som jag tror kommer att skapas i framtiden.

Några av de bolagen som skapas nu idag kommer vara de som äger allt detta i framtiden. Några kommer gå i konkurs längs med vägen.

Det är guidning på denna resa som jag letar efter, även om det naturligtvis kommer vara upp till mig själv i slutändan.
Okej. Du får investera i vinnarna då, inte svårare än så.
Senast redigerad av Libertarismus 2026-08-31 kl. 23:07.
Citera
2026-08-31, 23:07
Medlem
mikaelss avatar
Det finns inget sätt att investera långsiktigt i en bubbla, vilket är vad AI är.
Hur hade du investerat i Lotus Notes på 90-talet?
Citera
2026-08-31, 23:13
Medlem
Citat:

Finns ju en del ETFer som täcker detta. Investera via dem eller kolla deras innehav. Några ex, det finns säkert fler.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1064125/ishares-automation---robotics-ucits-etf-usd-acc

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1233144/l-g-robo-global-robotics-and-automation-ucits-etf---usd-acc

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/2336129/wisdomtree-physical-ai-humanoids-and-drones-ucits-etf---usd-acc
Citera
2026-08-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej. Du får investera i vinnarna då, inte svårare än så.

Jo, det är helt omöjligt att välja vinnarna men jag tänker mig att det kanske redan nu går att identifiera tre-fyra olika konstellationer som står någorlunda på egna ben. Om en av dessa blir de som står som segrare om femtio år så räcker det.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det finns inget sätt att investera långsiktigt i en bubbla, vilket är vad AI är.
Hur hade du investerat i Lotus Notes på 90-talet?

Jag tror att det i den stora flocken av AI-bolagen gömmer sig ett eller flera bolag som kommer att äga hela vår framtid. Jag kommer inte kunna ursklija dessa från den stora högen som kommer gå under när bubblan spricker men jag tänker försöka att kasta ett tillräckligt brett nät för att ha en chans att fånga ett av dem.
Citera
2026-08-31, 23:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Jag tror att det i den stora flocken av AI-bolagen gömmer sig ett eller flera bolag som kommer att äga hela vår framtid. Jag kommer inte kunna ursklija dessa från den stora högen som kommer gå under när bubblan spricker men jag tänker försöka att kasta ett tillräckligt brett nät för att ha en chans att fånga ett av dem.
Lycka till. Känner du någon som fångade vinnare bland Lotus Noteskonsulterna när de var glödheta?
Eller mp3-spelarna (utom Nicklas Zennström, då, som såg att det var en bubbla och lämnade i tid)?
Bubblor kommer och går, och är just bubblor, inte långsiktiga.
Citera
2026-08-31, 23:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jo, det är helt omöjligt att välja vinnarna men jag tänker mig att det kanske redan nu går att identifiera tre-fyra olika konstellationer som står någorlunda på egna ben. Om en av dessa blir de som står som segrare om femtio år så räcker det.

Du kommer aldrig hitta dessa bolag. Du har bättre odds att bli förmögen genom att satsa allt på rött flera gånger på rad.
Citera
2026-08-31, 23:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Förmodligen genom att inte investera. Det är en otrolig bubbla nu med många bolag som inte skapar vinster som motsvarar hypen.

Det är säkert en bra investering... efter en krasch, men inte som det är nu.
Citera
2026-08-31, 23:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Två av världens mest omtalade AI-bolag Open AI och Anthropic kan snart gå till börsen. Då kan du göra en hacka.
Citera
2026-09-01, 00:55
Medlem
AlanGarners avatar
En teori är att de som kommer se störst nytta av AI är användarna. Vilka bolag kommer att tjäna mest på 1) ersätta människor med AI 2) se större effektivitet och vinster med AI.

Själv är jag tungt inne i Meta. De ser redan vinster på sina AI investeringar och Zuckerberg satsar mer eftersom de redan ser avkastning. Jag tror också Alphabet kommer tjäna på det här, mina barn ser redan på AI slop på YouTube. Oändligt med innehåll gratis innebär större vinster för Meta och Alphabet.

Citat:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in