Citat:
Ursprungligen postat av
DaffeDurfsson
Då många Skånska/Svenska fotbollsklubbar har mycket organiserade och välkända firmor så kan jag inte hitta något på Hässleholm. Men inte ens jag som mycket aktiv och engagerad Ultras vet inte vilka det är som styr och ställer på deras läktare. Vet ni vilka? Med tanke på geografisk position så vore det inte orimligt att bitar av Malmø , Landskrona eller Hælsinbørgs grupperingar hittat (som supras crewmates kompaniet osv) eller är det någon egen firma jag har inte heller sett något fight eller något annat från Hässleholms sida med tanke på att det är en ganska stor stad (bara Lund som kan anses vara större i dessa sammanhang dock så består ju deras stad mest av ytterst få infödda som känner sympati för fotbollslaget) men känner att med deras förhållandevis stora upptagningsområde så borde det finnas någon form av Ultras. Vad vet ni?
Antar att du är nyfiken inför nästa säsong ifall HIF går upp i Superettan. Jo, de kallas lokalt för HIF, vilket blir rörigt med närliggande HIF från Helsingborg. Jag har inte varit där sedan 2025, men kollade faktiskt lite bilder etc från 2026 idag på förmiddagen för jag undrade om ett ev läktarbygge.
Men hur som helst är Hässleholm som stad mer kopplad till Malmö och de som sökt sig till elitfotboll håller på MFF. Hässleholms IF har ett dussin kids som lajvar ultras men inga hängivna fans mellan typ 15 och 50 år. Även om de drar t ex 800 pers och kanske 1500 i Superettan, så är det lite som med Varberg när de gick upp i Superettan. Det finns helt enkelt inga ultras, klack eller den typen av supporterkultur. Det är mer närmast sörjande, pensionärer och sådana som egentligen håller på ett annat lag som går på matcherna. Inget fel i det och är som det är hos mindre klubbar i städer där befolkningen redan valt andra lag.
Obs förresten att Hässleholms IF aldrig ens varit i Div 1 förrän 2025. Och skulle de gå upp i Superettan tvingas de troligen spela i Malmö, för arenan är långt ifrån att uppfylla kraven för Superettan.