2026-08-31, 14:41
Medlem
Först och främst: Hade det varit socialt accepterat att jobba i kalsonger så hade jag gjort det, men tvingas stundtals att jobba i kostym. Det är varmt, det kliar och allt sitter stramt och obekvämt.

Ni som mer eller mindre alltid jobbar i kostym - advokater, bankirer, mäklare osv:

Vad har ni på er egentligen? Märken och material? Speciella jobbvarianter av kostymer?

Förklara för mig vad jag ska köpa för kostym för att det ska kunna kännas någorlunda bekvämt.
Citera
2026-08-31, 15:01
Medlem
mikaelss avatar
En välsydda kostym i tunn ull är bekväm både sommar och vinter. Linnekostym funkar också på sommaren men är ju lite mer avslappnat, kanske inget för advokatbyrån.
Välskuren och välsydd i bra material är hemligheten, inga illasittande polyestersvidar från Dressman.
Citera
2026-08-31, 17:56
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stejven
Först och främst: Hade det varit socialt accepterat att jobba i kalsonger så hade jag gjort det, men tvingas stundtals att jobba i kostym. Det är varmt, det kliar och allt sitter stramt och obekvämt.

Ni som mer eller mindre alltid jobbar i kostym - advokater, bankirer, mäklare osv:

Vad har ni på er egentligen? Märken och material? Speciella jobbvarianter av kostymer?

Förklara för mig vad jag ska köpa för kostym för att det ska kunna kännas någorlunda bekvämt.

Sluta med att köpa kostymen på dressmann ta något dyrare och bättre märke än den skiten!
Citera
2026-08-31, 18:01
Medlem
Kokplattas avatar
Jobbar inte i kostym exakt alla dagar i veckan men i alla fall fyra arbetsdagar av fem. Man vänjer sig vid detta, det blir en vardag av det hela. Som redan nämnt, det är viktigt med passform för rätt rörlighet och riktiga material som andas hyfsat bra, undvik polyester och liknande.

För att svara på frågan, jag har ett gäng kostymer från Suitsupply som är jobbkostymer. Suitsupply är bang for the buck, sen är det guld värt att de gör ändringar direkt i butiken så att man får rätt passform. Utöver detta har jag två kostymer som används mer sällan, men är i bättre kvalitet, till bröllop och andra tillställningar. Linnekostym är inget för mig dock, känner mig utklädd i dessa.
Citera
2026-08-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Sluta med att köpa kostymen på dressmann ta något dyrare och bättre märke än den skiten!
Äger noll Dressmann-kostymer. En från Rose&Born och en Suitsupply.
Citera
2026-08-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Jobbar inte i kostym exakt alla dagar i veckan men i alla fall fyra arbetsdagar av fem. Man vänjer sig vid detta, det blir en vardag av det hela. Som redan nämnt, det är viktigt med passform för rätt rörlighet och riktiga material som andas hyfsat bra, undvik polyester och liknande.

För att svara på frågan, jag har ett gäng kostymer från Suitsupply som är jobbkostymer. Suitsupply är bang for the buck, sen är det guld värt att de gör ändringar direkt i butiken så att man får rätt passform. Utöver detta har jag två kostymer som används mer sällan, men är i bättre kvalitet, till bröllop och andra tillställningar. Linnekostym är inget för mig dock, känner mig utklädd i dessa.

Tack, är det tropical wool i dina Suitsupply-kostymer?
Citera
2026-08-31, 18:36
Medlem
Kör Tiger rakt av..
Citera
2026-08-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta

Det är också ni som stinker på tunnelbanan
Citera
2026-09-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stejven

Som nån skrev ett tunt ylle tyg är snyggt men dyrare, men man behöver ju fler så nåt billigt i polyester när man är ute på kundbesök lite beroende på vilka man ska träffa, man ska ha fler så shoppa loss
Citera
2026-09-01, 18:37
Medlem
StudiumValors avatar
Kostymen skall inte vara tajt.
Skräddasydda kostymer har jag haft, men de bli så perfekta så går jag upp några kilo känner man sig som en stoppad korv. Det blir FÖR bra och passar till bröllop där det skall vara perfekt en dag
Lediga med utrymme och inte för korta byxben = nr 1
Material: 100% tunn ull eller möjligtvis ullblandning/Ull 60 % + polyester 40 %.
Bra på skynklighet, svalka, slitage, håller formen, ok pris
-------
vad jag använder? Tiger, Corneliani, Osca J. Har inte suit supply, men de har bra grejer till vettiga priser
Citera
2026-09-01, 22:36
Medlem
Kokplattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är också ni som stinker på tunnelbanan

Säkert. Har inte åkt tunnelbana på säkert 15 år.
Citera
2026-09-01, 22:42
Medlem
Hermi-Tages avatar
det viktiga är att kavajerna inte ska vara limmade i mellanläggen i jackorna, de ska vara sydda. Först då kan kavajen röra sig smidigt på kroppen.

Limmade kvajer känns som wellpapp-stycken som rör sig risigt.

Skit i förande märken:
Tiger, Suitsupply, Boss, Oscar Jacobson, Sand och satsa hellre på en välsedd begagnad kostym.

Våga vägra skumgummi och lim i jackorna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in