2026-08-31, 12:29
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Hawala-verksamhet – ett uråldrigt, informellt sätt att flytta pengar – utnyttjas systematiskt av kriminella för penningtvätt, knarkhandel och människosmuggling. Det här visar en granskning gjord av EBU:s grävande journalister.

Reporterteamen har fått en unik inblick i en skuggverksamhet som pågår i de flesta länder i Europa – även i Sverige.

”Det handler om terrorfinansiering, det handlar om narkotikahandel, prostitution, och all annan möjlig skit”, säger en tidigare hawala-kurir till DR.

Citat:
Polisen larmar om att penningöverföringar genom hawalasystemet används i stor skala av gängen.

För att komma åt problemet tänker regeringen nu göra det straffbart att bedriva hawalaverksamhet utan tillstånd.

– De använder det här systemet för att tvätta pengar och finansiera sin verksamhet, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman (M).

Vad tänker ni om detta?
Är Sveriges penningtvättslag tandlös?
Borde inte det här tas upp i valrörelsen?
Vilka folkgrupper ligger bakom hawala-verksamheten i Sverige och Europa?

https://www.sverigesradio.se/artikel/hawala-i-sverige-utnyttjas-for-penningtvatt-och-brott

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawala

https://www.svd.se/a/3MWPvM/sa-ska-gangens-hawala-pengar-stoppas
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-31 kl. 12:38.
Citera
2026-08-31, 12:41
Medlem
diseuses avatar
Det kan tilläggas att under den senaste mandatperioden har vår nuvarande regering tagit initiativ till ett antal nya lagar som alla är skräddarsydda för att tvåla till hawala-verksamhet.

Se till exempel prop. 2024/25:67, prop. 2024/25:134, prop. 2025/26:42, och prop. 2025/26:81.
Citera
2026-08-31, 23:26
Medlem
Jag trodde Hawala redan hade blivit förbjudet.
Citera
2026-08-31, 23:31
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det kan tilläggas att under den senaste mandatperioden har vår nuvarande regering tagit initiativ till ett antal nya lagar som alla är skräddarsydda för att tvåla till hawala-verksamhet.

Se till exempel prop. 2024/25:67, prop. 2024/25:134, prop. 2025/26:42, och prop. 2025/26:81.
Vilka partier lägger fram förslagen? Vilka är fastslagna sedan tidigare och av vilka?

Vad säger USA relevanta åsiktsägare i frågan?

När jag läste ditt inlägg så förstår jag det som att de lägger sig platt och simpar till Hawala, förstår jag det rätt eller menar du tvärtom?
Citera
Igår, 08:54
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Vilka partier lägger fram förslagen?
Sedan riksdagsvalet 2022 består regeringen av partierna Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. De har stöd av Sverigedemokraterna, som dock inte sitter i regeringen. När jag säger att regeringen har tagit initiativ till de nya lagarna jag pratade om så är det alltså dessa partier som har gjort det.
Citat:
Vilka är fastslagna sedan tidigare och av vilka?
Tidigare har framförallt Socialdemokraterna varit de som suttit i regeringen. De har inte lagt fram några nämnvärda förslag för att göra något särskilt åt hawala.
Citat:
Vad säger USA relevanta åsiktsägare i frågan?
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt någon i USA skulle ha något att säga till om i just den här frågan. Du kanske kan utveckla?
Citat:
När jag läste ditt inlägg så förstår jag det som att de lägger sig platt och simpar till Hawala, förstår jag det rätt eller menar du tvärtom?
Uttrycket tvåla till betyder inte samma sak som att lägga sig platt och ”simpa”. Snarare tvärtom.
Senast redigerad av diseuse Igår kl. 09:02.
Citera
Igår, 10:00
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
...
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt någon i USA skulle ha något att säga till om i just den här frågan. Du kanske kan utveckla?
...
USA kan sätta böter på banker som tvättar pengar. Kanske att de kan trycka och påverka på andra sätt också? Det går ju att skicka på hawala-sättet med vanliga banker också och några andra företag som erbjuder "den tjänsten". Men då kallas det ju inte hawala.

Vi får hoppas att det blir bättre och att några förslag kan tvålas* in rejält in i lagboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in