2026-08-31, 10:45
Medlem
rednaxela90s avatar
Sverigedemokraterna är överlägset störst bland riksdagspartierna på sociala medier. Här kan man se riksdagspartierna rangordnade efter antal följare/prenumeranter på Facebook, Instagram, YouTube, TikTok och X (31/8–26):

Facebook:
Sverigedemokraterna - 410 000 följare
Socialdemokraterna - 274 000 följare
Vänsterpartiet - 160 000 följare
Moderaterna - 157 000 följare
Miljöpartiet - 76 000 följare
Centerpartiet - 64 000 följare
Kristdemokraterna - 59 000 följare
Liberalerna - 41 000 följare

Instagram:
Sverigedemokraterna - 221 000 följare
Moderaterna - 132 000 följare
Socialdemokraterna - 100 000 följare
Vänsterpartiet - 100 000 följare
Miljöpartiet - 64 000 följare
Kristdemokraterna - 46,7 000 följare
Centerpartiet - 35,2 000 följare
Liberalerna - 26,9 000 följare

YouTube:
Sverigedemokraterna - 104 000 prenumeranter
Socialdemokraterna - 39 100 prenumeranter
Moderaterna - 8 510 prenumeranter
Vänsterpartiet - 6 490 prenumeranter
Centerpartiet - 4 560 prenumeranter
Miljöpartiet - 3 030 prenumeranter
Kristdemokraterna - 2 360 prenumeranter
Liberalerna - 2 290 prenumeranter

TikTok:
Sverigedemokraterna - 219,5 000 följare
Moderaterna - 155,9 000 följare
Socialdemokraterna - 68,6 000 följare
Vänsterpartiet - 52,7 000 följare
Miljöpartiet - 12 000 följare
Kristdemokraterna - 4 917 följare
Centerpartiet - 3 314 följare
(Liberalerna verkar inte ha något officiellt nationellt TikTok-konto, bara olika regioner och partiledaren Simona Mohamsson.)

X:
Moderaterna - 167 000 följare
Sverigedemokraterna - 158 000 följare
Socialdemokraterna - 111,2 000 följare
Vänsterpartiet - 100,1 000 följare
Miljöpartiet - 99,9 000 följare
Liberalerna - 90,4 000 följare
Kristdemokraterna - 80,5 000 följare
Centerpartiet - 73,9 000 följare

Kan detta ge en fingervisning om hur svenska folket röstar i valet 2026? Vad tänker ni om dessa siffror?

(Edit: Jag hade först rangordnat SD före M på X, men såg sedan att M faktiskt har fler följare där och att SD ligger på andra plats på X. Jag har därför rättat rangordningen där. Men ser man till Facebook, Instagram, YouTube och TikTok, samt det samlade antalet följare/prenumeranter på sociala medier, är SD fortfarande överlägset störst.)
Senast redigerad av rednaxela90 2026-08-31 kl. 11:27.
Citera
2026-08-31, 10:47
Medlem
Hur många av deras följare är ryska bottar eller från deras egna trollfabrik? Precis som jag skrev i din andra tråd reflekterar onlinetrender dåligt verkligheten nu för tiden eftersom det är alldeles för enkelt att artificiellt boosta engagemang. Speciellt på sociala medier som twitter och tiktok som lyfter fram och visar upp alternativhögerkontent i större utsträckning än annan.
Citera
2026-08-31, 10:47
Medlem
Socialdemokraterna har många organisationer som för ut budskap som inte går under "partiet" utan för ut respektive sakfråga.
Citera
2026-08-31, 10:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Räckte det inte med den förra tråden där ÖP var större än många andra partier?

(FB) Örebropartiet större än flera av riksdagspartierna på sociala medier
Citera
2026-08-31, 10:50
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Räckte det inte med den förra tråden där ÖP var större än många andra partier?

(FB) Örebropartiet större än flera av riksdagspartierna på sociala medier
Det är en intressant tråd med specifikt Örebropartiet i fokus, denna tråd är med enbart riksdagspartier.
Citera
2026-08-31, 10:52
Medlem
GreenBastards avatar
Samtidigt så är väl Sverigedemokraternas följare, följare som hellre ser drama på tuben än läser en bok så inte så förvånande. När man ser Riks kanalens rubriker så är ju de gjorda och skrivna som om det var ett avsnitt av Jocke och Jonna och riktar väl sig till samma sofistikerade målgruppen.

SD har ju varit bäst på att fånga upp den obildade befolkningen som får sin fakta från youtubekanaler etc helt klart garde gjort rätt och varit före andra partier där.
Citera
2026-08-31, 11:05
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Samtidigt så är väl Sverigedemokraternas följare, följare som hellre ser drama på tuben än läser en bok så inte så förvånande. När man ser Riks kanalens rubriker så är ju de gjorda och skrivna som om det var ett avsnitt av Jocke och Jonna och riktar väl sig till samma sofistikerade målgruppen.

SD har ju varit bäst på att fånga upp den obildade befolkningen som får sin fakta från youtubekanaler etc helt klart garde gjort rätt och varit före andra partier där.
Samma resonemang som man för om det amerikanska valet: "det är bara massa ointelligenta bondlurkar från södern som röstar på Trump/Republikanerna". Men det stämmer inte där, och det stämmer inte här. Trump/Republikanerna har fått flest röster av det amerikanska folket i deras val, och Sverigedemokraterna är faktiskt i nuläget Sveriges näst största parti. Så en hel del av Sveriges befolkning röstar uppenbarligen på dem, och inte bara "obildade" människor "som får sin fakta från youtubekanaler".
Citera
2026-08-31, 11:08
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Samma resonemang som man för om det amerikanska valet: "det är bara massa ointelligenta bondlurkar från södern som röstar på Trump/Republikanerna". Men det stämmer inte där, och det stämmer inte här. Trump/Republikanerna har fått flest röster av det amerikanska folket i deras val, och Sverigedemokraterna är faktiskt i nuläget Sveriges näst största parti. Så en hel del av Sveriges befolkning röstar uppenbarligen på dem, och inte bara "obildade" människor "som får sin fakta från youtubekanaler".

Nu skrev jag inte att det bara var såna men SD har helt klart varit bäst på att fånga upp dessa människor. Där kan jag ge SD en eloge. De förstod liksom tidigt att det är att håna motståndare på nätet som folket vill se idag, resten av partierna hängde inte med i hur viktigt socialamedier är.
Senast redigerad av GreenBastard 2026-08-31 kl. 11:11.
Citera
2026-08-31, 11:22
Medlem
anomaligns avatar
Den spontana känslan är att det är en stor del ryska fejkkonton och bottar, då Putin är väldigt angelägen om att SD ska växa, och siffrorna hos olika politiska SD-influencers ofta verkar uppblåsa, men jag tror inte det är hela orsaken. Jag tror att SD-väljare i högre grad än andra är politiska hobbyister. Dvs ett onormalt stort "politiskt intresse", men alltså inte ett större intresse som tar sig uttryck i en djupare kunskapsnivå eller lust att förstå det faktiska politiska arbetet, eller se den större bilden, utan en fixering av de perifera, personorienterade konflikterna inom politiken, eller tl/dr nån som konsumerar mycket politiskt content men ändå inte kan något om politik. Jag tror att detta då kan förklara de högre siffrorna på sociala medier, då dessa är politiska hobbyister huvudsakliga domän.
(Jag drar inte den spekulationen helt från ingenstans, utan jag har ett minne av att ha hört om nån amerikansk studie på politiska hobbyister (jag hoppas det är rätt term) som fann att en övervägande majoritet var Trump-supporters.)
Senast redigerad av anomalign 2026-08-31 kl. 11:25.
Citera
2026-08-31, 11:27
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Tror att gemene man inte följer något av de partier hen kan tänka sig att rösta på...
Förutom SD som verkar vara någon form av kult.
Citera
2026-08-31, 11:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Sverigedemokraterna är överlägset störst bland riksdagspartierna på sociala medier. Här kan man se riksdagspartierna rangordnade efter antal följare/prenumeranter på Facebook, Instagram, YouTube, TikTok och X (31/8–26):

Facebook:
Sverigedemokraterna - 410 000 följare
Socialdemokraterna - 274 000 följare
Vänsterpartiet - 160 000 följare
Moderaterna - 157 000 följare
Miljöpartiet - 76 000 följare
Centerpartiet - 64 000 följare
Kristdemokraterna - 59 000 följare
Liberalerna - 41 000 följare

Instagram:
Sverigedemokraterna - 221 000 följare
Moderaterna - 132 000 följare
Socialdemokraterna - 100 000 följare
Vänsterpartiet - 100 000 följare
Miljöpartiet - 64 000 följare
Kristdemokraterna - 46,7 000 följare
Centerpartiet - 35,2 000 följare
Liberalerna - 26,9 000 följare

YouTube:
Sverigedemokraterna - 104 000 prenumeranter
Socialdemokraterna - 39 100 prenumeranter
Moderaterna - 8 510 prenumeranter
Vänsterpartiet - 6 490 prenumeranter
Centerpartiet - 4 560 prenumeranter
Miljöpartiet - 3 030 prenumeranter
Kristdemokraterna - 2 360 prenumeranter
Liberalerna - 2 290 prenumeranter

TikTok:
Sverigedemokraterna - 219,5 000 följare
Moderaterna - 155,9 000 följare
Socialdemokraterna - 68,6 000 följare
Vänsterpartiet - 52,7 000 följare
Miljöpartiet - 12 000 följare
Kristdemokraterna - 4 917 följare
Centerpartiet - 3 314 följare
(Liberalerna verkar inte ha något officiellt nationellt TikTok-konto, bara olika regioner och partiledaren Simona Mohamsson.)

X:
Moderaterna - 167 000 följare
Sverigedemokraterna - 158 000 följare
Socialdemokraterna - 111,2 000 följare
Vänsterpartiet - 100,1 000 följare
Miljöpartiet - 99,9 000 följare
Liberalerna - 90,4 000 följare
Kristdemokraterna - 80,5 000 följare
Centerpartiet - 73,9 000 följare

Kan detta ge en fingervisning om hur svenska folket röstar i valet 2026? Vad tänker ni om dessa siffror?

(Edit: Jag hade först rangordnat SD före M på X, men såg sedan att M faktiskt har fler följare där och att SD ligger på andra plats på X. Jag har därför rättat rangordningen där. Men ser man till Facebook, Instagram, YouTube och TikTok, samt det samlade antalet följare/prenumeranter på sociala medier, är SD fortfarande överlägset störst.)
Kort fråga, är detta alltså partiernas konton (t ex X/Instagram)? Om vi har enskilda företrädare, t ex Magdalena Andersson eller Jimmy Åkesson, räknas de separat? Om i sånt fall, hur ser det ut då?
Citera
2026-08-31, 11:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Den spontana känslan är att det är en stor del ryska fejkkonton och bottar, då Putin är väldigt angelägen om att SD ska växa, och siffrorna hos olika politiska SD-influencers ofta verkar uppblåsa, men jag tror inte det är hela orsaken. Jag tror att SD-väljare i högre grad än andra är politiska hobbyister. Dvs ett onormalt stort "politiskt intresse", men alltså inte ett större intresse som tar sig uttryck i en djupare kunskapsnivå eller lust att förstå det faktiska politiska arbetet, eller se den större bilden, utan en fixering av de perifera, personorienterade konflikterna inom politiken, eller tl/dr nån som konsumerar mycket politiskt content men ändå inte kan något om politik. Jag tror att detta då kan förklara de högre siffrorna på sociala medier, då dessa är politiska hobbyister huvudsakliga domän.
(Jag drar inte den spekulationen helt från ingenstans, utan jag har ett minne av att ha hört om nån amerikansk studie på politiska hobbyister (jag hoppas det är rätt term) som fann att en övervägande majoritet var Trump-supporters.)
Tror inte det spelar någon roll vilket parti det handlar om, botar och liknande speglar ett stort följe då de tänker det maximerar dess spridning. Jag tror heller inget parti rensar, då det ser bra ut med många följare och mycket interaktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in