2026-08-31, 08:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Var tredje snusare skräpar ner: ”Kostar hundratals miljoner”

Citat:
Fimpar och snusprillor är det vanligaste skräpet i svenska städer, enligt en undersökning från Novus.

Nästan var tredje snusare och var fjärde rökare medger att de slänger sitt nikotinskräp på marken.

– Det kostar oss skattebetalare hundratals miljoner om året i städning, säger Joakim Brodahl, vice vd på Håll Sverige Rent.

Citat:
– Sju av tio uppger att de inte visste att snusprillor innehåller plaster, kemikalier och gifter. Hade man vetat det skulle man dra sig för att skräpa ner, säger han.

Slänger ni fimpar och prillor hur som helst?

https://www.tv4.se/artikel/64giq9KgsdhuNPWmmF2J45/undersoekning-var-tredje-snusare-erkaenner-att-de-skraepar-ner
Citera
2026-08-31, 08:53
Medlem
Silltunnas avatar
Hur har han kommit fram till beloppet ”hundratals miljoner”?
Citera
2026-08-31, 08:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Dessa kattbiondor (snuspåsar) har dessutom ökat lavinartat runt om på våra gator då fler och fler använder dessa och anser att de går att kasta vart som helst.
Vidriga är de också.
Citera
2026-08-31, 08:57
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Det största hotet mot klimatet - Stoppa prillorna!
Citera
2026-08-31, 08:58
Medlem
Crabbofixs avatar
"Nästan var tredje snusare och var fjärde rökare medger att de slänger sitt nikotinskräp på marken."

MEDGER att dom slänger. det är väl snarare varenda rökare som slänger sina cigaretter på marken.

ja dom är ett sjukt släkte snusarna och rökarna, dessa idioter som anser att man kan slänga snuset eller fimparna på marken... det finns inga andra i samhället som beter sig så. bara dessa idioter.

undrar om dom gör så hemma också? vadar genom högar av fimpar i vardagsrummet och ut i köket där prillorna ligger utspridda...

snusare och rökare är ett äckligt jävla patetiskt pundarpack allihop.
Citera
2026-08-31, 09:03
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Slänger ni fimpar och prillor hur som helst?

https://www.tv4.se/artikel/64giq9KgsdhuNPWmmF2J45/undersoekning-var-tredje-snusare-erkaenner-att-de-skraepar-ner

Vill tipsa rökande vänner om att släcka cigaretterna genom att skruva av glöden. Tänk det som när man ska tömma en cigarett på tobak, för "andra användningsområden". Man skruvar liksom på pappret för att få tobaken i att ramla ut. Man kan göra exakt samma med en glödande cigarett.

Pressa och skruva på tobaksdelen som är kvar i fimpen utan att röra glöden självklart, då har man fimpen kvar i handen och glöden på marken att trampa ut. Löv och en liten bit ask försvinner direkt nästan och plastfiltret har du i näven tills du hittar en papperskorg.
Citera
2026-08-31, 09:04
Medlem
Folk slänger väl skräp på marken varje dag, tråkigt nog
Oftast märks det efter olika festivaler, träffar runt om i landet

Och arbetsförmedlingen kommenderar ut arbetslösa att ta upp det
Så kostnaden finns väl ändå, oavsett ?
Citera
2026-08-31, 09:13
Medlem
Connykrims avatar
Tycker det är värre med folk som kastar annat skräp på marken.

Snus/fimpar blir ju till nån geggamojja i regn sen försvinner de till kompost.

Aldrig sett nån städare plocka prillor eller fimpar på gatan så hur kan det kosta så mycket?

Jag plockar gärna upp sånt för nån mille per år.
Citera
2026-08-31, 09:19
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vill tipsa rökande vänner om att släcka cigaretterna genom att skruva av glöden. Tänk det som när man ska tömma en cigarett på tobak, för "andra användningsområden". Man skruvar liksom på pappret för att få tobaken i att ramla ut. Man kan göra exakt samma med en glödande cigarett.

Pressa och skruva på tobaksdelen som är kvar i fimpen utan att röra glöden självklart, då har man fimpen kvar i handen och glöden på marken att trampa ut. Löv och en liten bit ask försvinner direkt nästan och plastfiltret har du i näven tills du hittar en papperskorg.

Jag gjorde alltid så back in the day när jag rökte, men jag tror nog aldrig jag sett någon annan som gjorde det.

Så jävla jobbigt att ha en fimp i näven tills man hittar en papperskorg är det inte.
Citera
2026-08-31, 09:24
Medlem
När vi slutar kalla dessa vidriga nikotinpåsar för snus så tror jag inte så jätte många snusare kastar prillor på stan. Jag kastar endast i gräs när jag snusar lös, kör man portion har man ju spottlock på dosan. Tror siffran 100-tals miljoner dras ur arslet..
Citera
2026-08-31, 09:27
Medlem
Aa men glöm inte rökarnas jävla skräpande och de andra schlooens åå .
( idioternas också på Leksandsmål )
Tuggummituggarna, choklad-och godisätarna, snabbmatsätarna, alla jävlar som skrynklar ihop pantburkar o kastar dom.
Citera
2026-08-31, 09:30
Medlem
halaltarzans avatar
Skippa kärringsnuset i så fall, lössnuset lär väl inte inte vara några problem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in