2026-08-31, 00:17
Medlem
zlizzards avatar
Hej, jag försöker få en bild av vilka kort som är bäst för gränspendlare.

https://kreditkortguiden.se/basta-kortet-utomlands/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMa x-Kreditkort&utm_id=19691908558&utm_term=&device=c&s wag=CjwKCAjwqc_UBhBKEiwAWbl25urcZ80Foa7ZgVg-oEao9LFq7l1jHY0OIZ7boz-6rLpAqCmqmI_cNxoCpW4QAvD_BwE&gad_source=1&gad_camp aignid=19691574218&gclid=CjwKCAjwqc_UBhBKEiwAWbl25 urcZ80Foa7ZgVg-oEao9LFq7l1jHY0OIZ7boz-6rLpAqCmqmI_cNxoCpW4QAvD_BwE

Enligt den här något suspekta sidan har Northmill bank inga avgifter eller påslag. Det är också enda debitkortet. Har någon provat det? Recensionerna är dåliga så man drar öronen åt sig. Några andra tips på kort utan valutaväxlingspåslag?
Citera
2026-08-31, 00:36
Medlem
Ichwills avatar
Kolla upp Lunar och Revolut.
Dom har väl samma som Northmill?
Citera
2026-08-31, 00:39
Medlem
JustTrollings avatar
Jag har Northmill-kortet, och tycker inte det är något konstigt?

Verkar fungera bra för det mesta. Har inte läst några recensioner. Bara att föra över mindre mängder pengar med Swish.

Klassikern annars är Revolut. Vissa banker i Sverige som gnäller på överföringar till Revolut dock, bankerna gillar inte konkurrensen. Konkurrent till Revolut också är Wise (Transferwise), men har inte den själv. Både är utländska såklart.
Citera
2026-08-31, 00:55
Medlem
PainfulVacuums avatar
Jag har nyligt varit i Grekland med Northmill-kort och precis som för JustTrolling så fungerade det bra i det stora hela. Det kunde vara lite känsligt med blippen så att man fick stoppa i kortet i läsaren, men det var "bara" vid två tillfällen jag blev tvungen att använda mitt vanliga bankkort (Mastercard).

Det som däremot inte funkade var att ta ut pengar i en ATM, jag försökte två gånger och blev nekad båda gångerna.

Kan tillägga att jag hade "betala senare" aktiverat, med andra ord: jag handlade på kredit.
Citera
2026-08-31, 08:12
Medlem
Jag har kört Northmill i spanien, funkade utmärkt.

Lunar har valutaavgift och tar även betalt för fysiskt kort numera. Inte heller någon ränta på gratiskortet.
Citera
2026-08-31, 08:25
Medlem
Använder Avida Black. Ingen årsavgift och inget valutapåslag. Enda som är lite sämre är att det är ganska hög avgift för uttag i automat när du är utomlands (men då använder jag mitt ICA kort istället och nuförtiden är det väldigt sällan som jag använder kontanter utomlands).
Citera
2026-09-01, 09:02
Medlem
zlizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Jag har Northmill-kortet, och tycker inte det är något konstigt?

Verkar fungera bra för det mesta. Har inte läst några recensioner. Bara att föra över mindre mängder pengar med Swish.

Klassikern annars är Revolut. Vissa banker i Sverige som gnäller på överföringar till Revolut dock, bankerna gillar inte konkurrensen. Konkurrent till Revolut också är Wise (Transferwise), men har inte den själv. Både är utländska såklart.

Ok, tack för svar. Är det några dolda avgifter för att skaffa kort och konto? Har du swish med två olika telefonnummer eller är det från någon annan?
Citera
2026-09-01, 10:18
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlizzard
Hej, jag försöker få en bild av vilka kort som är bäst för gränspendlare.

https://kreditkortguiden.se/basta-kortet-utomlands/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMa x-Kreditkort&utm_id=19691908558&utm_term=&device=c&s wag=CjwKCAjwqc_UBhBKEiwAWbl25urcZ80Foa7ZgVg-oEao9LFq7l1jHY0OIZ7boz-6rLpAqCmqmI_cNxoCpW4QAvD_BwE&gad_source=1&gad_camp aignid=19691574218&gclid=CjwKCAjwqc_UBhBKEiwAWbl25 urcZ80Foa7ZgVg-oEao9LFq7l1jHY0OIZ7boz-6rLpAqCmqmI_cNxoCpW4QAvD_BwE

Enligt den här något suspekta sidan har Northmill bank inga avgifter eller påslag. Det är också enda debitkortet. Har någon provat det? Recensionerna är dåliga så man drar öronen åt sig. Några andra tips på kort utan valutaväxlingspåslag?

Northmill är riktigt bra, har aldrig haft några problem.

Vilka är det som klagar? De som lånar pengar och betalar ränta?
Citera
2026-09-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlizzard
Ok, tack för svar. Är det några dolda avgifter för att skaffa kort och konto? Har du swish med två olika telefonnummer eller är det från någon annan?

Nej, det är inga dolda avgifter.

Northmill har inte Swish på det sättet. Men kan sätta in pengar till kontot med sin Swish i annan bank men man kan inte koppla Swish till sitt konto i Northmill och skicka till andra.
Citera
2026-09-03, 13:11
Medlem
zlizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Northmill är riktigt bra, har aldrig haft några problem.

Vilka är det som klagar? De som lånar pengar och betalar ränta?

Verkar främst vara företag som använt Northmill för betalsystem som är duktigt kritiska. Men det spelar ju ingen roll här.
Citera
2026-09-03, 13:57
Medlem
Snicksnackarens avatar
Klarna-kortet har inget valutapåslag
Citera
2026-09-04, 10:35
Medlem
pungsorks avatar
Klarna tänker ju börja ta ut månadsavgift fom oktober😬
Citera
  • 1