2026-09-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Just ja! Och det var visst hans egna uppgifter dessutom, de får väl tas med en hygglig nypa salt

Tyckte HovRn också:

”XX (20-åringen) följde upp slaget med en spark/stampning mot NN (målsägande), som då låg på marken och samtidigt attackerades genom sparkar och stampning av Y och Z. XX ska därför dömas för att tillsammans och i samförstånd med Y och därefter även med Z misshandlat NN genom slag, stampningar och sparkar.” skriver domstolen.

I januari i år dömdes den 20-årige mannen som nu misstänks för dråpet i Karlstad till villkorlig dom och 120 timmars samhällstjänst för misshandel av hovrätten för Västra Sverige.
Citera
2026-09-02, 19:51
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
En tämligen pikant liten detalj i sammanhanget är att en av de häktade, enligt vad som uppmärksammats, följer bland annat Nick Alinia, Jimmie Åkesson och AfS på Instagram. Biskopen drar naturligtvis inte några stora slutsatser av detta. Tre följningar är icke en kriminalpsykologisk helhetsbild.

Men som spegel åt den profilering som bedrivits i tråden är det onekligen intressant.

Ty sanningen har en märklig egenskap: den har en tendens att slå tillbaka med dubbel kraft mot den som i sin iver att få verkligheten att passa den egna tesen hunnit springa alltför långt före fakta.

Och kanske är det just detta som gör hela spektaklet så bisarrt. Flera av dem som här ropat ”flyktingar” och tillskrivit MGM egenskaper efter namn, bakgrund och lösa berättelser hade, om denna tragiska händelse aldrig inträffat, mycket väl kunnat sitta med Teo över en öl och haft en synnerligen trevlig kväll. Man hade kunnat diskutera fotboll, politik och samhällsutveckling och kanske rentav varit rörande eniga om hur förkastligt det är med oprovocerade dödsmisshandlar av ”svartskallar som ska uuuut!!!”.

Ingen hade då haft en aning om vem mannen var.

Men så snart han hamnar i kolumnen MGM förvandlas han plötsligt från möjlig ölkamrat till bärare av ett helt kollektivs påstådda egenskaper. Eller hur ska vi se på det hela, när vi nu sitter med facit på hand?

Biskopen finner detta tämligen lärorikt. För människan har inte förändrats. Det är endast berättelsen om henne som har gjort det.

Och när man driver en felaktig tes med stor övertygelse kan sanningen, när den väl behagar infinna sig, bli en ganska brutal lärare.
Citera
2026-09-02, 20:00
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Vem följde snubben som sköt ihjäl Charlie Kirk? Eller vem följer muslimen som tycker Simona Mohamsson ska brännas till döds?

Det är irrelevant fullständigt då brottsoffret är svensk och detta inte är etniskt motiverat.
De nationella är ju de som lobbar för att mördare aldrig ska släppas ut igen. Tillskillnad från vänstern och borgarna.

Men Ni missar ju Biskopens tämligen enkla poäng med sådan kraft att hatten nästan flyger av. Ingen påstår att Instagramföljningar bevisar motiv. Poängen är att samma metod som tidigare användes för att profilera MGM plötsligt blir ”irrelevant” när den råkar peka åt motsatt håll (mot sig själv, eller trådens genomsnittlige användare, om man vill uttrycka sig på det viset).

Det är inte analys, käre vän. Det är målstolpar med ben.

Man kan naturligtvis flytta dem hur långt man behagar, men då bör man kanske sluta kalla det resonemang.
Citera
2026-09-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satmsatm
Jag måste bara fråga varför ingen ingrep?? Hur kan dom misshandlat han så pass att han dog om folk var där? Varför gjorde ingen något?
alla blev nog chockade då det gick så snabbt, ett slag räckte så han ramlade bakåt och slog i huvudet. Otäck hög smäll när han slog huvudet i backen så han var borta direkt tyvärr.
Citera
2026-09-02, 20:05
Medlem
Tids avatar
Här var ena GM en hjälte?

https://www.ttela.se/nyheter/lilla-edet/hjalteagerande-av-teo-i-ratt-tid.5a1c1fa4-01c0-446e-b232-177c478aac12
Citera
2026-09-02, 20:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Outsidethewall
alla blev nog chockade då det gick så snabbt, ett slag räckte så han ramlade bakåt och slog i huvudet. Otäck hög smäll när han slog huvudet i backen så han var borta direkt tyvärr.

Hir stor var han jämfört med gärningsmännen? Och hur stora var de? 175, 185, 195 cm?
70 kg eller 120 kg?
Citera
2026-09-02, 20:06
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Nä... Jag är bara 15 år äldre. Jag hade plockat de om jag fick flipp på de. Jag är 203 och väger 155 kg, tränat hela mitt vuxna liv, även kampsport. Jag har sänkt folk på krogen tidigare vilket jag avhandlar i andra inlägg.
De hade fått så mycket stryk att jag vet inte vad.

Biskopen måste ändå stanna upp inför den märkliga figur Ni själv målar upp. Genom hela tråden har Ni förklarat hur ”svartskallar” och utlänningar fungerar, som om Ni personligen suttit med facit till flera kontinenter. Samtidigt skriver Ni på annan plats med betydande stolthet om Er egen fysik, kampsport och tidigare krogsänkningar och berättar hur mycket stryk Ni skulle dela ut om Ni fick ”flipp”.

Det är en ganska häpnadsväckande kombination: den egna benägenheten till våld beskrivs som en personlig styrka, medan Ni använder andras påstådda våldsamhet för att döma en hel kategori människor.

Biskopen behöver inte ens invända. Det märkliga är att Ni själv redan har skrivit fram motsägelsen, svart på vitt.
Citera
2026-09-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
Såg av en slump att t.o.m samnytt/svammelnytt hängt ut sina landsmän.
Var nog ingen slump skulle jag tro. Men det är lugnt du är i princip anonym här
Citera
2026-09-02, 20:16
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Tyckte HovRn också:

”XX (20-åringen) följde upp slaget med en spark/stampning mot NN (målsägande), som då låg på marken och samtidigt attackerades genom sparkar och stampning av Y och Z. XX ska därför dömas för att tillsammans och i samförstånd med Y och därefter även med Z misshandlat NN genom slag, stampningar och sparkar.” skriver domstolen.

I januari i år dömdes den 20-årige mannen som nu misstänks för dråpet i Karlstad till villkorlig dom och 120 timmars samhällstjänst för misshandel av hovrätten för Västra Sverige.

Det här är så sjukt, i ett sunt samhälle skulle han skakat galler sedan i januari i minst 10 år framåt och inte haft möjlighet att mörda någon i Karlstad helgen som gick.
Har sagt det förr, vi behöver mycket billigare fängelseplatser och mycket strängare straff.
Varför i helvete daltas det med kriminella?
Citera
2026-09-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tid
Här var ena GM en hjälte?

https://www.ttela.se/nyheter/lilla-edet/hjalteagerande-av-teo-i-ratt-tid.5a1c1fa4-01c0-446e-b232-177c478aac12

Måste gått rejält utför efter det.
Citera
2026-09-02, 20:21
Medlem
Kommer bli vållandes och de får 2-3 år, ute om 1år. Vem vågar sättea emot?

Så typiskt svenskt att håna offret ytterligare med sådana här straff. Någon timme bort i UK hade de fått 15-20 år oavsett om de varit 13 eller 18år....
Citera
2026-09-02, 20:23
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsidethewall

Du påstår alltså att du bevittnat detta. Ja jag erkänner att jag numera är en smula skeptisk till alla som påstår det ena eller det andra i den här tråden eftersom så mycket nonsens skrivits här. Fast ok nu ska jag försöka utgå ifrån att du berättar sanningen. Kan det då vara så att det var detta enda slag som fick honom att ramla, slå i skallen och ådra sig så allvarliga skador att han avled. Det är självklart då fullt möjligt. Såg du då om de här killarna sparkade på honom där han låg. Om inte så är det inte riktigt det scenario som man fått sig till livs genom media över huvud taget. Då kan det i ett slag förvandlas från en utstuderad misshandel till ett slagsmål som gått överstyr och slutat så olyckligt att BO avled. Håll dig till sanningen om du svarar. För det vore en skam att ljuga om det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in