2026-09-03, 19:14
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns skäl att upprätthålla den subtila men ibland avgörande distinktionen mellan att verka med ett syfte/uppsåt/mål och att verka som om att ha ett syfte/uppsåt/mål.

Ja det är kloka ord som vanligt. Biologiska processer är blinda och mekaniska även om resultatet ser smart och planerat ut
Citera
2026-09-04, 10:04
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Intressant take. Man prediker antinalism till folket och pöbeln medans man själv förökar sig.

Att sprida antinatalism till somalier kanske är en idé. Dom saknar dock empatiska egenskaper så att det kan bita på dem. Dom bryr sig inte om deras barn lider utan är mestadels ute efter socialbidrag.

Ja antinatalism kan omöjligt överleva eftersom antinatalister sannolikt inte sprider sina gener vidare.
Citera
2026-09-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja antinatalism kan omöjligt överleva eftersom antinatalister sannolikt inte sprider sina gener vidare.
Vart kommer dom ifrån då? De finns ju tydligen, och människor har ju funnits ett tag..
Citera
2026-09-04, 17:22
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:

Just predikande antinalister skiljer sig från de introverta. Den introverte antinalisten avstår själv från att skaffa barn i övertygelsen om att avkomman kommer få ett liv i lidande.

Varför predikar den extroverte antinalisten för resten av mänskligheten att dessa ska hålla igen?

Är det utav omsorg för andras avkommor eller finns där en mer lömsk agenda? Ett slags förakt mot mänskligheten blandat med lite eco-fascism? En förhoppning om att homo sapiens dör ut?
Citera
2026-09-04, 17:44
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Vart kommer dom ifrån då? De finns ju tydligen, och människor har ju funnits ett tag..

Det är klart att antinatalism kan sprida sig till nya generationer. Men det är osannolikt med någon större spridning eftersom människor primärt är överlevnadsmaskiner för sina gener.

Även om antinatalismen har fördelar, som att förhindra lidande, så drivs inte evolutionen av realism det är bara reproduktion som gör att den fortsätter. Typ så.

Citat:
Just predikande antinalister skiljer sig från de introverta. Den introverte antinalisten avstår själv från att skaffa barn i övertygelsen om att avkomman kommer få ett liv i lidande.

Varför predikar den extroverte antinalisten för resten av mänskligheten att dessa ska hålla igen?

Är det utav omsorg för andras avkommor eller finns där en mer lömsk agenda? Ett slags förakt mot mänskligheten blandat med lite eco-fascism? En förhoppning om att homo sapiens dör ut?

Absolut. Jag tror varken att natalister eller antinatalister drivs av att rädda mänskligheten utan det finns alltid en personlig agenda och det är den som är den egentliga drivkraften.
Citera
2026-09-04, 17:59
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:

Ja men de existerar enbart därför att deras föräldrar inte var rätttrogna antinalister.

Citat:
Absolut. Jag tror varken att natalister eller antinatalister drivs av att rädda mänskligheten utan det finns alltid en personlig agenda och det är den som är den egentliga drivkraften.

Vad kan de olika typerna av agendor vara som de drivs av?

Det kan nog finnas en och annan som defacto är övertygad om de reducerar lidande och bara gör gott.
Senast redigerad av RomernasKung 2026-09-04 kl. 18:01.
Citera
2026-09-04, 18:17
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ja men de existerar enbart därför att deras föräldrar inte var rätttrogna antinalister.

Det kan nog finnas en och annan som defacto är övertygad om de reducerar lidande och bara gör gott.

Jag är övertygad om att alla människor drivs av att försöka höja sin status. Hög status innebär bättre resurser, skydd och större chans att föra sina gener vidare.
Citera
2026-09-04, 18:28
Medlem
Citat:

Aah så dom är som ett slags folkslag, dolda i mörkret
Citera
2026-09-04, 18:33
Medlem
Citat:
Det är klart att antinatalism kan sprida sig till nya generationer. Men det är osannolikt med någon större spridning eftersom människor primärt är överlevnadsmaskiner för sina gener.

Även om antinatalismen har fördelar, som att förhindra lidande, så drivs inte evolutionen av realism det är bara reproduktion som gör att den fortsätter. Typ så.

Majoriteten av alla föräldrar har nog inte ens tänkt tanken. Dom drivs som du säger av annat.
Det är inte mycket driv i antinatalism. Men det är nog ändå rätt.
Citera
2026-09-04, 18:34
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att alla människor drivs av att försöka höja sin status. Hög status innebär bättre resurser, skydd och större chans att föra sina gener vidare.

Konstigt nog är många med hög status karriärsmässigt barnlösa.

Finns väl iofs andra saker som höjer status. Tex knulla många tjejer.
Citera
2026-09-04, 18:53
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Majoriteten av alla föräldrar har nog inte ens tänkt tanken. Dom drivs som du säger av annat.
Det är inte mycket driv i antinatalism. Men det är nog ändå rätt.

Citat:
Konstigt nog är många med hög status karriärsmässigt barnlösa.

Finns väl iofs andra saker som höjer status. Tex knulla många tjejer.

Min gissning är att det beror på att vi fortfarande har en stenåldershjärna. Vi söker oss till dom människor där vi upplever att vi får högst status. Stenåldershjärnan tror att det är ens flock och att ha bra status i gruppen förbättrar ens läge.

Jag tror inte sakfrågan spelar så stor roll som vi tror. Om en person snubblar in i en grupp antinatalister och märker att han får bra status i den gruppen så kommer han gilla att vara antinatalist. Det kunde lika hjärna varit fotboll, hockey eller att slåss på stan han körde på om det gav högst status för honom.
Citera
2026-09-04, 19:06
Medlem
Citat:
Min gissning är att det beror på att vi fortfarande har en stenåldershjärna. Vi söker oss till dom människor där vi upplever att vi får högst status. Stenåldershjärnan tror att det är ens flock och att ha bra status i gruppen förbättrar ens läge.

Jag tror inte sakfrågan spelar så stor roll som vi tror. Om en person snubblar in i en grupp antinatalister och märker att han får bra status i den gruppen så kommer han gilla att vara antinatalist. Det kunde lika hjärna varit fotboll, hockey eller att slåss på stan han körde på om det gav högst status för honom.

det stämmer nog det du säger där.

Dock har det inte fungerat på mig senaste tiden.. Jag kände några gånger att jag hade hög status (fast jag inte hade det egentligen kanske) av olika anledningar, det kändes ganska bra, men jag tror jag vart lite dryg just för att jag kände så. Vilket gjorde så att jag tappade statusen.

Dock har jag mer pengar, nyare bil m.m nu, men nu känner jag ingen som helst status över huvud taget. Känns bara normalt.. Status beror nog mest på hur andra uppfattar en, så syns man inte så har man ingen status oavsett hur ens liv är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in